Sve što treba da znate

Šta je glavni uzrok demencije: Najčešći simptomi i prevencija!

Demencija nastaje kada se određeni delovi mozga razbole. To su delovi koju su uključeni u proces učenja, pamćenja, donošenja odluka, govora. Najčešći uzrok demencije je Alchajmerova bolest
Medicina 19.04.2015. - 18:48h Autor: krenizdravo.com
Foto: Shutterstock

Demencija je, jednostavno rečeno, gubitak mentalnih sposobnosti poput sposobnosti razmišljanja, pamćenja i logičkog zaključivanja. Taj gubitak sposobnosti mora biti dovoljno ozbiljan da ugrožava svakodnevni život osobe.

 

Demencija nije bolest nego grupa simptoma koje mogu uzrokovati razne bolesti. Simptomi uključuju i promene u ponašanju, u karakteru osobe, neočekivane promene raspoloženja. Ponekad demencija može biti sasvim izlečena. To je onda kada je i njen uzrok izlečiv. Česti uzroci izlečive demencije su zloupotreba droge i alkohola, upotreba pojedinih lekova, loša ishrana s nedovoljno vitamina. Nažalost, puno češće demencija nije izlečiva.

 

Šta uzrokuje demenciju?
Demencija nastaje kada se određeni delovi mozga razbole. To su delovi koju su uključeni u proces učenja, pamćenja, donošenja odluka, govora. Najčešći uzrok demencije je Alchajmerova bolest. Osobe koje osećaju određene probleme, npr. slabljenje pamćenja, često strahuju da imaju Alchajmera. Ipak, valja reći da je uz Alchajmerovu bolest prisutno i oko 50 danas poznatih drugih uzročnika demencije. Procenjuje se da je oko 20 odsto demencija izlečivo. Kod ostalih 80 odsto (u koje spada i Alchajmerova demencija) terapija se sastoji od ublažavanja i usporavanja napredovanja bolesti.

 

Kim Besindžer otkrila svoje najstrašnije iskustvo: Plakala sam, tresla se, nisam izlazila iz kuće!

 

 

Glavni uzročnici demencije su:

 

- bolesti koje uzrokuju degenerativne promene nervnih ćelija u mozgu, to su Alchajmerova, Parkinsonova i Huntingtonova bolest

 

- bolesti krvnih sudova, moždani i srčani udar

 

- propadanje moždanog tkiva zbog izlaganja alkoholu i drogi

 

- siromašna ishrana i nedovoljan unos vitamina, npr. vitamina B12 važnog za funkcionisanje mozga

 

- infekcije koje utiču na centralni nervni sistem, npr. AIDS

 

- povreda glave - jak udarac u glavu može imati trajne posledice baš kao i dugotrajno izlaganje glave udarcima (čemu su izloženi npr. bokseri i fudbaleri)

 

- ponekad bubrežne, jetrene i plućne bolesti takođe uzrokuju pojavu demencije

 

Staračka demencija

 

Razvoj demencije kod starih uzrokovan je degenerativnim promenama. Neka istraživanja pokazuju da će svaka druga osoba starija od 80 godina oboleti od Alchajmera.

 

Glavni simptomi depresije: Kako da znate kada je vreme da se obratite lekaru!

 

Alchajmerova bolest, simptomi i lečenje
Najčešći oblik demencije među starijim osobama je Alchajmerova bolest. Prvi znakovi bolesti često se javljaju u petoj i šestoj deceniji života. Broj obolelih po uzrasnim grupama naglo raste nakon 60. godine života i udvostručuje se svakih 5 godina.

 

Rizične grupe:

 

- Uzrast: 10 odsto starijih od 65 godina i čak 50 odsto starijih od 85 godina boluje od Alchajmera

 

- Pol: žene su dvostruko izloženije od muškaraca

 

- Povrede glave: neke studije pokazuju povezanost nastanka bolesti i ozleda glave

 

- Izloženost toksinima: neke studije pokazuju da pojačana izloženost toksinima kao npr. aluminijumu pojačava rizik

 

- Niži stupanj obrazovanja: nije poznato zašto, ali osobe niže stručne spreme su izloženije bolesti od onih s visokom stručnom spremom

 

Živeo je 152 godine zbog jednog napitka: Sprečava svaku bolest!

 

Simptomi i test “Bolujem li od Alchajmera?”

 

Ovo su neki od znakova upozorenja, ukoliko na nekoliko njih odgovorite s "DA", trebalo bi da potražite pomoć lekara.

 

1. Gubitak kratkotrajnog pamćenja najčešći je rani simptom Alchajmerove bolesti - Imate li teškoća da se prisetite nedavnog razgovora?

 

2. Teškoće u obavljanju rutinskih poslova - Imate li teškoća u obavljanju svakodnevnih aktivnosti poput pranja zuba, obavljanja telefonskog poziva i slično?

 

3. Dezorijentacija - Gubite li se u prostoru koji vam je inače poznat, npr. u vlastitom kvartu?

 

4. Događa li vam se da stavljate predmete tamo gde ne pripadaju, npr. knjigu u frižider?

 

5. Problemi u planiranju - Imate li teškoća kod npr. plaćanja računa, sastavljanja lista za kupovinu?

 

6. Problemi u razgovoru - Zaboravljate li određene reči? Npr. auto vam postaje "ona naprava što se vozi" i slično?

 

7. Nagle promene raspoloženja - Menjate li raspoloženja češće nego pre, postajete li naglo tužni i srećni bez posebnog razloga?

 

8. Nedostatak motivacije - Da li ste izgubili želju za aktivnostima koje su vas pre uveseljavale?

 

9. Promene u spavanju - Spavate li više nego pre?

 

Namažite med i cimet na hleb i jedite svaki dan: Evo zašto!

 

 

Lečenje

 

Kod Alchajmerove bolesti moguće je ublažiti napredak bolesti pomoću lekova. Bolest zasad nije moguće izlečiti, ali je uz dobru terapiju moguće da bolesna osoba poživi preko dvadeset godina nakon pojave prvih simptoma. Da li je osoba bolovala od Alchajmera danas se može utvrditi samo autopsijom i uzimanjem uzorka moždanog tkiva. Za života se može samo sumnjati na bolest, tek autopsijom ona se može 100 odsto utvrditi.

 

Alkoholna demencija
Korisno je znati da preterano uživanje u alkoholu može dovesti do propadanja moždanih ćelija i posledično do alkoholne demencije.

 

Demencija - terapija i prevencija demencije
Zbog širokog spektra mogućih uzroka demencije nije moguće jednostavno odrediti mere prevencije. Ipak, zahvaljujući istraživanjima danas znamo koji faktori/ životne navike smanjuju rizik pojave nekih vrsta demencije:

 

1. Pazite da vam krvni pritisak nije previsok - za to ćete možda morati da uzimate lekove, a možda će vam biti dovoljno da napraviti neke zdrave promene poput gubitka kilograma, aktivnog vežbanja, izbacivanja soli iz ishrane…

 

Popravite krvnu sliku: Čudotvorni sok od cvekle

 

2. Ne pušite - ako pušite, prestanite

 

3. Pazite na težinu, neka ona bude u zdravim okvirima (proverite svoj BMI indeks)

 

4. Pazite na holesterol, neka ne bude veći od 200 mg/dL

 

5. Vežbajte, pokušajte da vežbate pola sata svaki dan

 

6. Budite mentalno aktivni - to možete postići čitanjem, igranjem puzzli, rešavanjem zagonetki, učenjem (najbolje stranog jezika), igrajte Tetris

 

7. Budite socijalno aktivni - učlanite se u neku grupu, pričajte s ljudima i sl.

 

Da doživite stotu: Poštujte ova 4 pravila ishrane!

 

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs

Razmena sadržaja

Inicijalizacija u toku...