Francuski i svetski poznat dizajner Pjer Karden na modnoj sceni je već 68 godina. Fashion Group International ga je 2011. nagradio zbog izuzetnog doprinosa razvoju modnih trendova, te se i on priključio ranije nagrađenim kolegama, Valentinu, Donateli Versaće i Oskaru de la Renti. Iako modna kuća Pierre Cardin postoji tako dugo, vlasnik je odlučio da je proda jer nema naslednika, ali nakon toga ne želi u penziju.
Vivijen Vestvud (79) otvorila vrata svog doma u Londonu: Prelepa bašta i kreativni haos! (FOTO)
“Moj posao je moja strast, moja droga, obožavam ga i nikada neću prestati da radim. U njemu uspijevam već decenijama jer sam uspio da Cardin postane brend: stil dođe i nestane za dva-tri meseca, a brend ostaje”, izjavio je Karden, čija kompanija vrijedi nekoliko milijardi evra, zapošljava 450 osoba u Parizu i 200.000 u svetu, u 800 fabrika i preko 800 poslovnica, smeštenih u 170 zemalja, čije proizvode kupuje 150 miliona ljudi širom sveta. Kompanija Cardin godišnje zaradi oko 12 milijardi dolara, a poseduje više od 500 patenata iz dizajna, arhitekture, oglašavanja…
SPACE AGE ŠIK
Nemoguće ga je definisati samo jednom rečju. Pjer Karden je stilista, dizajner, preduzetnik, umetnik, promoter novih talenata, diplomata i vlasnik lanca restorana Maxim’s, čiji je pogled oduvek bio usmeren u daleku budućnost.
20 saveta najveće ikone stila ikada: Čuvajte se originalnosti, da ne biste ličile na maskenbal!
Višestruko nagrađivani i multitalentovani Karden oduvek je neumoran u svemu što radi, a sve što dotakne dobije jedinstven i prepoznatljiv karakter.
“Odeća koju preferiram je ona koju stvaram za jedan život koji još ne postoji, za svet budućnosti. Inspiraciju nalazim u kosmosu, u satelitima, kompjuterima. Moj svet je potpuno mehanički, a pristup njemu i modi apsolutno naučan.”
Kardenov stil bi mogao da se nazove svemirskim, zbog boja i motiva u pitanju je neverovatan i jedinstven space age šik, a njegova kreativnost ustvari je bezvremenska, jer nijedan komad ne odaje godinu iz koje potiče. To mu je osiguralo neuobičajeno dugu i izuzetno uspešnu karijeru, s obzirom na prolaznost mode, te da je većina njegovih kolekcija etiketirana kao nepraktična i eksperimentalna.
EVA I ADAM
Petro Karden rođen je 7. jula 1922. godine u italijanskom mestu San Bjađo di Kalalta, u blizini Treviza. Dve godine kasnije, roditelji, poljoprivrednici koji su celog života naporno radili, zbog siromaštva izazvanog Prvim svetskim ratom sele u Francusku. Kao četrnaestogodišnjak počinje da radi kod jednog krojača u Sent-Etjenu, zatim prelazi kod Manbija u Viši, a 1945. odlazi u Pariz. Zapošljava se kod nekoliko pariških krojača, te studira arhitekturu. Upoznao je pisca, reditelja i dizajnera Žana Koktoa, i slikara i scenografa Kristijana Berarda, uz čiju je pomoć kreirao maske i kostime za nekoliko filmova, među kojima je i Lepotica i zver (1946). Nakon što su ga odbili kod Balencijage, Karden je 1946. postao prvi zaposleni tek nastale modne kuće Kristijan Dior.
Kada one pričaju, mi slušamo: Nekoliko stilskih lekcija najzanimljivijih žena na svetu! (FOTO)
Danas legendarni francuski couturier voleo je da kaže da Dior nije bio “čist kreativac”, kako većina veruje, nego, iznad svega, vanserijski sposoban preduzetnik i fantastičan posrednik između sveta u kojem je živeo i sebe samog.
Godine 1950. Karden osniva sopstvenu modnu kuću, počinje da otkriva tajne visoke mode i tri godine kasnije predstavlja prvu kolekciju. Godine 1954. kreirao je dotad neviđenu balon-haljinu, babl haljinu, koja je ubrzo postala svetski modni hit. Krajem pedesetih otvorio je prve dve prodavnice, Eve za žene i Adam za muškarce, te prvi put otišao u Japan i postao prvi dizajner visoke mode koji je tu daleku zemlju uključio u tržište visoke mode.
VIZIJA BUDUĆNOSTI
Karijera Pjetra Kardena, po mnogima najhrabrije figure u istoriji mode, odvijala se u dve faze. Prva je ona u kojoj je Karden zauzet potragom i načinima uvođenja virtuoznih i nesvakidašnjih elemenata u žensku modu, a druga je ona faza, koja počinje 1966. i koja može da se nazove predvodnicom Space Age stila, čije se karakteristike i svojevrstan zaokret počinju ogledati u dizajniranju nameštaja.
Kontroverzni život Fiatovog naslednika: Ne izvinjavam se za svoju prošlost! (FOTO)
Njegova kreativnost bila je neverovatno inovativna, osmislio je svojevrstan, skoro uniseks stil, prilagodivši ga svetu na poseban futuristički način.
