Način ishrane

10 NAJPOZNATIJIH DIJETA NA SVETU: Prednosti i mane, ko sme da ih primenjuje i na koji način!

Znate za onu izreku: "jedno leči, drugo razboleva"? Takva slika je i sa dijetama i sa hranom. Zbog toga u svemu morate biti umereni

Nutricija
17:23h Autor:
Foto: Shutterstock

Donosimo vam prednosti i mane 10 najpoznatijih dijeta:

 

Daš dijeta

 

Dijetalni pristup zaustavljanju hipertenzije (DASH) je dijeta dizajnirana za kontrolu visokog krvnog pritiska i poboljšanje kardiovaskularne funkcije. DAŠ dijeta smanjuje unos hrane koja doprinosi hipertenziji i fokusira se na složene ugljene hidrate, nemasne proteine, mlečne proizvode sa malo masti, povrće i voće. Ljudi koji koriste DAŠ zajedno sa vežbanjem i ograničavanjem kalorija pokazali su uspešno mršavljenje, poboljšanu osetljivost na insulin i niži ukupni holesterol i trigliceride. DAŠ je povezan sa smanjenim rizikom od kardiovaskularnih bolesti, moždanog udara, raka debelog creva i rezistencije na insulin.

 

Nedostaci: Ako držite ovu dijetu morate pažljivo da vežbate jer možete lako da se iscrpite. Pridržavanje DAŠ dijete čini telo slabim jer se koristi hrana sa manjim brojem kalorija.

 

Dijeta bez glutena

 

GFD dijeta minimizira unos hrane bez glutena. To je protein u žitaricama (ječam, raž, pšenica). GFD je prva linija terapije za celijakiju

 

ZA: GFD poboljšava zdravlje kod osoba sa osetljivošću na gluten i sindromom iritabilnog creva.

 

Protiv: Kod ljudi bez celijakije, GFD ne smanjuje rizik od kardiovaskularnih problema ili metaboličkog sindroma.

 

Neželjene posledice GFD: povećani troškovi za hranu, nedostatak hranljivih jedinjenja (dijetetska vlakna, folna kiselina, gvožđe).

 

Dijeta sa visokim sadržajem proteina

 

Dijeta sadrži više od 0,8 g proteina po kg telesne težine, ili više od 15-16% kalorija iz proteina. Primeri visoko proteinskih dijeta: Atkins, South Beach, Zones.

 

ZA: Takve dijete promovišu gubitak težine poboljšanjem sitosti i očuvanjem čiste mišićne mase tokom mršavljenja. Dijeta sa niskim sadržajem ugljenih hidrata i visokim sadržajem proteina (LCHP) podjednako je efikasna ili delotvornija od dijete sa niskim sadržajem masti u smislu gubitka kilograma i verovatnoće kardiovaskularnih bolesti nakon šest meseci do godinu dana.

 

PROTIV: važno je preduzeti mere predostrožnosti sa ovom dijetom. Aktivni unos određenog broja aminokiselina u kombinaciji sa hranom sa visokim sadržajem masti povezan je sa rizikom od metaboličkih problema. Ova dijeta dovodi do povećane kiseline u organizmu što je loše za bubrege.

 

Keto dijeta

 

Ketogenu dijetu (keto dijeta) karakteriše visok procenat masti, izuzetno nizak procenat ugljenih hidrata u ishrani. Cilj dijete je postići zaokret u metabolizmu.

 

ZA: Brzi gubitak težine u prve 2 nedelje. U procesu mršavljenja možete smanjiti broj kilograma i sačuvati mišićna masa. Keto dijeta od 24 nedelje kod gojaznih osoba povezana je sa gubitkom težine i poboljšanim kardiometaboličkim faktorima rizika. Keto dijeta kod gojaznih ljudi poboljšava zdravlje.

 

PROTIV: Kratkoročni neželjeni efekti: zatvor, vrtoglavica, umor, glavobolja, povraćanje. Dugoročni negativni efekti: kamenje u bubrezima, nutritivni nedostaci i steatoza jetre. Za ljude sa dijabetesom, najbolje je da se konsultuju sa lekarom pre započinjanja keto dijete. Dijeta je kontraindikovana kod pacijenata sa oštećenim metabolizmom masti, otkazivanjem jetre, pankreatitisom....

 

Dijeta sa malo ugljenih hidrata

 

Dijetetske strategije sa niskim sadržajem ugljenih hidrata kreću se od 50 do 130 grama ugljenih hidrata dnevno.

 

ZA: Dijeta ima sledeće prednosti: niži insulin na prazan stomak i nivo glukoze u krvi, niži nivo triglicerida, optimizovan krvni pritisak i brz gubitak težine. Dijeta sa niskim sadržajem ugljenih hidrata, pored efikasnog mršavljenja, smanjuje rizik od aterosklerotskih kardiovaskularnih problema. Dijeta se smatra sigurnom i efikasnom metodom gubitka težine do 2 godine.

 

PROTIV: Neželjeni efekti: aktivan gubitak minerala kalcijuma iz urina, gubitak čiste telesne mase, povišeni homocistein u plazmi i povišeni LDL holesterol.

 

Dijeta sa niskim sadržajem masti

 

Veruje se da dijeta sa niskim sadržajem masti sadrži 20% svih kalorija iz masti. 

 

ZA: Dijeta sa smanjenom masnoćom je efikasnija od klasične dijete. Dokazano je da ova dijeta sa malo masti smanjuje rizik od kognitivnih poremećaja. (Na primer, kod žena u postmenopauzi). Takođe se primećuje  poboljšanje psihološkog raspoloženja.

 

PROTIV: Dijeta sa malo ugljenih hidrata je efikasnija za mršavljenje od dijete sa smanjenom masnoćom. Normoglikemični (normalni šećer u krvi) ljudi mogu izgubiti više kilograma na dijeti sa niskim sadržajem masti i visokim sadržajem ugljenih hidrata od dijabetičara (oni gube više kilograma na dijeti sa visokim udelom masti i sa malo ugljenih hidrata). Prehrana sa malo masti ima svoje izazove: pritisak, iscrpljenost, nedostatak ukusa i raznolikosti. Prosečni dnevni unos kalcijuma, gvožđa, magnezijuma, vitamina A i E može biti ispod normale.

 

Mediteranska dijeta (MD)

 

MD se zasniva na tradicionalnoj prehrani mediteranskih ljudi. Ključne komponente dijete: maslinovo ulje, povrće, voće, integralne žitarice, mahunarke, orasi. MD omogućava umerenu konzumaciju nemasnog mesa, ribe, mlečnih proizvoda i crnog vina, ograničava konzumaciju crvenog mesa, prerađene hrane, šećera .

 

ZA: Prednosti MD-a su smanjenje verovatnoće prekomerne težine i gojaznosti. Protivupalni i antioksidativni efekti dijete povezani su sa smanjenim rizikom od kardiovaskularnih problema i raka. MD je efikasniji od dijete sa niskim sadržajem masti u podizanju nivoa glukoze u krvi i insulina natašte kod ljudi sa dijabetesom.

 

PROTIV: Nema negativnih segmenata ove dijete.

 

Paleolitska dijeta

 

Paleo dijeta sastoji se samo od namirnica dostupnih ljudima pre moderne poljoprivrede. To su povrće,  voće, orasi, seme, jaja, životinjski proteini, morski plodovi, ograničenje žitarica, mahunarke, mlečni proizvodi, so, šećer. Paleo dijeta se često klasifikuje kao dijeta sa malo ugljenih hidrata.

 

ZA: Zdravstvene blagodati Paleo dijete poboljšavaju 5 elemenata metaboličkog sindroma (pokrivenost struka, trigliceridi, HDL holesterol, krvni pritisak, šećer u krvi).

 

PROTIV: Verovatni negativni efekat paleo dijete je povećani efekat toksina u životnoj sredini (morska riba) i smanjenje potrošnje brojnih hranljivih jedinjenja i minerala (kalcijum, vitamin D).

 

 

Veganska dijeta

 

Dijeta uključuje ograničavanje potrošnje životinjskih proizvoda. Tipična konzumirana hrana: voće, povrće, žitarice, orasi, seme, mahunarke.

 

ZA: Značajno smanjenje unosa holesterola.

 

PROTIV: Nedostatak potrošnje određenog broja hranljivih sastojaka (proteini, eikozapentaenojska kiselina, dokozaheksaenojska kiselina, retinol, vit-n B12, kalcijum, cink). Vegetarijanska dijeta za razliku od veganske dijete, vegetarijanska dijeta sadrži jaja, životinjske proizvode, mlečne proizvode, med i naravno biljnu hranu, dok vegani koriste samo voće i povrće.

 

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs

Razmena sadržaja

Inicijalizacija u toku...