2 KARAKTERISTIKE KOJE IMA USPEŠNA ŽENA: Ako radite OVO vi ste vođeni da budete GLAVNI

Otkrivamo najvažnije karakterisitke koje treba da poseduje vođa uspešnog tima i šta treba da radi kako bi tim vodio ka uspehu.

Zanimljivosti
Autor:
2 KARAKTERISTIKE KOJE IMA USPEŠNA ŽENA: Ako radite OVO vi ste vođeni da budete GLAVNI
Karakteristike uspešnog vođe tima, Foto: Thinkstock

Podelićemo sa vama savete iz različitih istraživanja, studija slučaja i prakse koji će biti korisni za nove vođe timova odnosno tim lidere.

U tekstu se nalazi model profesora Brusa Tukmana kako raditi sa timom. Po njemu svi timovi prolaze kroz nekoliko faza: formiranje, oluja ideja, propisivanje i regulisanje, izvođenje, odlaganje ili prekidanje.

Posao, Kancelarija, Kolege, Poslovni Sastanak
foto: Thinkstock

Najvažnije stvari koje treba da poseduje vođa tima su:

  • Ton, energija i inicijative usmerene na proizvod (ako govorimo o proizvodnim timovima). Pasivan vođa tima je najgora stvar koja može da se desi timu.
  • Spremnost da budu odgovorni za rezultate (svoje i svojih kolega).
  • Liderski kvaliteti (možete voditi ljude i motivisati ih).
  • Sposobnost da govorite, slušate, čujete i objašnjavate svoje misli drugima tako da vas razumeju.
    Vođa tima, Lider, Poslovni Sastanak
    foto: Shutterstock

    Šta novi vođa tima treba da radi:

1. Budite u kolektivu, a ne iznad njega

„Ne distancirajte se od tima“. Ostanite sa svojim timom što je više moguće i probajte da ne gradite zidove između vas. Nikada ne izgovarajte stvari poput: „Ja sam šef, a vi ste moji zaposleni, tako da ne možemo da imamo prijateljske interakcije.“ Naprotiv, promovišite sledeću ideju: „Druže, mi radimo zajedno, ja sam specijalista kao i ti. Da, sada sam vođa tima ali možete doći kod mene u bilo kom trenutku. Preko mene možete postavljati pitanja našim šefovima koja se ustručavate da postavite lično i rešavate probleme.”

2. Održavajte sastanke 1:1

Ovo je neophodno da bi se razjasnila očekivanja i upoznali sa sporazumima koji su sklopljeni sa prethodnim vođom tima. Tako ćete razumeti koje su obaveze vaši prethodnici preuzeli i kako da radite sa njima u budućnosti. Pokušajte da saznate šta ljudi brine, kako vide vašu saradnju, šta očekuju od vas i šta vi želite od njih.

3. Organizujte neformalna okupljanja i tim bildinge.

Prema Tukmanu, neformalne aktivnosti najbolje funkcionišu u fazi formiranja. Imamo tradiciju u društvu: picu i vino nam donose krajem nedelje, a mi ostajemo u petak i družimo se. U toj neformalnoj i opuštenoj atmosferi ekipa se više otvara i uspostavlja kontakt. Ovakva druženja su još korisnija od sastanaka 1:1; omogućavaju da identifikujemo više problema i „slepih tačaka“.

Team building, Tim bilding
foto: Shutterstock

4. Nemojte postati „talac lažne moći“

Jedna od grešaka novih vođa timova je da postanu taoci upravljanja informacijama. Kada ste supervizor, imate pristup mnogo više informacija od drugih članova tima. Mnoge vođe timova početnika veruju da je ispravnije nekako zadržati ove informacije, a zatim ih koristiti u svoje svrhe ali to može dovesti do problema jer u velikim kompanijama tokovi informacija su često nekontrolisani i ljudi će na ovaj ili onaj način saznati vesti. Ukoliko shvate da ste već znali za to i da im ništa niste rekli, to će smanjiti njihovo poverenje. Baš zbog toga treba transparentno prenositi sve informacije timu kako ljudi ne bi pomislili da nešto krijete od njih.

5. Dogovorite se o novim pokazateljima

Sistem radi na nezavisnosti i odgovornosti, a tim razume šta se od njih očekuje i šta treba da se uradi. Napredak se prati na susretima 1:1 a konačan rezultat je da se na kraju: ispune svi dogovori - bravo svima, ili ako nešto nije uspelo - da shvatimo šta se dogodilo.

Vođa tima, Poslovni Sastanak
foto: Shutterstock

6. Izbegavajte emocionalne izlive

Naučite da se čujete i izgradite dijalog. Pokažite da ste deo čopora. Razvijajajte emocionalnu inteligenciju (praćenje emocija drugih ljudi u sebi i utvrđivanje kako one utiču na vas). Jednostavan savet: ukoliko želite da kažete nešto emotivno, budite tihi, duboko udahnite, brojite do 10 i razmislite da li je ono što želite da kažete korisno i važno.

7. Shvatite važnost pohvale i zahvalnosti

Nikada ne oklevajte da pohvalite i zahvalite se kolegama, posebno javno. Takođe je važno da nikada ne kritikujete zaposlenog u javnosti. Trebalo bi da to uradite jedan na jedan . Neprikladno je komentarisati rad specijaliste pred timom i to predstavlja najgoru stvar koju vođa tima može da uradi.

Pohvala, Zaposleni
foto: Shutterstock

8. Pripremite se za teške slučajeve

Nažalost ovakav položaj sa sobom nosi i manje prijatne situacije, kao kada treba da razmotrite otpuštanje jednog od zaposlenih. Pripremite se i na to, najbitnije je da kolektiv bude zdrav i funkcionalan pa ukoliko to podrazumeva otpuštanje toksičnog kolege ne libite se da uradite i to.

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs