viktorija sikret

UTOČIŠTE SEKSUALNIH PREDATORA I MANIPULACIJA MLADIH: Isplivale mračne tajne omiljenog ženskog brenda

Dokumentarac o brendu Viktorija sikret otkrio je mračne tajne na koje niko nije bio spreman...

Moda
Autor:
UTOČIŠTE SEKSUALNIH PREDATORA I MANIPULACIJA MLADIH: Isplivale mračne tajne omiljenog ženskog brenda
Foto: Profimedia

Od kako se saznalo da se snima dokumentarac o svemu što se dešavalo iza zatvorenih vrata Viktorija sikrta, svima je bilo jasno da će brojne tajne koje su se uspešno skrivale svih ovih godina konačno izaći na videlo.

Ipak, niko nije mogao ni da pretpostavi da će istina biti 10 puta gora od očekivanog. Platforma Hulu konačno je objavila zvanični trejler uz kriptičnu objavu: "Tera vas da se zapitate: ko govori istinu?".

Inače "Victoria's Secret: Angels and Demons" imaće tri epizode, a prikazivaće se od 14. jula. Kao stvari stoje ovo je još jedan od onih mračnih dokumentaraca koji zaviruju iza korporativne zavese i pokazuju koliko neka mesta mogu biti grozna uprkos savršenoj spoljašnjosti i blistavom imidžu, a radnja se vrti ponajviše oko dugogodišnjeg direktora i enigmatičnog milijardera Lesa Veksnera, njegovih poznanstava i onoga na šta su manekenke terane.

Revije Viktorija sikret svet je pratio otvorenih usta, a lepi modeli nosili su seksepilne kreacije uz muzičko-scenski spektakl, gde su se na bini našle najveće svetske zvezde. Revije su bile glavni događaji sezone i nestrpljivo se čekale, a potom prepričavale mesecima.

Međutim, iako su se i ranije spominjale neke loše strane, prve velike "pukotine" u imidžu Viktorija sikret pojavile su se tek 2019.godine.

Tada je Njujork Tajms objavio veliki ekspoze u kojem je detaljno opisano profesionalno partnerstvo i prijateljstvo između tadašnjeg vlasnika kompanije Lesa Veksnera, i zloglasnog seksualnog predatora Džefrija Epstajna, koji je ranije osuđivan za seksualno zlostavljanje i pedofiliju, a koji se kasnije ubio u zatvorskoj ćeliji.

Epstajn je dobio punomoć od Veksnera

Džefri Epstajn
foto: Profimedia

Vlasnik "Viktorijinih anđela" dao je Epstajn punomoć nad svojim bogatstvom, a njegov privatni avion nazvan "Lolita express" koristio je za trgovinu ženama i maloletnicama. Na sve to, Epstajn je koristio i Veksnerovu kuću na Aper ISt Sajdu za "privođenje" i prostituciju, a predstavljao se i kao skaut Viktorija sikreta.

Veksner je kasnije govorio da nije znao za Epstajnovo predatorsko ponašanje, kao i da je prekinuo sve veze sa njim nakon što je uhapšen.

Uznemiravanje zaposlenih od strane još jednog čelnika

Sedam meseci nakon skandala sa Epstajnom, Njujork Tajm objavio je još jedan veliki tekst o "rasprostranjenom maltretiranju i uznemiravanju zaposlenih žena i modela" u Viktorija Sikretu.

Les Veksner
foto: Profimedia

Optužili su direktora marketinga Eda Razeka, čoveka koji stoji iza popularnih reklamnih kampanja i imidža brenda, za brojne slučajeve neprimerenog ponašanja - nasilno je ljubio modele, tražio od njih da mu sede u krilu i neprimereno ih dodirivao. Razek je odbacio sve optužbe i odstupio s direktorskog mesta.

Kako je brend uticao na žene?

Režiser Met Tirnauer takođe je u dokumentarcu ispitivao uticaj ovog modnog brenda. Ono što se zna je da su "Viktorijini anđeli" godinama izazivali kod žena poremećaj telesne dismorfije, upravo zahvaljujući mršavim modelima sa naglašenim oblinama koji su postavljali nerealne standarde lepote.

- Ne možete imati bolji primer brenda koji objektivizuje žene za zaradu od Viktorija sikreta - rekao je Tirnauer - Bili su izvanredno uspešni jer su, u svojoj dijabolično marketinškoj briljantnosti na zaista efikasan način iskoristili duh vremena. Bio je to spoj u kojem je korišćena ženska seksualnost kao simbol osnaživanja žena, što je najbolje prikazano u seriji "Seks i grad", pomešan sa ikonografijom izbora lepote koja je stvarno čudna, nalik Trampovoj.

Pink kolekcija za tinejdžere krila je mračne tajne

- Jednog su dana ispraznili ceo deo sa čarapama i svuda su složili te lude, sićušne gaćice jarkih boja i odgovarajuće potkošulje. Promenila se i muzika, puštao se pop - kaže u filmu Sara Zofko, bivša zaposlena.

- Tada sam osetila da nešto ide u pogrešnom smeru jer je PINK bukvalno bio dizajniran da cilja na tinejdžere. To nije bio dobar osećaj.

I manekenka Dorotea Bart Jorgensen koja je nosila jednu od mladalačkih kombinacija na reviji na kojoj je pevao tada 18-godšinji Džastin Biber, prisetila se koliko je cela priča bila nadrealna i jeziva.

- Imala sam haljinu od igračaka i celokupan set se uglavnom vrteo oko igračaka - rekla je Bart Jorgensen.

- Nisam ni znala ko je Džastin Biber bio pre toga. Deca moje sestre bila su toliko uzbuđena što ću biti na pisti s njim. Bili su opsednuti njime, a tada su imali 10 i 12 godina, tako da mislim da su definitivno pogodili metu.

U jednom od internih videa za marketing može se čuti, uz slike uznemirujuće mladih modela: "PINK osigurava dugoročni rast Viktorija sikreta dovođenjem mladih kupaca koje možemo zadržati decenijama".

Režiser to upoređuje sa internom studijom koju su uradili u Meti, a koja je procurila u javnost. U njoj se kaže da je društvena mreža Instagram, koja je deo Mete, toksično okruženje za tinejdžerke. U studiji, između ostalog, ova društvena mreža "pogoršava probleme sa slikom tela kod jedne od tri tinejdžerke" i da "Tinejdžeri krive Instagram za povećanje stope anksioznosti i depresije".

– Rečenica "Moramo da privučemo stalan priliv mladih kupaca u narednim decenijama" mi je jeziva. Priča se o Instagramu i njegovom štetnom delovanju na psihu mladih žena, a ovo je bila generalna proba za sve što je Meta kasnije uradila. Viktorija sikret je to isto radila kroz prodavnice, bile su fabrike za uzimanje našeg novca tako što su nas zavodile određenom vrstom imidža.

Drugi interni marketinški video iz 2008. prikazan u filmu prikazuje Veksnera kako se hvali svojom kreativnom kontrolom nad svojim kompanijama.

- Stvaranje brenda je snimanje filma – kaže.

- Bilo mi je veoma lako da napravim film u glavi. Ja sebe vidim kao šefa studija, pa to znači da moram da pregledam scenarije, da se uverim da svi ostanu u priči.

Inače, nakon teksta u Njujork Tajmsu i otkrića o toksičnoj korporativnoj kulturi u toj kompaniji, o rasizmu, seksizmu, lošem uticaju na mlade žene, a uz jačanje trenda pozitive prema svim oblicima tela, raznolikost i inkluzivnost, stvari su počele da se menjaju. Od 2019. više nema modnih revija vrednih više miliona dolara. Od 2021. godine kompanija ima nove vlasnike, novu politiku, a Viktorijini anđeli su stvar prošlosti. Nova lica Viktorija sikreta su, na primer, najbolja američka fudbalerka Megan Rapino, glumica Prijanka Čopra Džonas i teniserka Naomi Osaka.

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs