Korisno znati

Šta sve može šoljica graška: Štiti od teških bolesti, reguliše šećer i krvni pritisak!

Grašak je izvrstan primer skromnog, a vrednostima bogatog povrća. Obiluje mnogim važnim nutrijentima, uključujući vitamine A, B1, B2, B6, C, K, mineralima kalijumom, gvožđem, magnezijumom i manganom
Nutricija 01.02.2017. - 12:29h Autor: alternativa-za-vas.com
Foto: Thinkstock

Svi smo skloni da vrlo brzo poverujemo u nutritivnu vrednost raznih egzotičnih i malo manje dostupnih namirnica. Kada pročitamo članak o nekima od njih, neretko razmišljamo na koje bi sve načine one, kada bi nam bile dostupne, obogatile jednoličan jelovnik i osnažile naš organizam. Međutim, koliko smo svesni da se nutritivno bogatstvo skriva i u mnogim sasvim jednostavnim i lako dostupnim namirnicama koje nam se nalaze nadohvat ruke? Jedna od njih je i grašak, biljka sa vekovnom tradicijom uzgoja širom sveta.

 

Skrivena riznica zdravstvenih dobrobiti

 

Grašak je izvrstan primer skromnog, a vrednostima bogatog povrća. Obiluje mnogim važnim nutrijentima, uključujući vitamine A, B1 (tiamin), B2 (riboflavin), B6, C, K, mineralima kalijumom, gvožđem, magnezijumom i manganom. Bogat je i belančevinama (legumin, legumelin, vicilin, trigonelin).

 

U prilog održivoj tradiciji njegove upotrebe govori činjenica da je i nakon vekovne konzumacije ostao nezaobilazna namirnica u kuhinjama širom sveta. U srednjem veku grašak je bio na glasu kao snažno sredstvo za jačanje plodnosti.

 

Rimljanin Gabius Apicius, autor prve antičke zbirke recepata, opisao je devet načina pripreme graška, što potvrđuje razmere njegove važnosti i upotrebe u tom razdoblju. U srednjem veku sušeni grašak je bio osnovna hrana siromašnih evropskih seljaka. U sušenom obliku predstavljao je jeftinu, a hranjivu namirnicu, kojom su tokom cele godine popunjavali svoj oskudan jelovnik.

 

Mnoga istraživanja su potvrdila da redovna konzumacija graška može da u velikoj meri pozitivno utiče na kompletno zdravlje, te spreči, eliminiše i ublaži pojedine bolesti. Zahvaljujući svom sastavu, ova simpatična zelena zrnca snažno deluju na celokupan ljudski organizam.

 

Retko ih jedemo, a čuvaju nas od teških bolesti: Suve šljive su dragocen lek, evo zašto!

 

Foto: Thinkstock
Foto: Thinkstock

Snažni antioksidans

 

Grašak obiluje antioksidansima poput flavonoida (katehin, epicatechin), karotenoida (alfa-karoten i beta-karoten) fenolne kiseline (ferulinska, kavena), te polifenola (kumestrol). Izvrstan je izvor fitonutrijenata koji imaju snažna antiupalna svojstva, kao što su vitamini C i E, mineral cink, te omega-3 masne kiseline u obliku alfa-linolenske kiseline (ALA).

 

Štiti od raka želuca

 

Istraživanja su pokazala da je kumestrol koji sadrži grašak, veliki saveznik u borbi protiv raka želuca. Utvrđeno je da količina od samo 2 miligrama ovog fitonutrijenta dnevno može uspešno prevenirati rak. Šoljica graška sadrži oko 10 miligrama kumestrola, što više nego dovoljno govori o njegovoj snazi u borbi protiv ove bolesti.

 

Pomaže kod mršavljenja

 

Ova namirnica je od neprocenjive važnosti za sve one koji nastoje da regulišu telesnu težinu. Šoljica graška ima manje od 100 kalorija, a istovremeno obiluje vitaminima, mineralima, proteinima i vlaknima.

 

Jača imuni sistem

 

Zahvaljujući antioksidansima, grašak je neprocenjiva namirnica za održavanje zdravlja imunog sistema. Zbog prisustva materija koje učestvuju u proizvodnji energije, preporučuje se njegova konzumacija kod umora i iscrpljenosti.

 

Šta se dešava kad pomešate cveklu, šargarepu i jabuku: Čaša soka uništava ove bolesti!

 

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock


Štiti od Alchajmerove bolesti, artritisa i bronhitisa

 

Istraživanja su utvrdila povezanost između čestih upala krvi i Alchajmerove bolesti, pa je grašak zahvaljujući svom antiupalnom sastavu odlična pomoć za prevenciju ove bolesti. Isti efekat ova biljka ima na artritis i bronhitis.

 

Reguliše nivo šećera u krvi

 

Grašak je bogat dijetalnim vlaknima i proteinima koji regulišu probavu (šoljica graška sadrži oko 8-10 grama svakog od tih makronutrijenata). Stimulišući probavu, ovi sastojci ujedno regulišu šećer i protok ugljenih hidrata kroz probavni trakt, što pomaže u održavanju optimalnog nivoa šećera u krvi. Nadalje, poznato je da hronične upale povećavaju rizik od dijabetesa tipa 2. Konzumacijom graška i unošenjem njegovih antiupalnih materija u organizam uveliko smanjujemo rizik od pojave upala.

Jača kosti i sprečava osteoporozu

 

Nakupljanje homocisteina negativno deluje na vezivanje kolagena u kostima, a rezultat je pojava osteoporoze. Grašak je bogat folnom kiselinom i vitaminom B6 i kao takav je idealna namirnica za borbu protiv ovog koštanog oboljenja.

 

Štiti zdravlje srca i kardiovaskularnog sistema

 

Veruje se da grašak pozitivno deluje na srce i kardiovaskularni sistem. Za njihovo zdravlje i pravilan rad neophodna je snažna antioksidativna i protivupalna zaštita. Grašak obiluje antioksidansima i protivupalnim materijama, pa se smatra važnim zaštitnikom srca i kardiovaskularnog sistema.

 

Homocistein je aminokiselina čija prisutnost u organizmu povećava rizik od nastanka kardiovaskularnih bolesti. Vitamin B, koji je obilato prisutan u grašku, uspešno reguliše nivo ove kiseline. Omega-3 masne kiseline u obliku (ALA) takođe blagotvorno deluju na kardiovaskularne probleme, a upravo grašak je njihov pouzdan izvor. U jednoj šoljici graška nalazi se oko 30 miligrama alfa-linolenske kiseline.

 

Svaki dan pojedite pola glavice crnog luka: 5 najvažnijih promena u telu!

 

Foto: Thinkstock
Foto: Thinkstock


Ostali dobri razlozi da što češće konzumirate grašak

 

•    pospešuje detoksikaciju

 

•    otklanja umor

 

•    pomaže kod zatvora

 

•    jača nervni sistem

 

•    poboljšava raspoloženje

 

•    sprečava pojavu bora

 

•    podstiče rast kose

 

•    pomaže kod anemije

 

•    reguliše krvni pritisak

 

•    poboljšava zdravlje kože

 

Skida 80% sala sa stomaka: Internet odlepio za najprostijim receptom!

 

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs