Smanjenje upale

11 namirnica koje treba da izbacite iz ishrane ukoliko bolujete od artritisa

Ne postoji ishrana koja leči artritis, ali s dobrom i ciljanom kombinacijom namirnica možete znatno da smanjite pojavu upalnih procesa

Nutricija 17.02.2019. - 21:19h Autor: ordinacija.vecernji.hr
Foto: Shutterstock

Artritis je upalna bolest vezivnog tkiva koja najčešće zahvata zglobove. Iako postoji nekoliko različitih vrsta artritisa - psorijatični, reumatoidni i osteoartritis - tretman za sve vrste usmeren je na smanjenje upale.

 

Redovna konzumacija nekih namirnica okidač je za pojavu bolnih oteklina, zbog čega bi vas vaš lekar mogao uputiti na tzv. eliminacijsku dijetu da biste ustanovili koje vam namirnice smetaju.

 

Ovo su namirnice koje najčešće stvaraju poteškoće osobama s artritisom. Obratite posebnu pažnju na namirnice pod brojem 6. i 7.

 

1. Mlečni proizvodi

 

Mlečni proizvodi sadrže vrstu proteina za koje se smatra da iritiraju tkivo oko vaših zglobova. To ne smeta svima, ali odraslim osobama ionako nije potrebna ishrana bogata mlekom i mlečnim proizvodima. Pokušajte da eliminišete mlečne proizvode iz ishrane da biste videli kako to utiče na vaš artritis. Proteine možete da nadoknasite konzumiranjem namirnica poput kinoe, sočiva, tofua, pasulja i spanaća.

 

2. Rafinisani šećer

 

Upala je bolno stanje koje želite da izbegnete, a visoki dnevni unos šećera vodi pravo do njega. To je zbog naglog rasta završnih proizvoda glikacije odnosno AGE (Advanced Glycation End products), koji se stvaraju kada se u telu molekuli šećera vežu na belančevine ili masnoće. AGE jedinjenima se pripisuje ubrzano starenje, povećani rizik od bolesti srca, dijabetesa i, naravno, upalnih procesa.

 

3. MSG (Monosodium glutaminat)

 

Aditivi u hrani posebno su problematični za osobe s artritisom, a MSG je najbolji primer. To je prah na bazi soli koji se dodaje mnogim azijskim namirnicama poput sojinog sosa, ali ne samo azijskim namirnicama. Verovatno ćete naći MSG u mnogim prelivima za salatu, mešavinama za čorbu, brzoj hrani i mesnim delikatesima. Glavni problem je verovatno sadržaj natrijuma, koji može uzrokovati zadržavanje vode i oticanje.

 

Melem za kožna oboljenja, artritis, hemoroide: Ovu lekovitu biljku svi imamo kod kuće, a ne znamo koliko je korisna!

foto: Shutterstock

4. Duvan

 

Tehnički duvan nije hrana, ali je vrlo štetan za vaše telo. Istraživanja su pokazala da su pušači izloženi većem riziku za reumatoidni artritis, jer štetne materije iz cigareta oštećuju zglobove, kosti i vezivno tkivo. Ukoliko bolujete od artritisa, svakako prestanite da pušite! Ne samo da uzrokuje bolne simptome, nego lečenje činite manje delotvornim i uzrokuje dodatne komplikacije ako ikada zatrebate operaciju. Ako već nemate artritis, prestankom pušenja umanjićete rizik.

 

5. Alkohol

 

Konzumiranje alkohola povećava rizik od pojave gihta, bolesti koja može da uzrokuje artritis posebno u stopalima. Kada imate giht, mokraćna kiselina se ne metabolizuje ispravno, stvarajući male kristale koji štetno deluju na vaše zglobove i dovode do upale. Previše alkohola takođe prisiljava jetru da radi prekovremeno, slabi njenu finkcionalnost, a to vodi do novih upala.

 

6. So

 

So je još jedna namirnica na koju će vas lekar upozoriti zbog mogućnosti izazivanja upale zglobova. So ne utiče na svaki organizam jednako, ali većina ljudi konzumira je u preteranim količinama. Redukovanje natrijuma u vašoj ishrani dobra je ideja zbog mnogo razloga i svi su vezani za zdravlje.

 

7. Zasićene masti

 

Konzumacija hrane bogate zasićenim mastima pogoršava upalna stanja kod artritisa, posebno u masnom tkivu. Upala u masnom tkivu ukazuje i na moguću bolest srca. Najopterećeniji izvori zasićenih masti su punomasni mlečni proizvodi, crveno meso kao i pržena i prerađena hrana.

 

Lek za bolove, artritis, gojaznost, astmu, kataraktu: Šta sve može šipurak!

foto: Profimedia

8. Omega-6 masne kiseline

 

Budući da previše omega-6 masnih kiselina aktivira upalne hemikalije koje se oslobađaju u vašem telu, pokušajte da postignete bolju razmeru omega-6 i omega-3 prebacivanjem na maslinovo ulje i dodavanjem semenki poput lana i bundeve u vašu ishranu.

 

9. Aspartam

 

Još jedan dodatak ishrani koji je mudro izbeći jeste aspartam. To može biti izazov jer već pokušavate da smanjite unos šećera. Ipak treba se potruditi jer aspartam nema nikakvu hranjivu vrednost i pritom nastaje u laboratorijskim uslovima što bi moglo da podstakne vaše telo da reaguje kao da je napadnuto nepoznatom materijom iz okoline. To će uzrokovati snažan upalni odgovor. Nisu svi osetljivi na aspartam, ali je prilično uobičajeno i važno eksperimentisanja.

 

10. Rafinisani ugljeni hidrati

 

Belo brašno, koje se nalazi u mnogim proizvodima, poput hleba, krekera, kolača i žitarica, toliko je prerađeno da nema hranjivu vrednost poput izvorne pšenice. Rafinisani ugljeni hidrati se razgrađuju u šećer u vašem telu i uzrokuju upalne procese, što povećava citokine i druge protivupalne procese u vašem krvotoku. Umesto toga, prebacite se na mnogo zdravije opcije namirnica od celog zrna.

 

11. Hrana pripremljena na visokoj temperaturi

 

Već smo spominjali AGE-ima (završne proizvode glikacije) i način na koji uzrokuju upalu u telu. Drugi način na koji se AGE javlja jeste kada se hrana zagreva na visokoj temperaturi. Svi oni ukusni predmeti na žaru, prženi ili pasterizovani oslobađaju citokine kada se pojedu i doslovno raketiraju upalne poruke po celom telu. Očigledno ne možete da preskočite kuvanje većine obroka, ali možete da izbegnete meso i dodate više zdravih salata i sirovih ili lagano kuvanih jela od povrća.

 

Svaki pacijent s artritisom je drugačiji i verovatno ćete otkriti da vam neke od namirnica na ovom spisku smetaju manje od drugih. Ipak, važno je provesti neku vrstu testa intolerancije na pojedine namirnice, naravno, uz lekarski nadzor. Kad otkrijete koje namirnice su okidači bola, lakše ćete upravljati svojim stanjem i poboljšati kvalitet života.

 

Psorijazni artritis: Bolest imunog sistema koju možete da držite pod kontrolom!

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs