ONA JE NEVEROVATNA!

PROSLAVILA SE U PETOJ DECENIJI I TO TAKO ŠTO NIJE POŠTOVALA PRAVILA: Životna priča i uspeh Vere Veng! (FOTO)

Vera Veng obukla je skoro svaku poznatu damu, od sestara iz porodice Kardašijan do Mišel Obame, a žene širom sveta priželjkuju njene venčanice koje koštaju hiljade, pa i desetine hiljade dolara. Međutim poslovni uspeh, pa čak i karijera modne dizajnerke, za Veru veng još uvek predstavljaju – neočekivano iznenađenje

Moda
Autor:
PROSLAVILA SE U PETOJ DECENIJI I TO TAKO ŠTO NIJE POŠTOVALA PRAVILA: Životna priča i uspeh Vere Veng! (FOTO)
Vera Veng, Foto: Profimedia

'Da mi je nekorekao da ću baš ja biti devojka koja se nije udala do 40. godine i koja će izgraditi posao na temelju venčanica, nasmejala bih se', kaže za CNBC dizajnerka Vera Veng, u čijim su kreacijama zablistale brojne zvezde, od Dženifer Lopez, Gven Stefani, Amande Gorman do Emili Ratajkovski i, nedavno u venčanici, Dženifer Gejts. Osim zanimljive karijere i neverovatnog poslovnog uspeha, Veng je u svakom pogledu upečatljiva ličnost, jedna od onih osoba koje iskaču iz gomile i koje ne poznaju kalupe.

Karijera koja je otišla u sasvim nepredviđenom pravcu

Iako je danas iza nje modno carstvo, Veng je najveći uspeh ostvarila u kasnijim godinama. Odrastajući, s roditeljima, doseljenicima iz Kine, živela je na Menhetnu, uživajući u svim povlasticama Aper Ist Sajda. Sa sedam godina počela je da trenira umetničko klizanje i briljirala. Ali nakon neuspelih pokušaja da se plasira na Olimpijske igre na kraju se usmerila na svoju drugu strast: modu.

Od samih početaka bila je 'vrhunski prekršitelj modnih pravila'. Kad su svi ostali nosili vrtoglave štikle, ona je po Vogovim kancelarijama u Njujorku hodala u baletankama i pocepanim majicama. Prkosila je očekivanjima postavši najmlađa modna urednica časopisa – došla je s 23 godine i ostala tu 17 godina. Odbijajući da zauvek ostane vezana za jednu karijeru, 1987. napustila je izdavačku delatnost i pridružila se Raplfu Lorenu kao direktorka dizajna, a na mesto glavne urednice Voga stala je Ana Vintur.

Ali tada se dogodilo njeno venčanje i pokazalo kao najveća prekretnica u karijeri. Naime kada je odlučila da se uda za izvršnog direktora Artura Bekera (od kojeg se u međuvremenu razvela), imala je gotovo 40 godina, a tada je veoma teško pronašla venčanicu kakvu je želela. Problem pronalaska venčanice njen otac je video kao moguću poslovnu priliku, ali Vengje u početku oklevala, smatrajući da je ipak prekasno da počne da gradi novu karijeru u petoj deceniji. Ali to se ipak dogodilo – bez ikakvog prethodnog iskustva pokrenula je liniju venčanica kojom je pomerila granice onoga što žene mogu da nose na svoj veliki dan. Želela je da ugodi tradicionalistima, ali i da ponudi nove, moderne i nimalo tradicionalne alternative.

Započela je otvaranje svog prvog salona u hotelu Karlajl u Njujorku 1990. godine, a danas ima butike u Londonu, Tokiju i Sidneju.

'Milion puta sam samuu sebe pitala šta sam mislila i šta mi je to trebalo. Ipak, bilo je mnogo više dana u kojima sam se osećala neverovatno sretnom što radim nešto što toliko volim i svaki dan učim nove lekcije ne samo kao dizajnerka, nego i kao preduzetnica', kaže Veng.

Iz propalog braka ima dve ćerke, a koje imaju 28 i 30 godina i obe su neudate. Da, dizajnerka venčanica vidi ironiju u tome. 'Kažem im, bolje požurite jer moram da budem živa kako bih vam napravila haljine... One samo zakolutaju očima i izađu iz sobe', otkriva crticu iz privatnog života.

Apsolutna kraljica venčanica

Neke od poznatih mladi koje su na svoj najvažniji dan nosile njene kreacije su Arijana Grande,Gven Stefani, Viktorija Bekam, Kim kardašijan(za svoj drugi brak s Krisom Hamfrijem) i Ališa Kiz. Tokom godina postala je daleko najpoznatija luksuzna dizajnerka na tržištu venčanja; njen nekonformistički, pionirski pristup venčanicama se isplatio.

'Volim da mislim da smo ženama dali dopuštenje da eksperimentišu i da budu slobodne. Pokazali smo im da se ne moraju da se prilagode niti da se oblače na određeni način', kaže dizajnerka , dodajući kako bi želela da je pamtimo upravo po kršenju pravila. 'U svetu venčanja na mene gledaju kao na tihog odmetnika. Dobro, možda ne baš tako tihog', objašnjava Veng.

'Jedne godine napravila sam crno-belu kolekciju inspirisanu donjim vešom jer su to nosile sve moje poznanice. Mnogi su ostali šokirani i rekli su da je veoma depresivno to da su mnlade u crnom. Rekla sam: ‘Nikako, to je seksi.' I naravno, mnoge mlade prigrlile su taj trend', priseća se Veng.

Seća se i lansiranja svadbene kolekcije u potpunosti u crvenoj boji – što je predstavljalo odavanje počasti Kini, u kojoj se ta boja smatra srećnom. I tada su kritičari bili šokirani. 'Da biste prodali, morate malo da protresete stvari. Sećam se da mi je to jednom rekao Karl Lagerfeld. Rekao je: 'Još uvek vole Šanel torbu i Šanel odelo, ali ja ću to malo prodrmati', što je naravno i učinio. Ne upoređujem se s Karlom – on je uvek bio džentlmen i davao mi je mnogo saveta. Nisam mogla da uđem u modnu industriju i da sledim status quo - to me uopšte nije zanimalo', objašnjava.

Bez obzira na trendove, krojeve i novitete, ono čemu se Vera Veng nikada ne priklanja je ageizam. 'Sećam se da su mi mlade majke znale reći da nikako ne mogu da nose usku haljinu ili onu bez rukava. Došli smo tako daleko i ne radi se tu više samo o feminizmu, već o slobodi i kreativnosti. Moda bi upravo to trebala da unese u živote ljudi. To ne znači da morate da hodate uokolo u Balensijagi, Selin ili Botegi; to znači da biste se mogli da se izrazite na način na koji želite. To je tvoje telo, tvoj život i tvoj svet. Zato ne mislim da je moda neozbiljna. Ona omogućuje svakom pojedincu da se izrazi – zar nije to sjajno?' kaže dizajnerka koja ovaj posao shvata jako ozbiljno.

Uprkos odgađanjima usled pandemije, popriličan broj mladi ove godine venčao se u venčanici Vere Veng. Među njima su Arijana Grande, Gven Stefani i Isa Rae. Stefani i Rae nosile su dve haljine, venčanu i svečanu. Veng kaže da je to rastući trend usred pandemije - kupovina dve ili tri haljine za različite faze svadbene proslave.

Tokom sezone crvenog tepiha njeni timovi stalno su pristizali u Los Anđelesa. Veng je obukla Andru Dej, nominovanu za Oskara, u svilenu zlatnu haljinu za ceremoniju dodele nagrada i srebrnu haljinu za proslavu nakon revije.

Obukla je i Sintiju Erivo kad je nominovana za Critics’ Choice, a glumica Anja Tejlor-Džoj osvojila je nagradu SAG u aprilu u njenoj haljini izrađenoj po meri.

Poslednja u nizu bila je Dženifer Gejts koja je na dan venčanja nosila dve, po meri rađene, dizajnerske haljine s potpisom kraljice venčanica. Osim po izboru dve haljine, Gejts je prava predstavnica žena kakve Veng slavi – obukla je ono što je htela i ono u čemu se dobro oseća, bez obzira na tradiciju. Naime za svoj veliki dan obukla je vintidž kreaciju A kroja s dugim rukavima. Gornji deo, kao i sami rukavi, izrađeni su od rukom vezene francuske čipke dok je suknja nastala od italijanskog tila u boji leda i šampanjca. Ono što je privuklo pažnju bio je sam stil venčanice jer je odudarao od onih tradicionalnih, ali i sama boja, jer nije bila klasična bela.

Saradnja s Pronoviasom

Neiskustvo Vere Veng po pitanju venčanja i venčanica na kraju se pokazalo kao prednost te joj je dalo novu perspektivu na tržištu – veštinu koju je zadržala do danas, uz vešt način unapređenja svog brenda. Shvatajući da luksuzne cene njenih couture venčanica (koje se kreću u rasponu od četiri hiljade dolara, što iznosi do 36 i više hiljada dolara- za izgled po meri) znače da većina žena ne može da bude deo sveta Vere Veng, dizajnerka je prošlog proleća lansirala cenovno pristupačniji brend u partnerstvu s međunarodnim svadbenim gigantom Pronoviasom. Debitantska kolekcija u sklopu 10-godišnjeg ugovora bila je zaista velika, nudeći čak 60 haljina. Svaka haljina ističe se kvalitetnim dizajnom, pažljivo istaknutom siluetom i kvalitetnom tkaninom, po čemu je Veng poznata. Cene haljina kreću se između 1200 i 3000 dolara.

'Vera Veng Mlada nije jeftina, ali je pristupačnija', kaže Veng i priznaje da će cene njene nove linije za mnoge i dalje biti visoke. 'Ova saradnja mi omogućava da održim novo kvaliteta i dizajna, ali uz dostupnost i dostižnost, kakve pre nismo imali. Lepo je znati da možete da kupite nešto stvarno lepo i kvalitetno izrađeno za jedan od najvažnijih dana u svom životu', kaže dizajnerka, a ova saradnja omogućila joj je i da se probije na neka nova tržišta, uključujući Španiju, Italiju i Skandinaviju.

Poduhvat Vera Wang Bride došao je nakon neuspele saradnje s David's Bridalom, u sklopu koje je u prodaju puštena licencirana linija pod nazivom White by Vera Wang. Cena haljina za deveruše od poliestera kretala se oko 199 dolara, a nakon toga bile su na rasprodaji za samo 20 dolara. Rezultati su bili loši te se Vemg povukla iz toga, a smatra da je tom saradnjom jednostavno prenisko pucala - bila je toliko jeftina da nije uspela da dopre do mladi koje teže njenom ipak luksuznijem brendu.

Linija Pronovias Vera Wang Bride, proizvedena u fabrikama, daleko je luksuznija. U svom ateljeu u Njujorku je tokom godina razvila ono što ona naziva 'sobama' koje se fokusiraju na pojedine elemente izrade haljina. Tako zapošljava rezača koji seće tkaninu i osobu za doradu, a koja je u stanju da sašije gotovo četiri metra svilenog ruba na haljinu. 'Ona venčanica od 20 hiljada dolara zapravo košta više. Mnogo više. Za to ne postoji cena. Ili ipak postoji. Neko negde plaća račune za ovu umetnost', kaže.

Modna mačka s devet života

'Jedini sam vlasnik', kaže ona o svom brendu, a Forbs je 2020. godine objavio da njena neto vrednost iznosi oko 270 miliona dolara. Veng kaže da je odbacila ponude za ulaganje u svoju kompaniju kako bi joj pomogla da raste, radije je umesto toga zadržala potpunu kontrolu. 'Pokušala sam da kontroišem svoja očekivanja da nikada neću biti Mučija Prada iliRalf Loren', kaže Veng. 'Da li bi bilo bolje uzeti veliki novac i ogromna ulaganja i uništiti sopstvenu kompaniju? Možda više ni ne bih bila tamo. Da budem sasvim iskrena, ne mislim da sam baš tako sjajna. Ali sve ove godine sa preživela jer sam sve zamisli držala u svojoj glavi. Nije ovo lak posao', iskreno je Veng.

'Ona je modna mačka s devet života', kaže konsultant za luksuznu industriju Robert Burk. Većina prihoda kompanije dolazi od licenciranja njenog imena, otkriva Mark Kac, glavni operativni i glavni finansijski direktor. On i Veng odbili su da deliti prihode kompanije. 'Kompanija smo koja izdaje licence. To je Kelvinov model', kaže. 'Ona detaljno proučava sve kategorije i blisko je uključena u sve naše licence, ne stavlja samo svoje ime na proizvod. Pre nego što svoje ime uskladi s markom votke, Vera će znati da objasni kako se uzgaja i vadi krompir', kaže Kac.

Međutim sa 72 godine Veng ne planira da uspori. U oktobru ove godine s Chopinom je kreirala ograničenu seriju votke. 'Mislim da će dan u kojem više ne budem želela da napredujem i rastem biti dan u kojem ću prestati' da postojim, kaže. Iako njeno carstvo danas uključuje konfekcijsku odeću, nakit, naočare, cipele, mirise i potrepštine za dom i ima licencne ugovore sa Zalesom, Kohl'som i David's Bridalom i zapošljava više od 200 ljudi, dizajnerka je ipak najpoznatija po venčanicama koje preferiraju bogati i slavni.

Nedavno je razmišljala i o ulasku na tržište iznajmljivanja venčanica, ali je na kraju odbila ponude potencijalnih partnera shvativši da se iznajmljivanje odnosi na hemijsko čišćenje u jednakoj meri koliko i na modu.

'Konfekcijska odeća predstavlja stvarnu mene'

Njeni brojni ugovori o licenciranju omogućili su joj da se igra modernijom istoimenom konfekcijskom linijom, manje poznatom i onom koja se ne prodaje naširoko. Deli estetiku sa svojim omiljenim dizajnerima, uključujući Rika Ovensa. 'Ready-to-wear je ono što sam ja. To sam stvarno ja. Ja osoba. Ja kreativac', kaže Veng.

Njen lični stil često je mračan i pomalo dečački. Ona meša dizajnere preko i ispod majica, helanki i visokih cipela s platformom: nađe se tu odeća s potpisom Ovensa, ali i Of-Vajt, Selini Balensijagini komadi. Svoju vitku liniju zahvaljuje, kako kaže, kombinaciji napornog rada, premalo sna, koktelima votke i malo sunca.

Sa 72 godine kul je više no ikad

Na svom profilu na Instagramu privlači obožavatelje svime, ne samo svadbenim stilom, nego i večito mladim duhom. 'Mnogo sam više od svojih godina, barem se nadam. Nadam se da žene ne osećaju granice, da znaju da je moguće imati karijeru i sa 72 godine', kaže, a za proslavu 72. rođendana priredila je raskošnu rođendansku zabavu. Fotografije je objavila i na Instagramu, a obožavatelji su ostali zatečeni njenim mladolikim izgledom.

Ovoga leta svoje pratioce na Instagramu počastila je videom na kojoj uz hit Neli Furtado 'Maneater' iz 2006. izvija bokovima obučena u fluorescentno žute kratke pantalone, a objava je privukla njene obožavaoce, kojih je, prema svemu sudeći, sve više. Na Instagramu broji više od 680 hiljada pratioca, što je nevjrovatno, posebno ako se u obzir uzme to da ih je početkom 2020. bilo 23 hiljade. U svojim objavama meša visoku modu i nemodu, na trenutke jeluje kao tinejdžerka, a u drugom kao bakica objavljujući sadržaj koji joj korporativni odsek za odnose s javnošću sigurno ne bi preporučio.

Ponekad u postovima objavi svoje brendove ili one s kojima sarađuje: votku Chopin, prošek Vera Wang Party, Kohlove dnevne haljine, dijamantsko prstenje iz Zalesa. Drugi put javno podeli brigu oko pandemije, izvaljena na podu u helankama i majici nakon devet uzastopnih sati gledanja CNN-a. U junu prošle godine pozirala je na gomili velikih guma, u helankama s logotipom Luj Viton ispred prodavnice automobila u Bušviku. Veng, koja često deli fotografije svojih gurmanskih obroka, takođe je podelila koliko voli fastfood.U decembru je pak objavila fotografiju na kojoj telefonira za Džoa Bajdena.

'Moje objave na Instagramu više su stvarna ja, opuštenije verzija mene. S vremenom je moj profil privukao pažnju. Ljudi su počeli da prate moj rođendan', kaže dizajnerka, vlasnica stana na Park Aveniji s više od 700 kvadrata, a koji je nekada pripadao njenim roditeljima.

Svoj rastući status modne ikone komentarisala je rečima, a pri tome i otkrila nešto: 'Nisam samo ovaj prekrasni seks-simbol sa 72 godine. Nisam tako zgodna mačka. Ja imam kontrolu. Kada 100 posto posedujete kompaniju, imate kontrolu. Ali htela bih da idem na ljubavni sastanak, to bi bilo lepo.'

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs