Obavezno pročitajte

Zgrabite šansu, nije kasno: Kako da zaradite ogroman novac, bez greške!

Nisu svi koji su pokrenuli uspešne poslove i zaradili milione "otkačeni studenti", neki su tek u pedesetima ostvarili svoje ideje
Lifestyle 02.08.2017. - 12:46h Autor: 24sata.hr
Foto: Shutterstock

Svima je zajedničko da nisu odustajali i uspešno izbegavali poslovne zamke.

 

Ne bi trebalo dozvoliti da vas to poljulja i dovede do toga da posumnjate u svoje sposobnosti, jer mnogo je i onih koji uspeh dožive tek u srednjoj, pa i kasnijoj dobi. Šta više, puno je primera ljudi koji su do 30-ih godina radili neki sasvim običan posao, sa skromnim prihodima, koji nije imao nikakve veze s onim što ih je učinilo bogatima.

 

Na primer, Mark Čuban, američki biznismen i vlasnik košarkaške NBA lige, kojeg je Forbs nedavno procenio na 3,5 milijarde dolara, do svoje 24 bio je barmen. I slavni Indiana Džons, odnosno glumac Harison Ford, u tridesetima je još bio stolar, a autorka serijala knjiga o Hariju Poteru J.K. Roling, bila je „samo“ samohrana majka, sa svim problemima koje ta uloga nosi, sve do svoje 31 godine.

 

Više od polovine muškaraca mašta o koleginici sa posla, ali na tome se ne zaustavljaju!

 

Foto: Profimedia
Foto: Profimedia

Ukratko, koliko god godina imali, poenta je uvek ista: Dobar posao započinje s idejom. Ono što razlikuje ljude koji su napravili nešto od svog života je njihova spremnost na akciju da svoju ideju sprovedu u delo. Ako imate ideju koju biste hteli realizovati, pa možda i napustiti posao koji sada radite, da bi radili za sebe, morate biti spremni na akciju i imati na umu da stvari treba preduzimati – brzo.

 

Napravite plan i sledite ga predano, budete li odugovlačili, velika je verovatnost da kod prve prepreke stanete i izgubite se u moru obaveza koje inače morate obaviti. Svaki početak je težak i mora biti dobro isplaniran, kako biste, kad jednom zakotrljate loptu, bili sigurni da ćete ići prema napred.

 

Za svaki početak važna je dobra priprema, evo nekoliko koraka koje bi trebalo da imate na umu:

 

1. Istraživanje tržišta

 

To je prvi korak koji će pomoći da testirate ideju i utvrdite da li je vredna toga da je gurate do tržišta. Prvo zapišite prednosti koje vaš proizvod ili ideja imaju, zbog čega bi mogli biti zanimljivi potencijalnim kupcima. Zatim popišite potencijalne probleme, ili slabe strane proizvoda, ali i vaše (ako ne znate pravila računovodstva, ili nemate resurse za proizvodnju, na primer, to je ozbiljan problem). Takođe, proverite konkurenciju: ljude koji imaju isti ili sličan proizvod ili uslugu. Porazgovarajte s potencijalnim kupcima, da vidite što oni zapravo žele. Celo to istraživanje dobro je imati na papiru pre nego što uđete u posao.

 

2. Zaštitite intelektualno vlasništvo

 

Intelektualno vlasništvo odnosi se na proces u kojem pojedinac ili firma može posedovati prava na određeni proizvod ili vrstu usluge, odnosno ime (firme ili proizvoda). To uključuje patente, autorska prava i zaštitne znakove (logo firme). Od vitalnog je značaja za uspeh firme da sledite ispravan protokol kako bi zaštitili svoje autorsko vlasništvo od mogućnosti da vam neko drugi ukrade ideju, ali jednako tako morate proveriti da na tržištu već ne postoji ista ili slična stvar, ili neki sličan proizvod pod istim imenom. Kada dobijete potvrdu od Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo da je s tim sve u redu, tek tada patent, ime proizvoda i znakove možete koristiti.

 

3. Brendirajte proizvod

 

Brendiranje je puno više od samog izbora imena, reč je o davanju identiteta celoj ideji. Možete birati ime i znak koji će vam biti dragi, ali imajte na umu da to mora biti nešto što će kupce asocirati na iskustvo povezano s korišćenjem proizvoda, ili na problem koji će njime rešiti. Razmislite dobro o imenu koje za proizvod koristite, da ne bi ljude asociralo na nešto pogrešno, ili na proizvode s kojima su već imali loša iskustva. Ovo je korak tokom koga morate otvoriti veb domen i pripremiti povezane marketinške materijale. Imajte na umu da bi potencijalni kupac na veb stranici ili na stranici na društvenim mrežama trebalo dobiti što više jednostavnih i pristupačnih informacija o onome što nudite te da posebno treba istaknuti prednosti i pogodnosti. Koristite lepe fotografije proizvoda i posebno istaknite njegov kvalitet i upotrebnu vrednost.

 

4. Otvaranje firme

 

To je veliki korak: morate stvoriti pravnu osobu koja stoji iza posla, ali time automatski stvarate i određene obaveze. Uzmite u obzir obaveze vezane uz svakodnevno poslovanje, razlike u poreznim obavezama (možda i na regionalnoj širini – zbog poreza vam može biti jeftinije negde formalno otvoriti firmu, a raditi u Beogradu, na primer) i slično. Raspitajte se dobro koje su prednosti samostalne delatnosti kao obrta, ili obrta u odnosu na jednostavno deoničko društvo i obrnuto i dobro razmislite šta vam više odgovara.

 

Šta nas sprečava da budemo uspešni? Najgore kočnice koje treba prevazići

 

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

5. Mudro s izborom partnera

 

Ako imate partnera koji zajedno s vama ulaže sredstva, to može biti vrlo korisno, jer ćete podeliti poslove oko osnivanja firme, pripreme poslovanja i marketinga i ujedno se nadopunjavati i podržavati kad dođete u fazu realizacije. Ali, ako ga još nemate, budite oprezni s izborom ljudi s kojima ćete deliti posao: To mora biti netko sa kim se u poslu možete nadopunjavati, koji je spreman uložiti jednako kao i vi, te čovjeku koji ima zdravu ličnost i karakter i može se nositi sa svime što takva saradnja donosi.

 

6. Sastavite poslovni plan

 

Sastavite dobar poslovni plan. Koristeći istraživanje tržišta koje ste sproveli ranije, napravite plan izlaska na tržište, sa svim detaljima koji to trebaju pratiti te postavite rokove s ciljevima koje želite postići. Napravite to detaljno: Prvo napravite nekakav plan za prvu nedelju prodaje, zatim dve nedelje, mesec, tri meseca, šest meseci, devet meseci i godinu. Zatim razradite prvu nedelju po danima, pa na temelju toga napravite mesečni plan. To treba biti realna procena mogućnosti, zavisno od toga gde prodajete, koliko kupaca tuda prolazi, koliko je od toga onih koje zanima vaš proizvod...

 

7. Odaberite radno mesto

 

Mesto gde radite u početku nije presudno, odnosno ponekad je najbolje započeti posao kod kuće, jer tako štedite novac i vreme koje biste inače trošili na putovanje. Rad od kuće ima i negativnih strana – teško je u istom prostoru raditi i gledati TV, ili kuvati, a da se održava koncentracija i red. Zato razmislite o tome da podelite sa nekim najam prostora, pogotovo ako je to neko kome kancelariju treba samo ujutro, a vi radite popodne, ili je reč o delatnosti koja vam ne smeta.

 

Žene koje su se dobro udale, jutros idu kolima na posao: Voze ih muževi koji su se loše oženili!

 

8. Pronađite mentora

 

Mentorstvo je vrlo osetljiva tema. To bi trebalo biti osoba koja se dobro razume u ono šta radite i(li) u tržište kojem ćete se obraćati. To treba biti neto ko u poslu ima više iskustva od vas, te je spreman ponuditi svoje savete za relativno mali novac, uslugu, ili manji udeo u dobiti. Realno, s mentorom je najmudrije razgovarati tako da ugovorite da ćete mu dati određeni postotak od zarade, ako ona dosegne određeni iznos. U mnogim situacijama mentor itekako može pomoći da se unapredi posao, te da prebrodite izazove koji se pojave usput.

 

9. Razmislite o anđelima

 

Ovaj put ne mislimo samo na anđele čuvare, iako nije zgoreg zamoliti i njih za pomoć. Vama trebaju oni koji mogu ubrzati uspeh – to su poslovni anđeli, koji vole prenositi znanje i iskustvo novim preduzetnicima, i često to čine investirajući u firmu, tako da zauzvrat dobiju određeni udeo, pa onda i pomažu u poslu da bi povratili svoju investiciju i zaradili na njoj. Od takvih ljudi puno možete dobiti: To je osoba koja vam svojim iskustvom, ugledom i poznanstvima u struci može otvoriti mnoga vrata, ili osoba koju ljudi cene i kada stane iza vas, znat će da vam mogu pokloniti poverenje. No, imajte na umu da je njihov prvenstveni cilj zarada, a ne to što vas vole. Zato od samog početka postavite saradnju na jasnim osnovama i – na papiru.

 

10. Prikupite potreban novac

 

Prvi korak u poslu zapravo započinje time da osigurate novac potreban za start firme. Najbolje je ako imate privatni kapital koji vam nije potreban za osnovne životne troškove, ili pozajmljen novac iz banke, ali pazite da to budu sredstva koja ne premašuju vašu životnu ušteđevinu. Pozajmica od roditelja ili bliskih prijatelja je dobar izbor, ali unapred dobro procenite koliko dugo nećete moći vratiti taj novac i pošteno to recite. Najjednostavniji, a možda i za vas najsigurniji način je to da pronađete zainteresiranog investitora.

 

Top 5 saveta: Kako da unesete u radnu nedelju dašak vikend čarolije (FOTO)

 

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Izbegnite neke od najčešćih greški kod pokretanja posla

 

Firma s jednim osnivačem – Firme sa jednim osnivačem nemaju gotovo nikakve šanse za to da dobiju sredstva od poslovnih anđela, jer oni veruju da nije slučajno ako nikoga niste uspeli uveriti u svoju ideju. Osim toga, jedan osnivač sve mora sam, pa je to često preveliki zalogaj.

 

Lokacija – Nije svejedno gde imate kancelariju, radionicu ili prodavnicu, ma koliko se vi trudili urediti okolinu ili prilazne puteve. Ponekad jednostavno ne možete promeniti prirodu tog mesta – na primer, ako je radionica za popravak kompjutera u nekoj zabačenoj slepoj ulici gde niko ne prolazi, u naselju izvan grada, teško da će vam bilo ko doneti kompjuter na popravak. Bolje je promeniti lokaciju.

 

Ograničena niša – Izborom ograničene niše za pokretanje posla u startu ćete sami sebe saterati u ćošak. Na primer, ako u startu odredite da se nećete naecati za posao na terenu gde radi velika i razvikana firma, lako možete doći u situaciju da ostanete bez posla i u svojoj ulici, ako se oni počnu širiti i zaposle dva dodatna stručnjaka. Ako, pak, na njihovom terenu dobijete samo jedan posao i obavite ga brže i jeftinije od velike firme, na dobrom glasu ćete izgraditi mrežu klijenata.

 

Derivacija ideja – Ne kopirajte i ne nudite tržištu na pola potrošene ideje. Danas već ima toliko stranica za kućne ljubimce na društvenim mrežama da se još jedna na tu temu može samo izgubiti u masi. Sve što je već izmišljeno vlasniku prve ideje je donelo neki novac, nekom drugom teško se može isplatiti, osim ako nije reč o jako velikoj inovaciji.

 

Tvrdoglavost – Ili nemogućnost da se prilagodite onome što traže vaši klijenti često je kamen spoticanja za start up firme. Ako popravljate printere za firme, i sedite u radionici jer nemate mobilni tim koji za 2 sata može biti kod klijenta da bi detektovao problem i video može li se stvar rešiti odmah, ili printer morate odneti na popravak, ništa niste uradili. To što je vama manje komplikovano čekati da klijenti dođu ne znači da ćete tako imati posla.

 

Unajmljivanje lošeg programera – Ako znate nešto malo o programiranju i kreiranju stranica na internetu, to ne znači da stranicu možete sami. Dobar programer treba vam postaviti kvalitetnu stranicu, da biste od nje imali koristi, on treba pratiti razvoj vašeg posla, kako bi stranicu mogao nadopunjavati i razvijati zasvisno o vašim potrebama. To je jedna od stavki na kojoj ne treba štedeti.

 

Odabir pogrešnog veb hosting paketa – Pojednostavljeno rečeno, trebate odabrati "prodavnicu" preko kojeg ćete prodavati svoje proizvode. Ako izaberete platformu koja je prespora i teško se otvara, možete imati sjajne proizvode, ali kupac neće gubiti vreme na čekanje da mu se stranica otvori pa ponovo gubiti vreme na izbor detalja o proizvodu koji kupuje. Takvo usko grlo dovoljno je da ostanete bez kupaca.

 

Odugovlačenje s pokretanjem posla – Ako stalno nešto odgađate i nikako da pokrenete posao, zapitajte se zašto je tako. Podsvest nas često blokira, a da toga nismo svesni. Što duže odlažete, to su veće šanse da postoji neki realan razlog zbog kojeg ne krećete i bilo bi dobro suočiti se s odgovorom. To možda i nije ozbiljan problem, možda je stvar samo u tome da zbog nekog razumnog razloga početak trebate odgoditi.

 

Prerano kretanje u biznis – E, da – i to može biti problem, prvo zato što nećete biti spremni za posao, a ni proizvod možda nije spreman za prodaju. Nema smisla da nešto prodajete, pa onda tek za 3 ili 5 nedelja kupcima isporučite deo bez kojeg proizvod nije u punoj funkciji, na primer. Ili, ako ste napravili jednu seriju proizvoda i uspeli je prodati, a niste na vreme obnovili repromaterijal za drugu, moguće je da neko drugi sa svojim proizvodom 'uleti' i ukrade vam kupce.

 

"Nekom ću to već uvaliti" – Ako ste kupili materijal za izradu 3000 sapuna, pa ih počnete izrađivati, a nemate pojma kome biste ih i kako mogli prodati, a kamoli koja je vaša glavna ciljna grupa od toga neće biti ništa. Odredite na koju ciljnu grupu kupaca idete da biste odredili kakav sapun ćete napraviti, kako ga zamotati, gde ćete ga prodavati, po kojoj ceni i slično.

 

Ulaganje premalo novca – Možda imate dobar proizvod, ali s premalo novca za predstavljanje i reklamu, nećete ga moći predstaviti u punom potencijalu. To se posebno odnosi na ulaganje u pakovanje, kao i popratni sadržaj. Na primer, ako uložite u to da kupac uz proizvod dobije i mali letak - knjižicu o proizvodu, u kojoj garantujete da je reč o prirodnim sastojcima i slično, ili opisujete kako se proizvod ispravno koristi, to može privući kupce.

 

Trošenje previše novca – Ne smete preterivati s trošenjem novca pre nego što prihodi narastu dovoljno da pokrivate sve troškove koje ste imali i da možete izdvojiti deo novca za investiciju u novi krug. Nemojte širiti reklamu ili prodaju na novi grad, na primer, dok niste sigurni da možete izdvojiti taj novac bez problema.

 

Previše popuštanja investitorima - Ako morate birati između toga da investitori budu zadovoljni i toga da zadovoljite korisnike, uvek birajte stranu korisnika. Samo ako su oni zadovoljni i investitori na kraju mogu zaraditi. Kod izbora investitora je vrlo važno na papiru definisati koliki je njihov uticaj na odluke, odnosno kako ćete ih usuglašavati ako postoje različita mišljenja.

 

Žrtvovanje dobiti zbog kupaca – Istina je da ako na početku nešto uložite, to može doneti zaradu kasnije, ili ćete zaraditi na broju proizvoda. Ali, to što ćete nešto ponuditi po preniskoj ceni ne garantuje da će kupci biti zadovoljni i sigurno se vraćati. Vi morate zaraditi sada, ako nije tako, posao može doći u pitanje. Osim toga, ako je cena preniska, ljudi se mogu pitati i kakav kvalitet stoji iza toga.

 

Ne želite gubiti vreme – možete rešiti sve probleme putem e-maila, ili telefona. Firma se gradi na odnosima – izađite i upoznajte ljude. Prvo, lično zahvalite onima koji su vam na neki način pomogli (savetom, uputom, tako da su ubrzali neki postupak), zatim lično obiđite one od kojih trebate neku vrstu podrške ili pomoć. Ako vas upoznaju, veće su šanse da će ujutro rešiti vaš problem, nego ako on čami u nekoj fascikli na stolu, ili šaljete mejlove.

 

Borbe između osnivača – Sukobi između osnivača su česti: Reč je o ljudima koji podjednako žele uspeh, ali ne moraju imati isto mišljenje o tome kako se do njega može doći. Jako je važno da je reč o ljudima koji znaju uspešno komunicirati i voljni su razmisliti o tome što govori druga strana. Uvek imajte na umu da svaki potez, pa i onaj u koji vi čvrsto verujete, može naštetiti i vašem uspjehu i da je dobro saslušati i drugu stranu, da biste bolje mogli procijeniti.

 

Pola srca u igri - Nedostatak odlučnosti, srčanosti i ambicije nije retkost. Ako verujete da imate i druge opcije, ili da biste bolje prošli da sedite na poslu na kojem jeste, sa sigurnom platom, umesto da se upuštate u neizvesnost i radite dvostruko duže, možda i za manji novac, verojatno ćete brzo izgubiti volju i odustati od posla. Šta više, bolje je i da ne ulazite u sopstveni posao.

 

Pet razloga zašto ne napredujete na poslu: Vreme je za promene!

 

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

I na kraju par saveta:

 

Ne budite prestrogi prema sebi.

 

Greške su deo učenja.

 

Ne poredi se sa drugima jer ti nisi – oni.

 

Ne postoji pravi način da odradiš bilo šta.

 

Stani iza onoga u šta veruješ, čak i ako je nepopularno.

 

Uči od ljudi koji te kritikuju.

 

Prihvati svoje slabosti kao svoje osobine.

 

Gledaj na svoju prošlost kao na biografiju avanturiste.

 

Ne podcenjuj svoj talenat dok ga ne testiraš barem 100 puta.

 

Nije baš svaki tvoj problem jedinstven.

 

Inteligencija je relativan pojam, samopouzdanje nije.

 

Izrazi svoj bes na kreativan način.

 

Okruži se ljudima koji ti žele uspeh.

 

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs