promena potrošačkih navika

PSIHOLOŠKINJA O FENOMENU PANIČNE KUPOVINE TOKOM PANDEMIJE: Mnogi časte sebe skupim stvarima zbog duge izolacije!


Pandemija virusa korona primorala nas je da sagledamo životne okolnosti i prioritete. Da li sada imamo drugačije potrošačke navike i odnos prema novcu?

Lifestyle
Autor:
Foto: Shutterstock

Psihološkinja Milica Miloradović Stanković naglašava da šoping sam po sebi ne mora biti loš. Problem je kada to postane vid kompulsivnog ponašanja čija je svrha trenutno rasterećenje ili ispunjenje, pa i skretanje pažnje sa važnijeg problema.

Ako se setimo pretpraznične šoping groznice, reklo bi se da se nije, jer najupornije nije pokolebalo ni čekanje u redovima, skraćeno radno vreme i zatvoreni tržni centri vikendom. Drugi su se okrenuli kupovini preko interneta.

-Specifične okolnosti nekima su život okrenule naglavačke. Kućni budžet je u mnogim porodicama pretrpeo izmene. Nije retkost čuti da je neko ostao bez posla. Ljudi su bili prinuđeni da menjaju i potrošačke navike. Kada je reč o emocijama, bio prisutan osećaj straha. Strah je, naročito u početku, poprimao oblik panike, pa se javio fenomen panične kupovine - kaže psihološkinja Milica Miloradović Stanković,.

kupovina
foto: Shutterstock

Čemu nas je naučila kriza izazvana pandemijom kada je reč o ličnim finansijama?

- Ovo je bio trenutak da razmislimo šta nam je stvarno važno i koliko su određene stvari koje kupujemo suštinski neophodne. Dobili smo priliku da napravimo prioritete i potrudimo se da bolje planiramo raspolaganje i upravljanje novcem - ističe psihološkinja.

Navike su ukorenjena ponašanja koja se teško menjaju, pa izuzetak nisu ni one u vezi sa novcem i kupovinom. Marketinški stručnjaci čak navode i određene tipove kupaca. Neki ljudi se usmeravaju samo na neophodne stvari, dok postoje i oni koji kupuju zbog uživanja.

Mnogi časte sebe skupim stvarima zbog duge izolacije, ali to je kratkog daha.

- Nije nerealno očekivati da će nam povratak u uobičajene tokove vratiti i rutinu kupovine koje smo imali. Pojedinci su, zaista, revidirali trošenje novca. Kod nekih ljudi pokrenuće želju da ugode sebi nakon dugog vremena provedenog u vanrednim okolnostima. To će ih podstaći da kupuju više nego inače, čak i skuplje proizvode koje ranije ne bi sebi priuštili. Ipak, takvi "ispadi" u ponašanju uglavnom su kratkog daha - ističe Milica Miloradović Stanković.

Jedna od lekcija koju su ljudi mogli izvući iz ove situacije je: bez mnogih stvari smo mogli i preživeli. Naravno, ne treba život svoditi na preživljavanje, ali nije loše podsetiti se šta je nužno i primarno, a šta je opciono. Materijalno je postalo relativno, ljudi su se usmerili na očuvanje zdravlja, negovanje međuljudskih odnosa, porodične bliskosti. Značaj mentalnog zdravlja postao je očigledan. Ljudima je nedostajao odlazak u kafić, možda i više nego u tržne centre - pre svega zbog druženja.

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs