Profesor Makato Šihida je smatrao da je za podizanje genija potrebno da se sa detetom bavite bukvalno od rođenja, razvijajući desnu hemisferu njegovog mozga, postepeno uvodeći igre i razvoj leve hemisfere. Ova metoda, koja se na je na Istoku široko primenjena postala je popularna i na zapadu.
Deca uče matematiku uz pomoć kartica sa slikama, slagalicama, igrama sa objektima različitih oblika i, naravno, bacaju pet kada pravilno reše problem.
U predgrađu Sidneja postoji vrtić koji prima decu uzrasta od 6 meseci i više.
Oni kažu da od tog perioda pokušavaju da razviju vizuelno pamćenje od dece, uče ih pesmicama i uče ih kako da nauče da ispričaju priču. U ovom vrtiću uveliko koriste Šihida metod pa imaju slučajeve dece koja sa 2 i po godine znaju sva slova.
Ovaj japanski metod široko je primenjen u više od 10 zemalja sveta, a njegova popularnost sve više raste. Roditeljima se preporučuje da se decom počnu da rade kod kuće što pre.
Kako se primenjujete Šihida metod kod kuće?
Prvo odlučite kada ćete posvetiti vreme detetu. Najbolje je da to bude u isto vreme svakog dana. Lekcija treba da počne sa omiljenom pesmom. Postebno je da je otpevate sa bebom pa zatim recite koji je dan u nedelji i kakvo je vreme napolju.
Najbolji položaj za izvođenje ovoga jeste da u pozadini sve vreme ide neka lagana muzika dok udobno sedite sa detetom na krilu okrenutog ka vama.
Dr Ranko Rajović: Kad dete nema koncentraciju, važno je da uradite ovo!
Vežbe disanja
Beba treba da nauči da oduva papirnu pčelicu ili leptirića. Bolje je da povremeno ubacujete nove oblike kako beba ne bi izgubila interes. Nakon nekog vremena može da počne samo da duva "u prazno".
Vežba "energetska kugla"
Pretvarajate se da između dlanova imate kuglu koju oblikujete kao grudvu snega. Zamišljenu "energetsku kuglu" zatim bacite. Ponovite po opet pa se pravite da pijete energiju iz svojih ruku. Zvuči veoma čudno, ali to je nešto što mali japanci često rade.
Sugestija
Sa osmehom na licu detetu tiho kažemo tri fraze: "Ti si poseban", "Ti voliš", "Možeš sve" ili nešto slično. Najvažnije je da detetu pokažemo koliko ga volimo.
Trening mašte
U najmanju ruku možete da se igrate uloga u mini-igrici: pokažite kako patuljak hoda, kako jede, kako spava. Sa starijom decom, možete da sanjarite: "Zamisli da smo ušli u voz i otišli do bake. Kakvu je pitu baka ispekla? Sa jabukama? Preukusno, verovatno!" I tako dalje.
Psihički trening
Vežbanje telepatije: Sedite blizu deteta i zamislite neki oblik i boju, Zatim mu kažite "Zamišljam jedan krug, koje je boje?"
Vežbanje intuicije: Počnite od najjednostavnijeg: recite detetu da pogađa u kojoj ruci se nalazi nešto ili ispod čega je nešto. Kasnije možete da zakomplikujete.
Gimnastika za oči
Za najmlađe uzmemo zvonce i pomeramo ga gore-dole, levo-desno dok zvonimo. Za malo starije na internetu možete da pronađete video-vežbe.
Igra kartama
Šihida predlaže da korisitite 100 kartica, na svakoj treba da je drugačija slika, životinje, automobila, predmeta... Pokazujte detetu karte brzo, ne duže od 1 sekunde, doovljno da izgovorite šta je na slici. Ova brzina će aktivirati desnu hemisferu mozga, a izgovaranje onoga šta je na kartici uključuje i levu hemisferu pa se one sinhronizuju.
Svrha ovih kartica ne treba da bude da se stekne znanjem već da se trenira mozak. Iste karte ne treba da se pokazuju deci mlađoj od 6 meseci i ne više od 3 puta.
Igre koje razvijaju fotografsko pamćenje
Slične slike - Za ovu igru su vam potrebne slike koje se malo razlikuju jedna od druge. Na primer, na jednoj je patuljak sa plavom kapom, a na drugoj sa crvenom kapom. Na delić sekunde, prikazujemo detetu jednu od slika (najbolje veličine formata A4), a onda pokažemo obe i pitamo šta je već video.
Postavljanje na pravo mesto - Neophodno je prikazati bilo koju sliku (male veličine): za početak, podelite je na tri jednaka dela i postavite ih u ravni. Pokažite original na ne više od 1 sekunde, a zatim zamolite dete da poređa delove na mesto
Pronađite novu sliku - Vrlo brzo prikazujemo i imenujemo nekoliko slika (počinjemo sa tri). I onda postavimo ove slike ispred deteta i još jednu koju dete još nije videlo. Zadatak je da pokaže ovu sliku ili da je imenuje.
Ko je sakrio - Takođe brzo pokazujemo slike, a onda ih pokažemo sve osim jene, a dete treba da pokuša da se seti koja nedostaje.
Mandala - Ova slika je obično u obliku bilo kojeg geometrijskog oblika. Mandala može biti jednostavna - plavi trougao sa žutim krugom unutra, ili može biti vrlo složena - na primer, krug unutar kojeg se izvlače različiti oblici. Dete u ovom slučaju, 1-5 sekundi gleda u mandalu, a zatim u istu ali neobojenu mandalu, i onda kaže koje su boje oblici ili ih samo oboji.
Apsurdna priča ili "lanac" memorije - Potrebno je da ispričate smešnu priču u slikama. Iz seta karata (za početak 3 komada) sačinite radnju tipa: vrana je skočila u reku, koja je mirisala kao ruža.
Prema tome, pred detetom su slike - vrana, reka i ruža. Prvo, roditelj priča priču 1-2 puta, a zatim meša karte, a dete pokušava da zapamti zaplet. U školama Šihida, deca počinju da pamte lokaciju stotina slika samo ako ih jednom pogledaju.
8 najčešćih grešaka koje roditelji prave: Ovako uništavate život svojoj deci!
Percepcija boja, sluh, razvoj takta, igre za prepoznavanje mirisa, poezija i kreativnost
Na kraju učenja, možete ponovo da otpevate svoju omiljenu pesmu. Šihida savetuje da vežbate 30-40 minuta dnevno. I ostatak vremena pustite dete da se igra.
Slušanje muzike, pevanje, ples, udisanje različitih mirisa, isprobavanje različitih ukusa, proučavanje nijansa boja, bavljenje kreativnošču -sve to će omogućiti detetu da razvije desnu hemisferu mozga.
Zavšne preporuke
Proučavanje brojeva, slova i druge slične aktivnosti koje stimulišu prerani razvoj leve hemisfere mozga ostavite za uzrast od 3-4 godine. Naučite svoje dete da igra igre uloga sa različitim igračkama (na primer, kocka može da postane motor na neko vreme, a olovka može da bude kašika) - ovo razvija maštu koja je vrlo korisna.
Često sanjajte sa svojim detetom, zamišljajući kako ćete otići do mora ili otići u zoološki vrt. Koristite jednostavne rečenice da opišete šta ćete raditi i šta ćete videti. To nije ništa drugo nego treniranje mašte.
Takođe je od rođenja veoma korisno davati detetu predmete, kako u desnu, tako i u levu ruku. Naučite dete da jede i crta levom i desnom rukom. Da biste sinhronizovali moždane hemisfere, možete da crtate sa obe ruke odjednom. Na primer, u ovom smislu, sviranje klavira je veoma korisno.