Ikona 20. veka, često nazivana "ukletom pesnikinjom", Silvija Plat ostaje duboko urezana u kolektivnoj svesti svojim izuzetnim doprinosom književnosti i tragičnom sudbinom. Njeni stihovi, mada su se protežući kroz decenije suočavali sa senkom skandala, samoubistva i mitskog emocionalnog života, ostaju kao snažna afirmacija neprihvaćenih duša i buntovničkog duha.
Veza sa Tedom Hjuzom
Silvija Plat je stupila u život pesnika Teda Hjuza, postajući ne samo njegova supruga već i kreativna partnerka. Njihova burna veza je nakon putovanja u Ameriku pronašla svoj put nazad u Englesku, gde su pokušavali izgraditi dom. Godina 1960. je obeležila izdavanje njene prve zbirke pesama pod nazivom "Kolos", iste godine kad je njihova porodica dobila prinovu u vidu ćerke Frede. Usledila je 1962. sa rođenjem sina Nikolasа, a zajednički život je postao sve zahtevniji, suočen s unutrašnjim previranjima i turbulentnim okolnostima. Uprkos tim izazovima, Silvija je pronalazila utehu i izražavanje kroz svoju poeziju, koja je kasnije kompilirana i objavljena pod naslovom "Prelaženje vode".
Njeni stihovi su odraz dubokih emocija, unutarnjih sukoba i neispričane tuge. Silvija Plat je postala simbolom snage i ranjivosti, njeno ime postavljeno uz bok najvećim pesnicima svog doba, iako je njena strastvena borba s mentalnim izazovima ostavila neizbrisiv trag. Njena poezija je neprolazna, prenoseći slojevitu sliku ljudske psihe i težnje ka samoizražavanju, čime i dalje dotiče srca i umove čitalaca širom sveta.
Nakon razlaza sa mužem vratila se u London, gde je sa dvoje male dece živela i pokušavala da radi sasvim sama u oskudno nameštenom stanu tokom jedne od najhladnijih zima u 20. veku.
Najintrigantniji crv se javlja u misteriji ljubavnog trougla Silvija Plat, Tom Hjuz i Azija Vevil.
Ted ostavlja Silviju zbog druge žene, goreimenovane Azije, sto na nju, primećujete, ima više nego kobne posledice. Ona izvršava samoubistvo trovanjem plinom, stavivši svoju glavu u rernu.
Šest godina kasnije, Tedova druga žena, pomenuta Azija, oduzima sebi život na identičan način – gde, nažalost, strada i njena četvorogodišnja kćerka.
Šta je nateralo Silviju i Aziju na samoubistvo?
Da li sa smrću ovih dveju žena ima veze njihov muškarac Hjuz?
Da li je, i na koji način, posredovao?
Silvija Plat i Ted Hjuz
Ted je dugo izbegavao da govori o Silvijioj smrti, sve do 1998. godine, kada izlazi njegova zbirka pesama “Rođendanska pisma”, u kojoj je opisao svoj odnos sa njom. Iste godine kada je zbirka objavljenja Ted umire.
“Bolje Uskrsnuće”
Pameti nemam, ni reči ni suza; Srce u meni kao kamen je, Za nade i strahove previše utrnulo je; Gledaj desno, gledaj levo, sama ostajem; Podižem svoje oči zgasnule od tuge; Ne vidim brda večna; Moj život kao opali list je; O, Isuse, oživi me!
Više nego književni, Silvija Plat danas predstavlja sociološki fenomen koji je lako objašnjiv u okvirima filma, pop muzike i drugih medija, ali ne i u književnosti.
Bila je obuzeta smrću
Opsednutost smrću u njenim delima samo je posledica ogromne erotske snage koja se kod ove pesnikinje ispoljava u sva svoja tri vida: erotizmu tela, sakralnom erotizmu i erotizmu srca. Njeno bujanje erotskog, stapanje sa smrću – specifična je stvar koja izdvaja ovu pesnikinju na jedan viši, morbidniji prag.
Smatra se da je baš iz tog razloga na najbizarniji način oduzela sebi život gurnuvši glavu u rernu.
Silvija Plat, oduzima sebi život u tridesetoj godini života, ostavljajući dvoje male dece i zbirku novih pesama.