Lajtmotivi većine njegovih kreacija obično su bile geometrijske figure, a materijali eksperimentalni (poput vinila), identifikovao je nove teme, kao što je, na primer, haljina-skulptura. Karden majstorski stvara poseban stil života, na svim poljima inspirisan vizijom budućnosti, nastoji da utiče i na njegovu primenu u dizajniranju nameštaja, u čijem stvaranju je učestvovao zajedno sa Stajnerom. Ali, nakon niza uspeha, od 1966. pa do početka osamdesetih, Kardenove kreacije počinju da se proizvode po licencama širom sveta, a njihova vrednost postaje sve upitnija. Ipak, upravo je on taj koji je postavio osnove nove faze u svetu mode, kojoj kreatori novijih generacija duguju stalnu zahvalnost za neusiljen, prirodan, slobodan i zreo pristup.
NAMEŠTAJ
Kardenu je bilo potpuno svejedno na čemu radi, da li crta “rukave jedne večernje haljine ili noge radnog stola”, te je kreirao čitav jedan svet naseljen stolicama, ormarima, sofama, lampama, policama, krevetima, stolovima, a na čelu s avionom s njegovim potpisom. Magične ideje, sposobne da svakom predmetu ponaosob daju inovativan izgled i svrstaju ga u posebnu, jedinstvenu kategoriju, koju je nazvao Sculptures Utilitaires. To ime nosi kolekcija dizajnerskog nameštaja nastala u Studiju Pierre Cardin od sedamdesetih do danas.
Prevara, osveta, najveća tragedija: Život ludački bogate italijanske princeze! (FOTO)
U pitanju su prave skulpture, savršen spoj dekorativne funkcije i praktičnosti, koje mogu da nađu mesto i bude upotrebljive u svačijem domu.
Godine 1977. Karden je počeo proizvodnju tog nameštaja, kako bi stimulisao kreativnost Francuza i podstaknuo ih na korišćenje neuobičajenih materijala i formi. Rezultat je čitava kolekcija elegantnog nameštaja, koja je vremenom rasla i dobijala umetničku vrednost. Karden se, ustvari, zabavljao posmatrajući komade nameštaja kao komade odeće ili skulpture:
“Glupo je nameštaj nasloniti na zid, moji komadi su takvi da ih treba videti sa svih strana.” Od ovog koncepta krenula je kreativnost Studija Cardin i sve do danas je neprevaziđena i jedinstvena, nemoguće ju je kopirati. Vremenom se stil kolekcije Sculptures Utilitaires promenio, naravno, ali je sposobnost da oduševi i iznenadi ostala ista. Zahvaljujući eleganciji i ekskluzivnosti, pojedini komadi iz ove kolekcije bukvalno su obišli svet, bili izlagani u mnogobrojnim gradovima, a najveći deo je završio u Muzeju Pierre Cardin u Parizu.
NEMA VREMENA ZA STARENJE
Mnogi su ga optuživali da je previše komercijalizovao modu, ali možda je Karden, jednostavno, davno pre ostalih naslutio globalizaciju i svoj biznis orijentisao na mnoštvo grupa rasutih širom modnog univerzuma. Njemu je savest čista, ne žali ni za čim što je u svom dugom i plodonosnom životu učinio, i dalje je aktivan, vitalan, precizan u poslu, a svi koji ga poznaju tvrde da poseduje čudesnu memoriju, da je zabavan, duhovit i da obožava prepričavati anegdote. On sam voli da kaže da nema vremena za starenje, jer ima mnogo posla. Leti, na primer, u mestu Lakost u Provansi, na jugoistoku Francuske, organizuje teatarski i muzički festival, i to u svom dvorcu čiji je vlasnik nekada bio Markiz de Sad.
Kupio je i obnovio najpre zapušten dvorac 2001. godine, zatim nekoliko okolnih imanja i kuća. Mišljenja stanovnika o njegovom pokušaju da od živopisnog sela napravi mondensko mesto su podeljena. Neki su oduševljeni jer Lakost do Kardenovog dolaska nije imao ni kanalizaciju ni javnu rasvetu, a ima i onih koji kažu da više nikada neće moći da uživaju u miru i tišini zbog predstava, koncerata i gužve na ulicama, koja ponekad podseća na parišku.
Neke brine i šta će se desiti posle Kardenove smrti, šta će njegovi naslednici da učine od seoceta i njegovih 400 stanovnika.
Oskar de la Renta: Žena treba da ima samouveren hod i prepoznatljiv parfem (FOTO)
“Želim pretvoriti Lakost u jedan mali, kulturni Sen Trope”, izjavio je Pjer Karden koji je do sada u selo uložio preko 20 miliona evra, obnovio je fasade kuća, izgradio nekoliko galerija, kafea, prodavnica, veliko parkiralište, nekoliko restorana… Osim De Sadeovog dvorca, Karden poseduje rezidenciju u Veneciji čiji je vlasnik bio Đakomo Kazanova, a njegovo ime stoji iza popularnih restorana Maxim’s, kojih, osim Pariza, ima i u Monaku, Ženevi, Pekingu, Tokiju i Šangaju.
Francuska modna ikona Ines de la Fresanž: Iskreno o modi, stilu i starenju (FOTO)
Sve što ima, Karden je postigao sam, a ovaj pronicljivi poslovni čovek jedan je od retkih koji može da se pohvali kako nikada nije uzeo kredit od banke, uvek je zaradu ulagao u sledeće poslove i nekretnine, neprestano stvarajući kapital.
Godine 1991. UNESCO ga je imenovao ambasadorom dobre volje. Karden je pokrenuo mnogobrojne humanitarne projekte, kao što su kampanje u korist žrtava nuklearne katastrofe u Černobilu, a konstantno podržava Svetsku organizaciju za istraživanje i prevenciju AIDS-a.