Veliki dan za svetsku modnu scenu - nakon silaska Donatele Versače sa modnog trona, još jedna velika kuća doživljava ozbiljne promene.
Demna Vasalija, vizionarski gruzijski dizajner, preuzeće kormilo italijanske modne kuće Guči, donoseći novu kreativnu snagu u brend koji poslednjih godina gubi zamah. Njegova poslednja kolekcija za Balensijagu biće predstavljena 6. jula, nakon čega zvanično preuzima funkciju kreativnog direktora Gučija.
Nova era za "Guči"
Stefano Kantino, generalni direktor Gučija, izrazio je veliko uzbuđenje povodom ovog imenovanja, istakavši da Demna poseduje jedinstvenu viziju mode i da je upravo to ono što Gučiju treba za budućnost.

"On je dokazao svoju sposobnost da redefiniše Balensijagu i oblikuje njen identitet. Sada je vreme da istu magiju prenese na Guči, rekao je izvršni direktor brenda Stefano Kantino.
Zamenica generalnog direktora za razvoj brenda, potvrdila je da će Demna nakon svoje oproštajne revije u Balensijagi odmah početi s radom u Gučiju. Tačan datum predstavljanja njegove prve kolekcije još nije poznat, ali se očekuje da će njegov dolazak doneti novu kreativnu energiju u brend.
Guči u potrazi za novim identitetom
Nakon odlaska Mikelea 2022. godine, Guči je izgubio deo svog kreativnog zamaha. Brend je pretrpeo pad prodaje od 24 odsto u poslednjem kvartalu 2024. godine, što je zabrinulo analitičare i investitore. Uprkos naporima menadžmenta da unapredi ponudu torbi i poboljša logistiku, rezultati nisu bili zadovoljavajući. Demnin dolazak se vidi kao pokušaj da se Guči vrati u vrh svetske mode.
Novi pravac za "Guči"
Iz Gučija su naglasili da Demna donosi "svež i relevantan pristup", ali da neće jednostavno preneti estetiku Balensijage u Guči.
"Njegova namera je da stvori nešto što je autentično za Guči, a ne kopiju njegovog ranijeg rada", rekao je Kantino.
U intervjuu povodom imenovanja, Demna je istakao da oseća veliko poštovanje prema Gučijevom nasleđu i da je inspirisan arhivima ovog brenda.
"Uzbuđen sam što ću biti deo Guči porodice i radujem se pisanju novog poglavlja ovog legendarnog brenda", rekao je on.
Ko je Demna i po čemu ga znamo?
Demna Vasalija, rođen u Sokhumiju, glavnom gradu Abhazije (danas region pod ruskom okupacijom), doživeo je haos i tragediju u svom ranom detinjstvu. Grad koji je nekada bio živopisni deo Gruzije, tokom ranih devedesetih godina bio je razoreni sukobom.

Kao mali, Demna je bio svedok brutalnih stvarnosti rata, uključujući progonstvo njegove porodice i hiljade drugih. Prisiljeni da pobegnu iz svog doma, u regionu koji je danas pod vlašću druge sile, Demnino rano iskustvo bilo je obeleženo borbom da preživi kao izbeglica u sopstvenoj zemlji. Trauma koju je nosio, gledajući kako se njegov identitet i zajednica ruše pred njegovim očima, ostaće sa njim, oblikujući njegov pogled na svet i, na kraju, njegov kreativni izraz.
Iako je teško detinjstvo bilo ispunjeno gubicima i neizvesnostima, Demna je bio odlučan da sebi stvori bolji život, što je na kraju i ostvario.
Demna u "Balensijagi" i redefinisanje luksuza
Demnin uspon do kreativnog direktora Balensijage 2015. godine označio je ključnu prekretnicu u njegovoj karijeri. Tamo je Demna zaista počeo da redefiniše ulogu dizajnera u savremenom svetu. Njegove kolekcije više nisu bile usmerene samo na nišnu publiku, već su postale platforma za izazivanje samog pojma luksuza. Njegov rad spojio je avangardni dizajn i svakodnevnu kulturu, često stavljajući visoku modu u kontekst sa svakodnevnim, apsurdnim stvarima. Demna je modu učinio izrazom modernog života - siromašnog, konfliktog i kompleksnog.
Demna je postao ključna figura u modnoj industriji od trenutka kada je 2015. godine preuzeo kreativno vođstvo u Balensijagi.
Demnin uticaj
Demna je svoju karijeru u "Balensijagi" započeo sa drastičnim koracima ka modernizaciji klasičnih modnih koncepata. Jedan od njegovih prvih velikih doprinosa bio je dizajn "Speed" patika, koje su bile kontroverzno jednostavne, ali funkcionalne. Svojim izgledom nalik čarapama, ove patike su postale prava moda, iako su mnogi kritičari izražavali neslaganje sa njihovim izgledom. Ubrzo su, međutim, postale pravi hit, što je dodatno potvrdilo Demnin umetnički senzibilitet za kombinaciju komfora i stila.

"Balensijaga" u 2021. i 2022. godini i, naravno, skandali
Godina 2021. bila je ključna za "Balensijagu". Osim što je Demna ponovo uveo visoku modu u Balensijagu, isto tako je započeo značajnu saradnju sa "Simpsonovima".
Međutim, nije prošlo ni godinu dana kada je marka ponovo bila u centru skandala. Zbog niza antisemitskih izjava Kanjea Vesta, "Balensijaga" je bila prisiljena da raskine saradnju sa njim u oktobru 2022. godine. U novembru iste godine, još jedan kontroverzni oglas je izazvao optužbe za eksploataciju dece. Reklame su uključivale decu koja su držala medvediće obučene u BDSM opremu, što je izazvalo buru reakcija na internetu i velike polemike o etici i granicama mode.

Posle skandala
Iako je marka bila suočena sa ozbiljnim kritikama, iz nje su izašle i nove inicijative. U 2023. godini, "Balensijaga" je započela saradnju sa Nacionalnom alijansom za decu, kako bi poboljšala podršku žrtvama zlostavljanja i podigla svest o zaštiti dece. Takođe, brend je postavio tri nove ambasadorke: Mišel Jeo, Izabel Ijupret, i najnoviju - Nikol Kidman, čime je Balensijaga nastavila da bude prisutna u javnosti i dalje jača svoj imidž, uprkos prethodnim skandalima.

Uprkos brojnim izazovima, "Balensijaga" je ostala izuzetno relevantna marka. Demna, sa svojim neprestanim inovacijama i sposobnošću da izazove tradicionalne modne norme, pokazivao je da je njegova sposobnost da donese osvežavajuće promene bila ključna za brend. Ujedno, brend nije samo preživio skandale, već je uspeo da ih pretvori u prilike za dalji rast i transformaciju. Balensijaga se, odatle, dalje razvijala, sa novim ambasadorima, pažljivo osmišljenim kampanjama i neverovatnim uticajem na pop kulturu.
Stil/Ona.rs
Verica Rakočević o svojoj poslednjoj reviji