Da li znate dovoljno o njemu

Vitamin D: Snižava rizik od melanoma, raka debelog creva i raka dojke, neophodan za zdrave kosti

Ovaj vitamin snižava nivo lošeg holesterola, pomaže u zaštiti od šećerne bolesti i oboljenja srca, ublažava simptome psorijaze, poboljšava mušku plodnost, snižava rizik od karijesa, raka debelog creva, zloćudnog oblika raka kože melanoma, agresivnog raka dojke, rahitisa, osteoporoze i depresije
Nutricija 27.05.2014. - 20:13h Autor: ordinacija.hr
Foto: Thinkstock

Vitamin D (ili od milja nazvan sunčev vitamin) je naširoko proučavan kao vitamin čija konzumacija za sobom povlači mnoge zdravstvene dobrobiti - ali u stvari uopšte nije reč o vitaminu, nego hormonu! On je neophodan u organizmu zbog regulacije apsorpcije kalcijuma i izgradnje zdravih kostiju, a ima i pozitivan uticaj na imuni sistem.

 

Gotovo da nema istraživanja koje nije ustanovilo pozitivan efekat sunčevog vitamina na zdravlje! Tako vitamin D snižava nivo lošeg holesterola, pomaže u zaštiti od šećerne bolesti i oboljenja srca, ublažava bol povezanu s fibromialgijom, štiti od senilne makularne degeneracije oka (glavnog uzroka slepila kod starijih osoba), ublažava simptome psorijaze, poboljšava mušku plodnost, snižava rizik od karijesa, raka debelog creva, zloćudnog oblika raka kože melanoma, agresivnog raka dojke, rahitisa, osteoporoze i depresije.

 

Manjak vitamina D utiče na razvoj Parkinsonove bolesti, a više o tome saznajte OVDE.

 

Naravno, od velike je važnosti i za trudnice. Ne samo da je visoki nivo sunčevog vitamina ključan za zdravlje kostiju bebe, nego on može da osigura jaču snagu ruku i veću mišićnu masu kod najmlađih.Nedavno su naučnici otkrili da imuni sistem u telu ne može da se aktivira bez ovog vitamina.

 

Mnoge bolesti, kao što su dijabetes, multipla skleroza, depresija, osteoporoza, neplodnost ili maligne bolesti, su upravo povezane s manjkom ili nedostatkom sunčevog vitamina. Naime, ove osobe češće oboljevaju od autoimunih bolesti ili infektivnih bolesti (prehlada, grip), koje bi pod normalnim okolnostima telesni imuni sistem sam mogao da savlada.

 

Koliko nam je vitamina D potrebno

 

Stručnjaci preporučuju između 400 i 800 međunarodnih jedinica (IU) vitamina D dnevno kako bi se zadovoljile potrebe organizma, ali kada govorimo o povećanim potrebama zbog smanjenja rizika od razvijanja malignih bolesti, unos sunčevog vitamina bi trebalo da bude znatno veći. Na tom tragu su udruženi američki istraživači ustanovili da unos 4000 do 8000 međunarodnih jedinica vitamina D može da snizi rizik od raka dojke, kolorektalnog karcinoma, multiple skleroze i dijabetesa tipa 1.

 

Kako do sunčevog vitamina

 

Naše telo može samo da sintetiše vitamin D, ali za to mu je potrebna pomoć sunca. Ako želite da povećate svoj nivo sunčevog vitamina, lekari preporučuju najviše 15 minuta izlaganja sunčevim zracima bez nanošenja kreme sa zaštitnim faktorom. Na taj način ćete da sintetišete otprilike 90 odsto dnevne potrebe organizma za ovim vitaminom, a ostatak možete da dobijete iz dodataka ishrani ili hrane!

 

Obratite pažnju - koje su 4 kobne greške tokom izlaganja suncu saznajte OVDE.

 

Masna riba, kao što je losos, tuna, skuša, pastrmka ili sardina, predstavlja bogat izvor vitamina D. Filet lososa težine 85 grama sadrži oko 447 IU vitamina D, a poređenja radi, ista količina tune iz konzerve sadrži 154 IU. Sunčev vitamin takođe potražite u mleku, soku od pomorandže (koji je često obogaćen vitaminom D), žumancima, džigerici (85 grama goveđe džigerice sadrži 50 UI) i margarinu.

 

Da li možete da se predozirate vitaminom D

 

Postoje dva tipa vitamina D: životinjski kalciferol ili kolekalciferol ili vitamin D3 i biljni ergokalciferol ili vitamin D2. Do predoziranja vitaminom D može doći vrlo teško. Kod svih poznatih prijavljenih slučajeva trovanja ovim vitaminom, osobe su uzele najmanje 30.000 međunarodnih jedinica u jednom danu. Sigurnim se smatra sve do 10.000 međunarodnih jedinica dnevno, ali kako biste bili mirni i sigurni, kod uzimanja preko 4000 međunarodnih jedinica dnevno potrebno je da uradite test utvrđivanja vrednosti ovog vitamina u telu. Važno je da oblik vitamina D koji uzimate kao dodatak ishrani bude D3 (kolekalciferol).

 

A koje su još dobrobiti sunčevih zraka saznajte OVDE.

 

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs