Po čemu se razlikuju od probiotika?

Prebiotici su ključni deo ishrane: Sprečavaju rak i druge bolesti creva, a najviše ih ima u ovim namirnicama!

Najpoznatiji prebiotik jeste inulin, kog ima u belom i crnom luku, praziluku, šparglama i artičokama

Nutricija 20.07.2018. - 09:45h Autor: dijetamesecevemene.com
Foto: Profimedia

Većina ljudi unosi dovoljno probiotika, ili bar znaju da bi trebalo to da čine, ali ono što ne znaju jeste to da su njihovom organizmu neophodni i prebiotici.

 

Reč je o nesvarljivim dijetetskim vlaknima koja pokreću rast bakterija i pozitivno deluju na celokupnu crevnu floru. Ne treba ih mešati s probioticima dobrim bakterijama, bez kojih naš organizam ne bi mogao normalno da funkcioniše. Pojednostavljeno rečeno - prebiotici su hrana za bifidobakterije i laktobacile, koji pokreću metaboličke procese u organizmu i uspešno suzbijaju patogene mikroorganizme.

 

Šta je inulin i zašto nam je potreban?

 

Najpoznatiji prebiotik jeste inulin, kog ima u belom i crnom luku, praziluku, šparglama i artičokama. Međutim, zbog njihovog značaja za zdravlje, često se dodaju nekim gotovim proizvodima, poput pahuljica, keksa, hleba, namaza, pića i jogurta.

 

Poznato je da prebiotici u hrani poboljšavaju crevnu floru, sprečavaju razvoj kancera, osnažuju imunitet i podstiču brže mršavljenje. Takode, ublažavaju simptome ulceroznog kolitisa, Kronove bolesti, iritabilnog kolona i celijakije.

 

Prebiotici se ne razlažu niti apsorbuju u crevima, a najpoznatije vrste jesu inulin, oligosaharidi i arabinogalaktani.

 

Inulin i oligosaharidi jesu kratkolančani polisaharidi, to jest lanci ugljenih hidrata koji deluju u različitim delovima debelog creva doprinoseći zdravlju. A porastom i održavanjem populacije dobrih bakterija, potiskuju se patogeni mikroorganizmi, koji uzrokuju različite i nimalo prijatne zdravstvene tegobe.

 

Očistite jetru preopterećenu toksinima, mastima i lekovima: Potpuno prirodna rešenja!

foto: Shutterstock

Jačaju imunitet i umiruju rad creva

 

Jedan od najvažnijih benefita koji se pripisuju prebioticima jeste jačanje imunog sistema. Bebe imaju koristi od njih dok su još u majčinom stomaku, a smatra se i da smanjuju rizik od ekcema, ubrzavaju rast i metabolizam, i  povećavaju toleranciju na mleko i mlečne proizvode. Upravo zbog toga se dodaju gotovim proizvodima, naročito za ishranu najmlađih. Iscrpna istraživanja pokazuju da prebiotici u hrani podstiču stvaranje T-ćelija, važnih za odbrambeni sistem organizma. Naime, hraneći dobre bakterije, jačaju imunitet sistema za varenje, ali i celokupnog organizma.

 

Patogeni mikroorganizmi lakše se provlače kroz propustljiva creva, a potom kolonizuju druge organe u telu. Stoga je od ključnog značaja sanirati upalu creva i obezbediti dovoljno hrane za razvoj korisnih bakterija. Istraživanja su pokazala da prebiotici u hrani uspešno ublažavaju simptome zapaljenja debelog creva. Između ostalog, ovo stanje obuhvata izostanak imunog odgovora na bakterijsku kulturu u crevima. To važi i za obolele od Kronove bolesti, celijakije i ulceroznog kolitisa, koji imaju smanjen broj dobrih bakterija u sistemu za varenje, stoje najčešće posledica uzimanja antibiotika.

 

Pokazalo se da prebiotici u hrani znatno ublažavaju simptome ulceroznog kolitisa, poput bola u stomaku, dijareje i krvave stolice. Pored toga, povećavaju apsorpciju nutrijenata kao što je kalcijum i podstiču pražnjenje creva.

 

Probiotici i prebiotici čine moćan duo

 

Želeći da spoje dva dobra proizvoda i ponude ih kupcima zajedno u paketu, farmaceutske kompanije kreirale su sinbiotike – mešavinu probiotika i prebiotika sa širokim spektrom blagotvornog dejstva. Ova lako probavljiva hrana poboljšaće mikrofloru probavnih organa i sprečiti širenje patogenih bakterija. Simbiotici jačaju imuni sistem, snižavaju nivo lošeg holesterola u krvi, sprečavaju rak debelog creva, obnavljaju sluznicu u crevima nakon terapije antibioticima i pomažu u lečenju urogenitalnih infekcija.

 

Jedna namirnica oporavlja jetru: Izbacuje toksine, čisti organizam!

foto: Shutterstock

Biljna vlakna štite od kancera i najtežih bolesti

 

Neka istraživanja čak sugerišu da prebiotici u hrani imaju sličnu ulogu kao i antioksidansi, jer neutrališu kancerogene materije. Naime, oni hrane bakterije što proizvode ključne kratko lančane masne kiseline (butirat, acetat, propionska kiselina i valerat), koje jačaju sluzokožu creva. Proizvodnja kratkolančanih masnih kiselina sprečava kancer, jer se pritom smanjuje pH vrednost u crevima. Dve najpoznatije dobre bakterije u ljudskom organizmu jesu bifidobakterija i laktobacil, a obe proizvode mlečnu kiselinu koja štiti debelo crevo smanjujući pH vrednost. Niža pH vrednost u debelom crevu znači manji rizik od raka, jer se inhibiraju prokancerozni enzimi. Bakterije takođe proizvode i butirat, koji se povezuje s apoptozom (samouništenjem) kanceroznih ćelija, kao i s povećanjem antioksidansa glutationa u crevima.

Ne propustite! Alkalni sok oporavlja telo za 1 dan: Creva se potpuno čiste, teške bolesti se ublažavaju! (RECEPT)

Regulišu nivo glukoze

 

Istraživači su otkrili i to da ukoliko se prebiotici u hrani redovno uzimaju, moge smanjiti apetit i rizik od dijabetesa tipa 2, budući da doprinosi održavanju nivoa glukoze u krvi. U jednoj studiji ispitivano je dejstvo prebiotika i probiotika na više od 6.500 ljudi. Osobe koje su pile jogurt ne samo što su smanjile insulinsku rezistenciju i šećer u krvi – već su imale i znatno niži nivo triglicerida i krvni pritisak. Iako je potrebno još dokaza o tome, istraživači smatraju da povećanje butirata inhibira proizvodnju holesterola u jetri.

 

Neke od namirnica koje sadrže prebiotike jesu: crni i beli luk, praziluk, rotkvice, šargarepa, kokos i kokosovo brašno, laneno i čia seme, paradajz, banane, cikorija, maslačak, artičoka, špargla i slatki krompir. Ukoliko na dnevnom meniju imate često neke od ovih namirnica, učinićete mnogo za vašu probavu i zdravlje vašeg celokupnog sistema za varenje.

 

Zašto potpuno zdravi ljudi dožive srčani udar: Na ove uzročnike nikad ne biste posumnjali!

 

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs