Samo ih dobro operite

Ono najbolje bacamo u smeće: Voće i povrće koje nikad ne treba da ljuštite!

Umesto ljuštenja, bolje se odlučite za dobro pranje voća i povrća toplom vodom kako biste organizmu dali sve što mu treba
Nutricija 21.06.2016. - 19:45h Autor: ordinacija.hr
Foto: Shutterstock

U kori mnogih namirnica nalaze se hranljive materije potrebne našem organizmu. Ali, tokom pripremanja, često se odlučujemo da oljuštimo voće i povrće, pogotovo kada nismo sigurni da li se radi o prskanoj namirnici, pa smatramo da se na kori nalazi najveći deo pesticida i sličnih materija.

 

Međutim, te kore često su izvor hranljivih materija koje su potrebne našem organizmu, a koje zapravo na kraju samo bacimo u kantu za smeće. Umesto ljuštenja, bolje se odlučite za dobro pranje voća i povrća toplom vodom kako biste organizmu dali sve što mu treba.

 

Evo koje voće i povrće ne bi trebalo da ljuštite:

 

Krastavci
Ovo prolećno i letnje povrće, osveženje je za svaki obrok. Mnogi izbegavaju da jedu neoljuštene krastavce, jer često kora ostavi gorkast ukus u ustima. Krastavci se sastoje najviše od vode, odnosno oko 96% krastavca čini voda. Ali, zapravo se u kori nalazi najviše hranljivih materija, pa je tako kora svežeg krastavca bogat izvor vitamina A, a u nešto manjoj se količini mogu pronaći vitamini B kompleksa.

 

Veliki udeo vitamina A znači da se u kori krastavca nalazi i beta-karoten, antioksidans koji ima mnoge zdravstvene blagodeti.Osim što će vas ovo povrće osvežiti tokom toplih letnih dana, takođe ne morate niti previše brinuti koliko ćete ga pojesti jer 100 grama krastavca, ima tek 12 kalorija.

 

Ubacite krastavac u čašu vode, pa popijte: Manekenska tajna mršavosti i blistave kože! (RECEPT)

 

Foto: Thinkstock
Foto: Thinkstock

 

Šargarepa
S obzirom na to da je "kora" šargarepe identična njenom mesu, znači da se jednake hranljive materija nalaze u oba dela ovog povrća. Međutim, razlog zašto bi trebalo šargarepu samo da dobro operete, ako znate da nije bila preterano kontaminirana, je to što se na prvim slojevima, kao i tik ispod njega, nalazi najveći izvor hranljivih materija.

 

Šargarepa je najbogatiji izvor beta-karotena, koji se može pronaći i u drugim narandžastim i tamno zelenim namirnicama, a radi se vitaminu A, a koji je nužan za normalnu funkciju kože i sluzokože i smatra se da deluje antikancoregeno i jača imunitet. Osim beta-karotena, u šargarepama se nalaze dijetetska vlakna, kalcijum, fosfor, gvožđe, kao i natrijum i kalijum.

 

Sprečite razvoj tumora listovima šargarepe: Evo kako da napravite lekoviti sok! (RECEPT)

 

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Krompiri
Krompir je namirnica koja je jedan od bogatih izvora vlakana, a u 100 grama ima tek 58 kalorija, a tu se nalazi čak 2,5 grama vlakana. Osim toga, krompir je bogat izvor i vitamina C, pa se u 100 grama može pronaći čak 11,40 mg. Ono što je najvažnije kako bi se sačuvale sve hranljive materije krompira je način na koji ga pripremamo.

 

Ako ga pripremamo bez njegove kore, gubimo veliki udeo vitamina C, dok se kuvanjem ili pečenjem s korom može sačuvati i do trećine vitamina C. U narodnoj medicini različitih kultura krompir se koristio kao lek, a smatra se da kora kuvanog krompira snižava povišeni krvni pritisak. Unazad nekoliko godina, istražuje se i uticaj kore krompira, za koju se smatra da ima antioksidativna svojstva, neutrališe slobodne radikale, a time i njihov uticaj na razne zdravstvene tegobe.

 

Francuska mućkalica: Ručak od povrća, prste da poližeš! (RECEPT)

 

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Jabuke
U kori jabuka nalaze se nerastvorljiva vlakna poznata pod imenom pektini, a deo njih se nalazi u kori. Ako pojedete jednu jabuku srednje veličine dnevno unosite 3 grama prehrambenih vlakana, što je 10 odsto od preporučenog dnevnog unosa. Ova vlakna utiču na snižavanje lošeg, LDL, holesterola, kao i šećera u krvi.

 

Osim toga, pektin će takođe smanjiti žudnju za hranom. Uz to, u kori jabuke se najviše nalazi antocijanin, bioflavonoid i antikosidans koji utiče na boju ploda, a koji je poznat po tome što štiti telo od upala i oštećenja. Uz njega, u kori jabuka može se pronaći i flavonoid kvercetin, takođe antioksidans koji pomaže kod problema disajnog sistema, odnosno poboljšava sam rad pluća.

 

Morate da znate, zlu ne trebalo: Prirodni lekovi za opekotine od sunca!

 

Foto: Thinkstock
Foto: Thinkstock

 

Patlidžan
Osim što patlidžan treba izabrati prema izgledu kore, koja treba da bude sjajna i čvrsta, takođe je treba ostaviti i pri pripremi ovog povrća. U kori se nalazi antocijanin nasunin, na kojem je sprovedeno niz istraživanja, a koji naučno dokazano vezuje gvožđe i štiti ćelije od oštećenja. Zbog toga se smatra da ovaj antocijanin ima antikancerogeno svojstvo. Osim toga, smatra se da je ovaj antocijanin odličan u borbi protiv holesterola. Patlidžan je takođe bogat izvor vitamina grupe B, pa se zbog toga preporučuje kao sastavni deo ishrane.

 

U Australiji leče rak ovim povrćem: Prirodni tretman od 12 nedelja!

 

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs