7 ČINJENICA KOJE NISTE ZNALI O BARBIKAMA: Šta se krije iza lepih lutkica koje žive u ružičastom svetu

Barbi je najpoznatija lutkica na svetu ali pozadina priče iza ove igračke nije samo da služi u svrhe igranja već decenijama šalje izuzetno bitne poruke deci širom sveta.

Zanimljivosti
Autor:
7 ČINJENICA KOJE NISTE ZNALI O BARBIKAMA: Šta se krije iza lepih lutkica koje žive u ružičastom svetu
7 činjenica koje niste znali o Barbi lutkama, Foto: Image Capital Pictures / Film Stills / Profimedia

Od kad se pojavila 1959 godine, Barbi je stvorila neki novi kult ikone sa stopom prepoznavanja od 98% čime je nadmašila čak i kraljicu Elizabetu II. Isprva je dosta osporavana i kritikovana zbog svog nerealnog oblika tela ali je vremenom otvorila put novim lutkama i igračkama.

Barbie
foto: Image Capital Pictures / Film Stills / Profimedia

1. Barbi je bila prva lutka koja nije imitirala bebu.

Pre lansiranja Barbike, igračke za devojčice su se prvenstveno sastojale od lutkica kao što su Betsi Wetsy, Tiny Tears i Chatty Cathy, što je pojačalo društveno očekivanje da će devojčice postati brižne majke. Rut Hendler, tvorac Barbike, primetila je dok je posmatrala svoju ćerku i njene prijateljicr da devojčice nisu bile zadovoljne samo igranjem uloge majke sa njihovim lutkama. Dakle, došla je na ideju o Barbi, modernoj i atraktivnoj tinejdžerki koja je imala svoj posao, stan i automobil, odbacujući tradicionalni imidž žene kao domaćice. Iznenađujuće, potražnja za Barbi je drastično porasla, jer su je male devojčice smatrale privlačnijom od tradicionalnih lutkica za bebe.

Rut Hendler
foto: Mattel/MEGA / The Mega Agency / Profimedia

2. Barbi je u to vreme bila revolucionarna za žene.

Barbika je uvedena 1959. godine, u vreme kada se smatralo neprikladnim da žene rade, a kamoli da devojke teže karijeri. Barbi je razbila taj kalup predrasuda, pošto je imala svoj posao modela. U prvim godinama proizvodnje imala je i razne druge karijere koje su bile revolucionarne za žene tog vremena, uključujući Biznis izvršnu direktorku (moćnu poziciju za ženu u to vreme), predsedničkog kandidata (mnogo pre nego što su žene zaista mogle da se kandiduje za predsednika), i astronauta (Barbika je sletela na Mesec 4 godine pre Nila Armstronga). Neka o nedavnih zanimanja ovih lutkica uključuju programerku igara, laboratorijsku naučnicu i inženjerku robotike — polja u kojima i dalje pretežno dominiraju muškarci. Širok dijapazon karijera imalo je značajan uticaj na to kako žene mogu da rade, steknu nezavisnost i preuzmu odgovornost za svoje živote. Barbi je inspirisala mlade devojke da krenu različitim karijernim putevima.

Barbie, Barbi, Barbika
foto: Mattel/MEGA / The Mega Agency / Profimedia

3. Barbi je oduvek negovala raznolikost Mattel, kompanija koja je stvorila Barbiku, uvela je i afroameričke lutke. Tamnopute lutke, koje su bile Barbine prijateljice, dostupne su od 1967. Godine 1980. stigla je prva Crna barbika, upotpunjena kovrdžavim afroom i rubin crvenom haljinom. U današnje vreme, Mattel je otišao i korak dalje uvođenjem lutki sa realističnijim veličinama tela i invaliditetom.

Barbie, Barbi, Barbika
foto: Mattel/Mega / The Mega Agency / Profimedia

Moderna barbika je dostupna u nekoliko tipova tela i tonova kože, a takođe može biti ćelava, nositi hidžab, imati protetičku nogu, imati vitiligo ili koristiti invalidska kolica. Barbike sada predstavljaju širi spektar identiteta, što omogućava svima da se pronađu sebe u ovoj lutkici.

Barbie, Barbi, Barbika
foto: Mattel/MEGA / The Mega Agency / Profimedia

4. Barbi pokazuje da je moguće biti i privlačan i imati aspiracije.

Ne tako davno, devojke koje su bile lepe, volele roze boju i imale plavu kosu često su kakrakterisane kao plitke i zbog takvih stereotipa nisu shvatane ozbiljno o svojim težnjama u karijeri. Međutim, Barbi je bila prva lutka koja je osporila ove predrasude demonstrirajući da devojke mogu da budu i atraktivne i ambiciozne, da imaju prefinjen ukus i uživaju u oblačenju, glamuru i sjaju. Od svog postanka, Barbi je vodila preko 200 različitih karijera, što je čini jednom od najuspešnijih individua na svetu. Podstičući devojke da veruju u sebe postala je simbol osnaživanja za devojčice širom sveta.

Margo Robi, Margot Robi
foto: Image Capital Pictures / Film Stills / Profimedia

5. Barbi pomaže deci da uče o doprinosu žena kroz istoriju.

Mattel je predstavio seriju "Sheroes" i "Inspiring Women", u kojoj se, između ostalih, nalaze lutke po uzoru na poznate žene kao što su umetnica Frida Kalo, astronautkinja Sali Ride, prva žena avijatičarka Amelija Erhart i olimpijska gimnastičarka Gabi Daglas. Ove lutke pružaju mladim devojkama inspirativne i stvarne uzore, ističući doprinos žena u nauci, kulturi i istoriji. Barbi igra važnu ulogu u edukaciji dece o istoriji žena kroz ove serije lutki.

Barbie, Barbike
foto: Mattel / Ferrari / Profimedia

6. Barbi koristi svoju platformu za podizanje svesti o određenim važnim temama

Možda ovo niste znali ili očekivali, ali Barbi zapravo ima svoj vlog na Jutjubu. U svojim klipovima učestvuje u popularnim Jutjub izazovima i govori o raznim temama, od kuvanja do mentalnog zdravlja. Zapravo, u jednoj video seriji, Barbi se bavi fenomenom prema kojem devojčice počinju da sumnjaju u svoje sposobnosti već sa šest godina, i daje savete kako da povrate samopouzdanje. Barbi koristi svoju platformu da se uhvati u koštac sa teškim pitanjima i inspiriše mlade devojke da budu samouverene i jake. Pored toga, Barbi koristi svoju platformu za promovisanje različitih dobrih ciljeva kroz saradnju sa National Geographic-om.

7. Barbi se nikada nije udavala.

Tvorac Barbike namerno je Kena učinio njenim dečkom i pratiocem, ali nikada mužem, pošto je Barbi oduvek trebalo da bude glavni junak. I ako su Barbi i Ken bili u vezi od 1961, zvanično su raskinuli 2004. Međutim, Barbi je iste godine bila zauzeta kandidovanjem za predsednika, što ukazuje na to da nije imala vremena da pati zbog raskida. Barbikin nevenčani status i jedinstveni identitet najpoznatije lutka na svetu daju pozitivan primer normalizacije nezavisnosti i individualnosti.

Barbi i Ken
foto: Mattel / Ferrari / Profimedia
Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs