Muzika koja je inspirisala veliko platno

Muzičko obrazovanje kroz kinematografiju

Muziku i film prati neraskidiva veza. Međusobno se dopunjuju, nadovezuju, a često filmovi predstavljaju verna svedočanstva određene muzičke epohe ili života kako benda, tako i izvođača. Upravo su ti filmovi naša današnja tema, te smo za vas odabrali najupečatljivije, one koji će vas podučiti i dopustiti vam da osetite atmosferu koja je pokretala revolucije, kako u muzičkoj, tako i u svim ostalim sferama života.
Filmovi
05:30h
Muzičko obrazovanje kroz kinematografiju

Control

Sem Rajli (Sam Riley), mladi britanski glumac snašao se više nego dobro u ulozi harizmatičnog Ijana Kurtisa (Ian Curtis), pevača benda Joy Division. Film Kontrola prati njegov životni put, koji je trajao samo 23 godine, a bio obeležen konstantnim borbama sa sopstvenim demonima i to od najranijih dana, kao i suočavanjem sa teretom slave do koje je došao postavši od stidljivog momka zvezda. Film se oslanjao na knjigu Touching from a Distance (Dodir iz daljine), koju je napisala Kurtisova supruga Debora (Deborah Curtis), te se sa sigurnošću može reći da je u pitanju biografsko i muzičko osvarenje vredno pažnje. Mančesterski talenat post pank ere, koji nikada neće biti zaboravljen, borio se sa depresijom i epilepsijom, a šta ga je navelo da sebi okonča život, možda će vam biti jasnije nakon što odgledate film.

http://www.youtube.com/watch?v=sXVzR6C7K94

Velvet Goldmine

Za film Velvet Goldmine ne može se reći da je vođen istorijskim činjenicama. Više je poput moderne glem rok bajke, u kojoj samo naslućujemo šta se zaista desilo i o kome se, zapravo, radi. Ovo delo Toda Hejsa (Todd Haynes) iz 1998. godine okupilo je sjajnu glumačku ekipu, koju čine Mejers (Jonathan Rhys Meyers), Mekgregor (Ewan McGregor) i Bejl (Christian Bale). Za muziku su se pobrinuli Tom Jork (Thom Yorke), Igi Pop (Iggy Pop), Placebo, Džarvis Koker (Jarvis Cocker) i mnogi drugi. Priča je smeštena u osamdesete godine, a mladi novinar, kog glumi Bejl, ima za zadatak da se vrati jednu deceniju unazad i ponovo proživi deo života koji mu se činio tuđim. U 70-im nailazimo na likove koji predstavljaju Bouvija (David Bowie), Popa (Iggy Pop), Rida (Lou Reed), Ferija (Bryan Ferry) i mnoge druge, iako se njihova imena ne pominju. Oni se prepliću kroz likove Kurta Vajlda, Brajana Slejda i Džeka Ferija. Veza Vajlda i Slejda je najznačajnija. Prema rečima mnogih, isuviše liči na berlinsku romansu Bouvija i Igi Popa. Vizuelni momenat podjednako je važan kao i muzički. Kostimi, šljokice, sav sjaj glem rok ere naspram hipika, kao i svojevrsno osvrtanje na rad Oskara Vajlda, dočaraće vam sliku jedne ere. Ko je ko i šta se zaista desilo, moraćete da saznate sami. Ono što je plus ovom filmu jeste Mekgregorevo izvođenje pesama Gimme Danger i TV Eye. The Doors

Priču o legendarnim Dorsima je 1991. godine na sebi svojstven način ispričao Oliver Stoun (Oliver Stone). Sjajnu glumačku ekipu predvodi Val Kilmer (Val Kilmer), a film prati sve značajnije momente u istoriji benda, oslanjajući se na najkontroverznijeg člana i muzičara, koji je i danas mnogima zagonetka, Džima Morisona (Jim Morrison). Seks, droge i rokenrol, provokativni tekstovi pesama i tragična smrt Morisona u 27. godini stvorili su legendu, misteriju i čuveno pitanje šta se krije iza vrata. Iako fanovi ovom fimu nalaze mnogo mana, ne može se poreći da je Stoun uspeo da dotakne srž postojanja benda The Doors. Nedavna smrt klavijaturiste i osnivača benda, Reja Manzareka (Ray Manzarek), ponovo je vratila ovaj film među one koje morate pogledati, a ukoliko ste to već učinili do sada, obnovite gradivo.

