Iran je jedina islamska zemlja u kojoj je promena pola zvanično dozvoljena. Štaviše, mnogi evropski građani putuju u Iran da bi promenili pol. Prema nekim izveštajima, Iran je vodeća zemlja u promeni pola. Kako je to moguće?
Ajatolah Ruholah Homeini, vođa Islamske revolucije u Iranu i osnivač Islamske Republike Iran, opravdao je promenu pola 1964. godine u svojoj knjizi Tahrir al-Vasilah. Posle revolucije, on je potvrdio svoj stav izdavanjem fetve o promeni pola sredinom 1980-ih. Prema islamskim pravnicima Irana, pošto je nemoguće promeniti dušu, ali je u isto vreme napredak medicine omogućio promenu tela, onda je čin promene pola dozvoljen ako je nemoguće tačno utvrditi pol osobe uzimajući u obzir postojeće polne karakteristike.
Iranski građanski zakonik izjednačava prava žena i transžena (muškaraca koji postaju žene). Zakon postulira da pravila za određivanje pola zavise od toga koje karakteristike pola kod osobe preovlađuju. Ljudi koji su prešli u drugi pol nazivaju se "tarajinsiiati" ili "tarajinsi".
Iranci koji su promenili pol svoju tranziciju objašnjavaju kao posledicu sukoba između duše i tela. Duša ne prihvata neke organe tela, a da bi se to ispravilo, osoba se podvrgava promeni pola tako da je „jinsiiat” (libido) kompatibilan sa njenim mislima, interesovanjima i raspoloženjima.
Zašto su muslimani u Iranu odobrili promenu pola?
Iranski pravni sistem se zasniva i na sekularnim i na islamskim izvorima. Zakonodavstvo zasnovano na francuskim i belgijskim kodeksima koji su usvojeni pre Islamske revolucije 1979. ostaje delimično na snazi i predstavlja izvor zakona zajedno sa sudskim presedanima, običajima i islamskim izvorima, koji uključuju Kuran, šiitski sunnet i obrazloženje islamskog pravnici.
Iranski ustav predviđa da sudija mora da koristi islamske izvore i fetve (odluke viših sveštenika u islamu) da bi doneo odluku o pitanjima o kojima iranske pravne knjige ćute. Trans osobama nije se govorilo u islamskim izvorima, a nijedna fetva nije bila izdata o pitanju promene pola sve do Ajatolaha Homeinija.
Ajatolah Homeini je, kao visokorangirani stručnjak za islamsko pravo, dozvolio promene polova. Njegov stav je možda bio zasnovan na potrebama naroda i spremnosti naroda za ovakvu vlast, dok je bilo islamskih teologa koji se nisu slagali sa stavom ajatolaha. Međutim, Homeinijeva fetva je istisnula alternativna mišljenja i stvorila pravni osnov za promenu pola. Ali zašto je ajatolah odlučio na ovaj način? Najverovatnije je to zbog stavova da osoba ne može biti nebinarna. On mora biti ili muškarac ili žena. Pokušaj uvođenja reda u sve oblasti života doveo je do stvaranja fetve.
Situacija transrodnih osoba u Iranu
Uprkos postojećoj dozvoli za promenu pola, situacija trans osoba u Iranu ne može se nazvati povoljnom.
Transrodne osobe su oslobođene vojne službe jer se njihovo stanje ocenjuje kao psihički poremećaj ili devijacija. Većina njih se suočava sa siromaštvom i diskriminacijom. Situacija trans osoba u Iranu je teška. Operacije su veoma skupe. Porodice često napuštaju takvu decu. One gube posao i žive u siromaštvu. Uvučeni su u kriminalni posao koji eksploatiše njihova tela. Zbog toga su mnogi prinuđeni da sakriju svoju prirodu.
Pored toga, Iran nema jasan zakon koji dozvoljava promenu pola. Samo autoritativna fetva ajatolaha Homeinija važi kao cirkular, a ne kao zakon koji je utvrdio iranski parlament.
Stoga u Iranu postoji nekoliko pokreta protiv transrodnih osoba. Oni smatraju da je ajatolah Homeini izdao fetvu pod uticajem psihologa koji su ga naterali da izda takvu fetvu.
Razumevanje transrodnosti u Iranu
Kao što je gore pomenuto, vlasti shvataju transrodnost kao mentalni poremećaj. Iranski transrodni ljudi shvataju svoju prirodu kao sukob između duše i tela. Transrodni musliman po imenu Samin kaže:
"Alah je previše zauzet da stvara duše svake sekunde za svako rođeno ljudsko biće. Dakle, duše koje primamo pripadaju prethodnim telima. Mešaju se u vazduhu dok pokušavaju da uhvate željena tela."
Ovako Samin objašnjava postojanje trans osoba.
Mnogi iranski transrodni ljudi se obraćaju svetim tekstovima da objasne svoje stanje. Oni vide metafizičke razloge za to.
Prva Iranka koja je legalno promenila pol
Mariam Khatunpour Molkara rođena je 1950. godine u iranskom selu Abkenar. Dobila je muško ime Ferejdun. Terali su je da nosi mušku odeću, iako se uvek osećala kao žena.
Molkara je postala prva trans žena u Iranu koja je legalno prošla operaciju promene pola uz dozvolu ajatolaha Homeinija. Operacije su izvedene pre Molkare. Godine 1930. žena po imenu Kobra promenila je pol iz ženskog u muški. Godine 1953, 16-godišnji Farhad Nadžafi promenio je pol u ženski. Ali upravo je Molkara postao prva osoba koja je uspela da dobije versku dozvolu da promeni pol bez straha od progona i društvenog pritiska.
Molkara je postao aktivista, upravljajući iranskim društvom za podršku poremećajima rodnog identiteta i pomažući u rešavanju trans problema.