Svet drevnih afričkih plemena je čudesan i bogat neverovatnim tradicijama, a među njima je i narod Nkole, polunomadski stočari koji žive na prostranim prostranstvima Ugande, severoistočno od čuvenog jezera Viktorija. Oni su deo šire grupe naroda Bantu, poznati po svojoj bogatoj tradiciji, kulturi i prepoznatljivim Ankole govedima - vrstom krupne stoke sa ogromnim, zakrivljenim rogovima, koja su simbol prestiža i bogatstva. Takođe su poznati po svom prilično neobičnom bračnom običaju. Žene tog plemena smatraju se jednima od najlepših na čitavom kontinentu, ali način na koji ulaze u brak malo je reći da frapira svet.
Kod naroda Nkole porodica i brak imaju veliki društveni značaj, a mnogi njihovi običaji potiču iz verovanja da se time potvrđuje poštovanje prema ženskoj lozi i obezbeđuje plodnost buduće zajednice.
Tetka ima glavnu reč
Naime, tetka sa majčine strane je ta koja prva stupa u vezu sa verenikom svoje nećake i daje odobrenje za venčanje. Svaka devojčica, od sedam ili osam godina, uči o budućem porodičnom životu od strane jedne od svojih brojnih tetaka. Uz to, devojčice hrane obilnim porcijama pirinča i govedine - kako bi dobile punačku figuru koja se u njihovom plememnu smatra najprivlačnijom. Dobro uhranjene devojke su cenjene u Africi - simbol lepote i senzualnosti.
Tetka pažljivo prati ponašanje svoje nećake. Čim joj se počnu pokazivati grudi, ona sve drži na oku. Bez veselja, to jest, da ne bi prerano izgubila nevinost. Zbog vanbračne trudnoće, tetka i nećaka mogu biti proterane iz sela.
Mladoženja dolazi sa provodadžijama
A tu je i mladoženja, koji stiže sa svojim provodadžijama — Nkole ih zovu „skidači rose“. On takođe plaća neku vrstu cene za mladu — obično nekoliko desetina koza. U čast mladoženje, održava se ceremonijalna gozba, sa morem lokalnog piva i žrtvovanjem velikog crnog bika.
Međutim, mladić se suočava sa još jednim ozbiljnijim testom. Njegove muške kvalitete će testirati voljena tetka mlade. Zajedno, iskusna žena i mladić se smeštaju u posebnoj kolibi na kraju sela. Tamo tetka počinje da testira mladoženjinu hrabrost.
Čitava porodica mlade željno čeka presudu. U kolibi tetka pažljivo pregleda mladića od glave do noge. I samo uz njen autoritativni pristanak venčanje će biti moguće:
"Ovaj Makumba se nije se obrukao", izgovorila bi, ukoliko smatra da se mladić dobar sa njenu nećaku.
U suprotnom, naglasila bi da je još prerano za ženidbu i da nije dobar kandidat.
Zašto baš tetka ima najbitniju ulogu?
Smatra se da one nose i čuvaju „žensku energiju“ porodice, odnosno snagu plodnosti, mudrosti i blagoslova za brak. Zato se veruje da mladoženja mora da im iskaže poštovanje, kako bi dobio njihov pristanak i “odobrenje” za brak.
U prošlosti, običaj je imao i intimnu dimenziju — mladoženja bi proveo određeno vreme kod tetki, a u pojedinim varijantama rituala postojalo je verovanje da tetka treba da proveri njegovu muškost i spremnost za brak.
To, međutim, nije uvek značilo fizički kontakt, već ritualnu proveru ili razgovore koji su simbolično „testirali“ mladoženjinu zrelost, samokontrolu i poštovanje prema ženama.
Suština običaja bila je da mladoženja time pokazuje poštovanje prema ženskoj strani porodice i da će u budućem braku biti pažljiv, odgovoran i sposoban da zaštiti i poštuje svoju suprugu.
Uzgred, ponekad se desi da dve tetke mlade preuzmu zadatak pregleda mladića. Jasno je da ako ne uspe, porodicu mladoženje i njega samog čeka velika sramota... U većini slučajeva više nijedna porodica ga ne želi za zeta. I zato se momak trudi svim snagama da očara tetku.
Međutim, tetka mlade igra još jednu važnu ulogu u bračnim običajima naroda Nkole. Ona pažljivo proučava individualne muške karakteristike mladića. Na osnovu njih, nudi savete o tome kako bi se neiskusni par trebalo ponašati tokom bračne noći.
Danas je taj običaj ostao samo ritualna poseta – mladoženja dolazi sa poklonima, klekne u znak poštovanja i sluša savete starijih žena.
Iako se vreme promenilo, suština je ostala ista: poštovanje prema ženskoj mudrosti, porodici i zajednici i dalje je temelj svakog braka kod naroda Nkole.