Sid & Nancy

Romantizovana, gotovo bajkovita priča o ozloglašenom paru, koja je sinonim za pank pokret, delo je Aleksa Koksa (Alex Cox) iz 1986. godine. Iako je Džoni Roten (Johnny Rotten), Sidov (Sid Vicious) drug i član Pistolsa (Sex Pistols) okarakterisao film kao nedovoljno informativan, vanserijska gluma Gerija Oldmana (Gary Oldman) glavni je krivac za uspeh filma. Priča o Sidu i Nensi (Nancy Spungen) počinje uspesima Sex Pistols-a, problemima sa Malkomom Meklarenom (Malcolm McLaren), sukobima unutar benda, zloupotrebi droga, a završava se dvostrukom tragedijom, koja je sa godinama dobila dozu tajnovitosti i misterije, propratnim elementom svakog rokenrol fenomena. Ono što je svakako dobro, sem Oldmana, jeste način na koji je predstavljena ova tragična, gotovo morbidna priča. Takođe, režiser se opredelio za kraj koji se njemu doimao adekvatnim, što se poklapa sa dokumentarnim filmom Who Killed Nancy iz 2009. godine. Ovo nije film o istoriji Pistolsa, ali je odličan uvod u ludi svet u kom ljubav, mladost i obična naivnost svirepo ubijaju.

Gainsbourg (Vie héroïque)

On je omiljeni šansonjer, pijanac, zavodnik sa glavom kupusa. Serž Gejnsburg (Serge Gainsbourg) je francuska ikona, sinonim za boemski život, koji mu je na kraju i presudio. Među njegovim legendarnim ljubavima su Brižit Bardo (Brigitte Bardot) i Džejn Birkin (Jane Birkin). Na velikom platnu ga je ovekovečio Džon Sfar (Joann Sfar), koji je, najpre, stvorio istoimeni grafički roman. Film Gainsbourg (Vie héroïque) je nastao 2010. godine, prati Seržovo odrastanje, neprihvatanje fizičkog izgleda, odnos sa porodicom, otkrivanje slikarstva, poezije i muzike, ali i surovost II Svetskog rata. Ne treba ga shvatiti doslovce, naprotiv, upotrebite maštu i sami dopunite praznine. Međutim, dobro je znati da su najznačajniji momenti života ovog umetnika, ipak, dobili svoje mesto. I ovaj film krasi odlična glumačka ekipa, muzika, puno strasti i fatalnih žena.

http://www.youtube.com/watch?v=-_icctfc9Kw

Crossroads

Raskršće iz 1986. godine je muzička misterija, zasnovana na pričama o nastanku bluza. Južnjačku atmosferu, zvuk gitare Stiva Vaja (Steve Vai), prati priča o mladom talentu koji sa starim znalcem odlazi na mesto nastanka bluza. Priča o prijateljstvu i sklapanju dila sa đavolom kako bi se došlo do savršenog zvuka, predstavljaju nezaboravno muzičko iskustvo, koje jednostavno ne smete propustiti. Iako se film svrstava u starije, ne sme biti zaboravljen, jer se do danas nije pojavio nijedan koji toliko opojno priča o jednom od najznačajnijih muzičkih žanrova. Čak iako niste fan bluza, osetićete mu se bližim nakon ovog filma. Možda čak i promenite mišljenje o bluz sceni, nikada se ne zna.

http://www.youtube.com/watch?v=WGsCzaI5qrM

It's All Gone Pete Tong

Frenki Vajld (Frankie Wilde) je uspešan DJ, koji priređuje najluđe žurke na Ibici, budi se pored supermodela i uz status planetarne zvezde, dane provodi prekomernom upotrebom ilegalnih supstanci. Zvuči poznato? Ova muzička komedija sa elementima drame, zapravo je mockumentary - parodija istinitih događaja, predstavljena kroz dokumentarac. Preokret u filmu nastaje kada divlji disko džokej nestane, ali ne zbog svojih loših navika, već usled gubitka sluha. Za muziku su se pobrinuli Schwab, The Beta Band, Lol Hammond, Deep Dish i drugi. Iako kod kritike nije naišao na simpatije, ovaj film je idealan ne samo za ljubitelje klupske muzike, već i za one koji bi da zavire u svet slavnih i bogatih muzičara, tačnije DJ-eva.

Ovaj nezavisni kanadski film iz 2004. godine unapredio je britanski komičar, Pol Kaj (Paul Kaye), koji tumači glavnu ulogu, a mnogima je poznat po trenutnom pojavljivanju u hit seriji Game Of Thrones. Takođe, zanimljivo je da Pol nije fan klupske muzike, te da je na snimanju slušao pank, koji ga pokreće i koji mu je dao energiju potrebnu za stvaranje ovog, svakako, zanimljivog muzičko-filmskog ostvarenja.

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs