izborite se sa padom raspoloženja

Vratite raspoloženje i energiju: Psiholog otkriva kako da oterate zimsku depresiju!

Tokom zimskih meseci kod mnogih ljudi se javlja zimska depresija, odnosno sezonski poremećaj ponašanja

Lifestyle 24.01.2019. - 10:46h Autor: Stil/Večernji.hr
Foto: Shutterstock

Nakon što je završilo praznično raspoloženje, te smo već nekoliko nedelja u „stvarnosti“, kod mnogih ljudi se javlja drastičan pad raspoloženja, stalni umor i želja za spavanjem.

 

Tome ne pomaže ni činjenica što najčešće tokom januara na mnogim bankovnim računima stanje nije sjajno.

 

Prema mnogima se januar smatra najdepresivnijim mesecom u godini, a psiholog Klif Arnali čak je došao do zaključka da je 24. januara opšte raspoloženje ljudske populacije na severnoj Zemljinoj hemisferi niže nego ikada.

 

Prilikom svog istraživanja u obzir je uzeo već pomenutu potrošnju u decembru, dane protekle od poslednje plate i hladnoću koja nas obavija.

 

Kako pojašnjava psiholog Tina Brzić, reč je o poremećaju koji je primećen i definisan 1984. godine na američkom Nacionalnom institutu za mentalno zdravlje.

foto: Shutterstock

Naziv sezonski ili zimski dobio je zbog specifičnosti pojavljivanja tokom razdoblja kada se dani skraćuju i postaju hladniji, a svakodnevni bioritam menja se zbog nedostatka svetla.

 

Upravo zbog nedostatka sunčeve svetlosti dolazi do povećanja melatonina i smanjenja serotonina u našem organizmu, što uzrokuje osećaj letargije i pojavljivanje simptoma depresivnijeg raspoloženja, ističe psiholog.

 

Patimo li od zimske depresije, možemo prepoznati po ovim najčešćim simptomima:

 

 

  • potreba za što dužim periodom spavanja
  • svakodnevni umor
  •  unošenje veće količine hrane
  • dobijanje na težini
  • smanjeno interesovanje za društvene interakcije
  • smanjeno interesovanje za seksualne aktivnosti

Šta možemo učiniti kako bismo sebi olakšali?


Srećom, ovo stanje ima rešenja, ali sve zavisi od nas i naše volje da sebi pomognemo.

 

Naučnici tvrde: Ako imate ovu boju očiju podložniji ste zimskoj depresiji!

foto: Profimedia

Izuzev psihoterapije dosta toga možemo i sami učiniti da nam bude bolje. Preporučuje se da što više vremena provodimo na otvorenom, čak i kada nema sunca jer dnevna svetlost ipak utiče na nas.

 

"Osim toga, redovno vežbanje i kretanje dodatno podstiče lučenje hormona serotonina koji, kada je u ravnoteži, daje osećaj zadovoljstva i mentalne opuštenosti. Ako zbog obaveza boravak na suncu nije opcija, postoji mogućnost fototerapije odnosno terapije svetlom i uzimanja vitamina D, ali to mora obavezno nadgledati lekar", govori Brzić.

 

Takođe se preporučuje i uzeti svoj društveni život u svoje ruke, te nastojati organizovati druženja, odlaske na kafe s najboljom prijateljicom ili pak upisati novi kurs učenja određene veštine na kojem ćemo biti okruženi ljudima.

 

Važno je pripaziti i na hranu koju unosimo. Teška i masna hrana samo će pogoršati naše stanje, dok će ona bogata hranjivim materijama poput vlakana, proteina i vitamina znatno uticati ne samo na probavu nego i na bolje raspoloženje.  Zdravo varivo od leće ili pak varivo od piletine i graška ne samo da obiluju hranjivim materijama, nego će vam dati i potrebnu dozu energije.

 

Psiholog Mihail Litvak: Depresija je data čoveku da bi se zamislio nad sobom!

foto: Profimedia

Ali, kako napominje psiholog, uz sve ovo jednako je važno i osvestiti to da je život samo jedan, da će zima proći i da je ipak najvažnije usredsrediti se na „ovde i sada“.

 

Tako možemo uvideti da se život sastoji od ugodnih i manje ugodnih trenutka, te se oteti zamci upadanja u negativne misli zbog straha od budućnosti ili pak tuge zbog prošlosti. Kako na kraju kaže stara narodna pripovetka o kralju promenjiva raspoloženja, sve će ovo proći.

 

"Pokušajmo živeti u trenutku svesni prolaznosti te dobrog i lošeg raspoloženja", zaključuje Tina Brzić.

 

Srpski neurolog upozorava: Neraspoloženje je samo prvi simptom ozbiljnog problema!

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs

Razmena sadržaja

Inicijalizacija u toku...