Legendarni Austrijanac i trostruki svetski prvak Niki Lauda bio je jedna od najbolji vozača Formule 1 svih vremena! Peživeo je gotovo nemoguće stvari, posle stravične nesreće u kojoj ga je zahvatio plamen, na stazu se vratio posle samo 40 dana! Karijeru mu je obeležilo rivalstvo sa veliki prijateljem Britancem Džejmsom Hantom. Jedini je kojem je pošlo za rukom da osvoji titule i u Ferariju i u Meklarenu. Osim toga, bio je veoma uspešan biznismen i pilot.
Niki Lauda je rođen odmah nakon Drugog svetskog rata u Beču u vrlo imućnoj porodici industrijalaca. Nije bio dobar učenik, škola ga nije previše zanimala, a od malih nogu automobili su bili njegova strast, njegov čitav svet.
Svi u porodici advokati
Dok su svi u njegovoj porodici bili ugledni advokati i poslovni ljudi, on je maštao samo o tribinama i brzini. Brzina ga je potpuno ispunjavala, bila je njegov pokretač. Dobrostojeća i ugledna bečka porodica pokušavala je na sve načine da spreči njegovo bavljenje tim opasnim sportom. Ne samo da mu nisu dali ni šilinga već su privatnim vezama pokušavali da spreče ulaganja potencijalnih sponzora. Ali, njegova želja je sve nadjačala!
- Zaboravi na Formulu 1. Tvoj posao je da uđeš u porodični biznis, onako kako je to uradio tvoj deda, a kasnije i otac. Formula ne dolazi u obzir - govorili su zabrinuti roditelji.
Međutim, nije postojalo ništa na ovom svetu što bi ubedilo Niki Laudu da odustane od svojih snova. Bez podrške roditelja krenuo je sam u avanturu zavnu - Formula 1.
- Nije problem. Vašu ponudu ne prihvatam. Zaboravite na porodični biznis, ne morate mi pomoći. Uspeću sam. Samo zapamtite jedno, kad postanem svetski prvak, nemojte me tražiti. Tada neću biti vaš sin, vaš unuk, neću biti neko ko vas poznaje - odgovorio je Niki svojim najbližima i hrabro zakoračio potpuno sam u okrutni svet.
Sam je krčio put ka ogromnom uspehu
Lauda je odmah otišao u jednu poznatu austrijsku banku kako bi podigao kredit i tim novcem kupio sebi mesto u jednom F1 timu uplativši polisu životnog osiguranja. Sudbina je htela da mu ista ta banka kasnije postane i glavni sponzor. Za tim March vozio je 1971. koji je tada bio u Formuli 2, a ubrzo je prešao u Formulu 1. Iduća sezona '72 bila je razočaravajuća i Niki je postao očajan. Zbog velikog duga je razmišljao i odustajanju od bavljenja autoutrkama, ali je na kraju podigao još jedan kredit i prešao u British Racing Motors.
Prekretnica u karijeri
Ni u ovom timu nije bila najbolja situacija, jer je bolid bio dosta lošiji od njegovih očekivanja. Ali, zahvaljujući svojim ogromnim znanjem iz oblasti automehanike i uz pomoć mehaničara uspeo je da sredi svoj trkački automobil. Toliko ga je poboljšao da je mogao ostvariti napredak od skoro dve sekunde po krugu.
Ubrzo je usledila potpuna prekretnica kad je Ferari doveo njegovog kolegu Kleja Regaconija iz BRM-a. On se pokazao kao pravi i iskren prijatelj, pa je zamolio Enca Ferarija da dovedu i Laudu za kojeg je govorio da je najbolji vozač. I tako je Niki počeo da ostvaruje svoje snove.
Prva titula
Osvaja prvu titutlu prvaka sveta nakon samo godinu dana od dolaska u Ferari. Već tada je bilo očigledno o kakvom talentu je reč. Imao je neverovatne sposobnosti, a neretko su ga i zvali "računar s mozgom".
Katastrofalna nesreća
U jeku postignutih sjajnih rezultata, Niki Lauda nije moga ni da pretpostavi šta mu sudbina sprema. U Nurburgringu 1976. godine doživeo je užasnu nesreću na stazi, a i danas mnogima nije jasno kako je preživeo. I ne samo to, nakon 42 dana je opet bio na startu trke.
Naime, kao aktualni svetski prvak, Lauda je na sastanku vozača tražio da se trka ne vozi zbog sigurnosnih razloga. Nedostajalo je vatrogasaca, pa nije bilo osnovnih uslova za pomoć ako bi se dogodila nesreća. Kao da je predosetio šta će se dogoditi. Sa druge strane, ostali vozači su ga nadglasali i Niki je morao sesti u bolid tog 2. avgusta.
Trka u Nurburgu je kasnila. Kiša je napravila pravi haos, timovi se nisu mogle dogovoriti hoće li startovati sa gumama za suvo ili sa onima za kišu. Jošen Mas je bio jedini koji je odlučio krenuti sa gumama za suvo. Međutim, tokom odgađanja starta, nebo nad Nurburgringom se raščistilo, sunce je zasjalo, a staza krenula da se suši.
Zbog toga je nakon prvog kruga više od polovine takmičara otišlo u boks da promeni gume. Među njima je bio i Lauda. Na sva četiri točka stavili su mu gume za suve vremenske prilike. One su bile potpuno glatke, odlično su prianjale na suvi asfalt, ali s takvim je gumama na kiši i po mokroj stazi bilo gotovo nemoguće voziti. Bilo je teško doneti ispravnu odluku, jer da je sunce zasjalo previše, a na suvoj bi se stazi gume za kišu pregrevale.
Gubitak kontrole
Ubrzo nakon što je promenio sva četiri točka, negde na sredini staze, Lauda je izgubio kontrolu nad vozilom i pri brzini od 250 kilometara na sat se zabio u u zaštitnu ogradu. Odmah je bilo jasno da je Ferari uništen, vozilo je planulo, a vatra je gotovo odjednom zahvatila i čitavog Laudu koji je ostao zarobljen u smrskanom bolidu. Bret Lunger i Harald Ertl su se sudarili pokušavajući da izbegnu slupani bolid. Izašli su iz svojih automobila, a zaustavili su se Gaj Edvards i Žak Lafit i četvorka je odmah potrčala pomoći Laudi. Znali su da će na tako dugačkoj stazi službenim vozilima trebati vremena da stignu. Pokraj staze je bio vatrogasac sa aparatom za gašenje požaara, zajedno su uspeli izvući Laudu iz vozila.
Teške povrede opasne po život
Sa teškim povredama hitno je prebačen na intenzivnu negu u Univerzitetsku bolnicu u Menhajmu. Na glavi i po licu je zaradio opekotine trećeg stepena, otrovni plinovi kojih se nadisao oštetili su mu pluća. U bolnici mu je sveštenik dao poslednje pomazanje, malo je ko očekivao da će preživeti, pao je u komu. Ali, Lauda se čudesno oporavio i samo 42 dana kasnije ponovno je bio na stazi.
Pred kraj trke, njegove nezalečene rane su krvlju natopile njegovu potkapu. Kada je pokušao da je svuče, shvatio je da se zalepila za zavoje pa je morao da je strgne sa lica. Bio je to jedan od najhrabrijih poduhvata u istoriji sporta.
Bez naslova prvaka je ostao u zadnjoj trci te sezone, Velika nagrada Japana, ostao je kratak za samo jedan bod. Novi svetski prvak postao je tada Džejms Hant. Prema njihovom velikom rivalstvu 2013. godine snimili su film 'Raš', u kojem je Daniel Bril glumio Laudu, a Kris Hemsvort Hanta.
- Zašto sam se vratio na stazu? Morao sam pobediti strah, strah od nesreće, strah od vožnje. Neko vreme nisam mogao ni spavati, jer bih se bojao da ću se probuditi u plamenu - ispričao je u jednom intervjuu britanskim medijima Lauda.
Naslov svetskog prvaka osvojio jwe 1977. po drugi i poslednji put u bolidu italijanskog tima. Potom je obavestio Enca da napušta Ferari te prelazi velikom rivalu Berniju Eklestonu u Brabamu. Enco ga je prozvao izdajnikom zbog toga.
Međutim, kraj Laudine karijere nije označio i kraj njegovih veza sa Formulom 1. Montecemolo mu je 1993. ponudio ulogu savetnika u Ferariju. Lauda je 2001. preuzeo Fordov Jaguar tim, ali je otpušten krajem 2002. sa još 70 drugih ključnih ljudi kada je uspeh izostao.
Od tog trenutka, on je uglavnom kombinovao posao vođenja nove avio kompanije Niki, osnovane 2003, pošto je Lauda Er 1999. prodao nacionalnoj austrijskoj avio kompaniji, sa poslom analitičara trka Formule 1 na nemačkom TV kanalu RTL. Zatim ga je upravljački bord Mercedesa, nezadovoljan lošim rezultatima Rosa Brona, imenovao za jednog od direktora u timu.
Zajedno sa Bronom, Lauda je odigrao ključnu ulogu u dovođenju Luisa Hamiltona koji je zamenio Šumahera krajem 2012. A početkom 2013. postao je deoničar u Mercedesu sa 10 odsto.
Niki sa u julu 2018. godine suočio sa teškom infekcijom pluća, posle čega su mu presađena oba plućna krila.U novembru te godine je sa svojim timom na društvenim mrežama objavio video u kojem je rekao da se na posao vraća „uskoro".
Ipak, u januaru je dobio zapaljenje pluća, posle čega je bio primljen u bolnicu u Beču. Preminuo je devet meseci nakon što su mu transplantirali plućno krilo u krugu porodice.
- Otišao je naš voljeni Niki. Umro je mirno, u krugu porodice. Bio nam je svima uzor, prekrasan suprug, otac i deda i jako će nam nedostajati - objavila je tada njegova porodica.
Iza Laude su ostali njegova supruga Birgit, blizanci Maks i Mija, rođeni 2009, zatim dva sina iz prvog braka sa Marlenom Knaus - Matijas i Lukas, kao i Kristof, sin iz njegove treće veze.