Po čemu se razlikuju od probiotika?

Prebiotici su ključni deo ishrane: Sprečavaju rak i druge bolesti creva, a najviše ih ima u ovim namirnicama!

Najpoznatiji prebiotik jeste inulin, kog ima u belom i crnom luku, praziluku, šparglama i artičokama

Nutricija 20.07.2018. - 09:45h Autor: dijetamesecevemene.com
Foto: Profimedia

Većina ljudi unosi dovoljno probiotika, ili bar znaju da bi trebalo to da čine, ali ono što ne znaju jeste to da su njihovom organizmu neophodni i prebiotici.

 

Reč je o nesvarljivim dijetetskim vlaknima koja pokreću rast bakterija i pozitivno deluju na celokupnu crevnu floru. Ne treba ih mešati s probioticima dobrim bakterijama, bez kojih naš organizam ne bi mogao normalno da funkcioniše. Pojednostavljeno rečeno - prebiotici su hrana za bifidobakterije i laktobacile, koji pokreću metaboličke procese u organizmu i uspešno suzbijaju patogene mikroorganizme.

 

Šta je inulin i zašto nam je potreban?

 

Najpoznatiji prebiotik jeste inulin, kog ima u belom i crnom luku, praziluku, šparglama i artičokama. Međutim, zbog njihovog značaja za zdravlje, često se dodaju nekim gotovim proizvodima, poput pahuljica, keksa, hleba, namaza, pića i jogurta.

 

Poznato je da prebiotici u hrani poboljšavaju crevnu floru, sprečavaju razvoj kancera, osnažuju imunitet i podstiču brže mršavljenje. Takode, ublažavaju simptome ulceroznog kolitisa, Kronove bolesti, iritabilnog kolona i celijakije.

 

Prebiotici se ne razlažu niti apsorbuju u crevima, a najpoznatije vrste jesu inulin, oligosaharidi i arabinogalaktani.

 

Inulin i oligosaharidi jesu kratkolančani polisaharidi, to jest lanci ugljenih hidrata koji deluju u različitim delovima debelog creva doprinoseći zdravlju. A porastom i održavanjem populacije dobrih bakterija, potiskuju se patogeni mikroorganizmi, koji uzrokuju različite i nimalo prijatne zdravstvene tegobe.

 

Očistite jetru preopterećenu toksinima, mastima i lekovima: Potpuno prirodna rešenja!

foto: Shutterstock

Jačaju imunitet i umiruju rad creva

 

Jedan od najvažnijih benefita koji se pripisuju prebioticima jeste jačanje imunog sistema. Bebe imaju koristi od njih dok su još u majčinom stomaku, a smatra se i da smanjuju rizik od ekcema, ubrzavaju rast i metabolizam, i  povećavaju toleranciju na mleko i mlečne proizvode. Upravo zbog toga se dodaju gotovim proizvodima, naročito za ishranu najmlađih. Iscrpna istraživanja pokazuju da prebiotici u hrani podstiču stvaranje T-ćelija, važnih za odbrambeni sistem organizma. Naime, hraneći dobre bakterije, jačaju imunitet sistema za varenje, ali i celokupnog organizma.

 

Patogeni mikroorganizmi lakše se provlače kroz propustljiva creva, a potom kolonizuju druge organe u telu. Stoga je od ključnog značaja sanirati upalu creva i obezbediti dovoljno hrane za razvoj korisnih bakterija. Istraživanja su pokazala da prebiotici u hrani uspešno ublažavaju simptome zapaljenja debelog creva. Između ostalog, ovo stanje obuhvata izostanak imunog odgovora na bakterijsku kulturu u crevima. To važi i za obolele od Kronove bolesti, celijakije i ulceroznog kolitisa, koji imaju smanjen broj dobrih bakterija u sistemu za varenje, stoje najčešće posledica uzimanja antibiotika.

 

Pokazalo se da prebiotici u hrani znatno ublažavaju simptome ulceroznog kolitisa, poput bola u stomaku, dijareje i krvave stolice. Pored toga, povećavaju apsorpciju nutrijenata kao što je kalcijum i podstiču pražnjenje creva.

 

Probiotici i prebiotici čine moćan duo

 

Želeći da spoje dva dobra proizvoda i ponude ih kupcima zajedno u paketu, farmaceutske kompanije kreirale su sinbiotike – mešavinu probiotika i prebiotika sa širokim spektrom blagotvornog dejstva. Ova lako probavljiva hrana poboljšaće mikrofloru probavnih organa i sprečiti širenje patogenih bakterija. Simbiotici jačaju imuni sistem, snižavaju nivo lošeg holesterola u krvi, sprečavaju rak debelog creva, obnavljaju sluznicu u crevima nakon terapije antibioticima i pomažu u lečenju urogenitalnih infekcija.

 

Jedna namirnica oporavlja jetru: Izbacuje toksine, čisti organizam!

foto: Shutterstock

Biljna vlakna štite od kancera i najtežih bolesti

 

Neka istraživanja čak sugerišu da prebiotici u hrani imaju sličnu ulogu kao i antioksidansi, jer neutrališu kancerogene materije. Naime, oni hrane bakterije što proizvode ključne kratko lančane masne kiseline (butirat, acetat, propionska kiselina i valerat), koje jačaju sluzokožu creva. Proizvodnja kratkolančanih masnih kiselina sprečava kancer, jer se pritom smanjuje pH vrednost u crevima. Dve najpoznatije dobre bakterije u ljudskom organizmu jesu bifidobakterija i laktobacil, a obe proizvode mlečnu kiselinu koja štiti debelo crevo smanjujući pH vrednost. Niža pH vrednost u debelom crevu znači manji rizik od raka, jer se inhibiraju prokancerozni enzimi. Bakterije takođe proizvode i butirat, koji se povezuje s apoptozom (samouništenjem) kanceroznih ćelija, kao i s povećanjem antioksidansa glutationa u crevima.

Ne propustite! Alkalni sok oporavlja telo za 1 dan: Creva se potpuno čiste, teške bolesti se ublažavaju! (RECEPT)

Regulišu nivo glukoze

 

Istraživači su otkrili i to da ukoliko se prebiotici u hrani redovno uzimaju, moge smanjiti apetit i rizik od dijabetesa tipa 2, budući da doprinosi održavanju nivoa glukoze u krvi. U jednoj studiji ispitivano je dejstvo prebiotika i probiotika na više od 6.500 ljudi. Osobe koje su pile jogurt ne samo što su smanjile insulinsku rezistenciju i šećer u krvi – već su imale i znatno niži nivo triglicerida i krvni pritisak. Iako je potrebno još dokaza o tome, istraživači smatraju da povećanje butirata inhibira proizvodnju holesterola u jetri.

 

Neke od namirnica koje sadrže prebiotike jesu: crni i beli luk, praziluk, rotkvice, šargarepa, kokos i kokosovo brašno, laneno i čia seme, paradajz, banane, cikorija, maslačak, artičoka, špargla i slatki krompir. Ukoliko na dnevnom meniju imate često neke od ovih namirnica, učinićete mnogo za vašu probavu i zdravlje vašeg celokupnog sistema za varenje.

 

Zašto potpuno zdravi ljudi dožive srčani udar: Na ove uzročnike nikad ne biste posumnjali!

 

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs

Facebook Registracija

Popunite ostala polja kako bi zavrsili registraciju

Prijavi se

ili

Registracija

Promeni lozinku

Upišite email i mi ćemo vam poslati poruku sa linkom za promenu lozinke.

Unesite novo korisničko ime i lozinku

Aktivacioni mail

Upišite email adresu na koju želite da vam se pošalje aktivacioni email.

Promena lozinke

Uspešno ste promenili lozinku.


Promena lozinke

Poslali smo poruku na Vašu email adresu sa linkom za promenu lozinke. Proverite Vaš inboks i kliknite na link u mailu. Ako se poruka na nalazu u inboxu proverite nepoželjne poruke (spam).


Aktivacija profila

Poslali smo poruku na Vašu email adresu sa linkom za aktivaciju Vašeg profila. Proverite Vaš inboks i kliknite na link u mailu. Ako se poruka ne nalazu u inboksu, proverite "nepoželjne poruke" (spam).


Aktivacija profila

Vaš profil je uspesno aktiviran. Hvala što ste se registrovali.