Telo ne može samo da ih proizvede

Svemoćni vitamini B grupe: Šta koji leči i zašto su nam toliko neophodni!

Među najkvalitetnijim izvorima B vitamina su kvasac, iznutrice, žitarice celog zrna, mleko, jaja, meso, riba, zeleno lisnato povrće, banane, orašasti plodovi i mahunarke

Medicina 12.12.2018. - 13:15h Autor: ordinacija.hr
Foto: Shutterstock

Lista vitalnih funkcija u koje su uključeni vitamini B grupe zaista je duga. Svaki tip vitamina B ima svoj "zadatak", a često se i međusobno nadopunjuju, pa učestvuju u stotinama procesa u organizmu, uključujući stvaranje energije, rast ćelija, prenos nervnih impulsa...

 

Neophodni su za normalan rad kardiovaskularnog, imunog i probavnog sistema, kao i za zdravlje kože, kose i noktiju. Vitamine B grupe organizam ne može sam da proizvede, pa ih treba svakodnevno uzimati kroz ishranu.

 

Najbolji izvori vitamina B su kvasac, iznutrice (pre svega jetra), žitarice celog zrna, mleko, jaja, meso, riba, zeleno lisnato povrće, banane, orašasti plodovi i mahunarke.

 

Vitamin B1 - tiamin

 

Ključan je za preradu ugljenih hidrata, masti i proteina u organizmu, kao i za rad kardiovaskularnog i nervnog sistema. Najbolji izvori: iznutrice (jetra), jaja, meso, žitarice celog zrna, pšenične klice, zeleno lisnato povrće, orasi, grašak, pasulj, kikiriki.

 

Tri banane dnevno čine čuda za organizam: Evo šta se događa u telu kada ih pojedete!

foto: Shutterstock

Vitamin B2 - riboflavin

 

Neophodan za stvaranje energije iz ugljenih hidrata, masti i proteina, ali i za disanje, vid i rast. Najviše ga ima u mlečnim proizvodima, jajima i mesu, a dobri izvori su i zeleno lisnato povrće, žitarice celog zrna i orašasti plodovi.


Vitamin B3 - niacin

 

Izuzetno važan za dobijanje energije iz glukoze, proizvodnju hormona i rad nervnog, kardiovaskularnog i probavnog sistema. Izvori: kvasac, mlečni proizvodi, jaja, meso živine, riba, mahunarke, orašasti plodovi.

 

Vitamin B5 - pantotenska kiselina

 

Direktno je uključena u proizvodnju energije, a bitna je i za raspoloženje i uravnotežen nivo holesterola u krvi. Nalazi se u kvascu, jetri, ribi, mesu, jajima, žitaricama celog zrna, povrću i voću.

 

Vitamin B6 - piridoksin

 

Važan za imunitet, stvaranje krvnih ćelija i hormona, rad mozga i biološki sat. Izvori: iznutrice (jetra i bubrezi), ćuretina, tunjevina, kvasac, banane, suvo grožđe, spanać, soja, jaja, mleko, krompir.

 

Sve posledice manjka vitamina B12: Vrtoglavice, zaboravljanje, Alchajmerova bolest!

foto: Shutterstock

Vitamin B7 - biotin

 

Nužan je za metabolizam ugljenih hidrata, proteina, masti, aminokiselina i za rast ćelija. Izvori: kvasac, iznutrice, žumance jajeta, pečurke, banane, kikiriki, karfiol, šargarepa.

 

Vitamin B9 - folna kiselina

 

Ključan za sintezu DNK, dakle za izgradnju svih novih ćelija, pa je naročito važan u trudnoći. Učestvuje u stvaranju eritrocita (crvenih krvnih zrnaca) i bitan je za rad kardiovaskularnog sistema. Najviše ga ima u zelenom lisnatom povrću, mahunarkama, citrusnom voću, pšeničnim klicama, žitaricama celog zrna i mesu.

 

Vitamin B12 - cijanokobalamin

 

Takođe učestvuje u sintezi DNK i u stvaranju eritrocita i proteina. Važan je za aktivnost nervnih ćelija i raspoloženje, kao i za rad kardiovaskularnog sistema. Izvori: riba i plodovi mora, meso, mleko i mlečni proizvodi, jaja.

 

Kolin i inozitol ubrajaju se u vitamine B kompleksa iako po strukturi nisu vitamini, ali na sličan način učestvuju u metabolizmu i prenosu nervnih impulsa. Kolin se nalazi u jajima, soji, životinjskim masnoćama, ovsenom brašnu i povrću. Izvori inozitola su hrana životinjskog porekla, žitarice celog zrna i povrće.

 

Znate li šta je zapravo glikemijski indeks: Ovako nastaje dijabetes!

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs

Razmena sadržaja

Inicijalizacija u toku...

Facebook Registracija

Popunite ostala polja kako bi zavrsili registraciju

Prijavi se

ili

Registracija

Promeni lozinku

Upišite email i mi ćemo vam poslati poruku sa linkom za promenu lozinke.

Unesite novo korisničko ime i lozinku

Aktivacioni mail

Upišite email adresu na koju želite da vam se pošalje aktivacioni email.

Promena lozinke

Uspešno ste promenili lozinku.


Promena lozinke

Poslali smo poruku na Vašu email adresu sa linkom za promenu lozinke. Proverite Vaš inboks i kliknite na link u mailu. Ako se poruka na nalazu u inboxu proverite nepoželjne poruke (spam).


Aktivacija profila

Poslali smo poruku na Vašu email adresu sa linkom za aktivaciju Vašeg profila. Proverite Vaš inboks i kliknite na link u mailu. Ako se poruka ne nalazu u inboksu, proverite "nepoželjne poruke" (spam).


Aktivacija profila

Vaš profil je uspesno aktiviran. Hvala što ste se registrovali.