Dramaturg Semjuel Beket, radikalni pesimista opsednut tišinom, čije je delo jedinstveno u 20. veku, umro je na današnji dan 1989. godine u Parizu.

Autor čuvenog pozorišnog komada "Čekajući Godoa" i dobitnik Nobelove nagrade za književnost 1969. i dalje "živi" zahvaljujući svom pozorištu, u isto vreme tragičnom i komičnom, koje izražava nemoć i beznadežnost ljudskog roda.

Prošlo je godinu dana od smrti legendarne Ružice Sokić - Kako je obeležena prva godišnjica, saznajte OVDE.

Beket je stvorio jedno sasvim novo dramsko delo koje je od ovog Irca, školovanog u najboljim protestantskim koledžima, načinilo velikog francuskog književnika. U njegovim delima dominira raspad građanskog društva i beznadežna situacija neobičnih bića sa kraja sveta i vremena, što je trebalo da simbolizuje sveopšti apsurd.

Rođen je 13. aprila 1906. godine u Foksroku, bogatom predgrađu Dablina. Kao briljantan student, Beket je bio predodređen da postane profesor, ali ga je osećaj za apsurdnost sveta, a pre svega za apsurdnost jezika, učinio čovekom koji živi "po strani".

U početku je pisao pesme na engleskom jeziku, a 1937. svoj prvi roman "Marfi", koji su odbila 42 izdavača. Po izbijanju rata, priključuje se francuskom pokretu otpora.

semjuel-beket.jpg
Foto: Profimedia

Ni njegov sledeći roman "Vat" pisan takođe na engleskom jeziku, ne nalazi izdavača. Tada se odvaja od maternjeg jezika i počinje da piše na francuskom, osobenim, minimalističkim izrazom, koji će sam okarakterisati kao stil "bez stila".

Monolog postaje glavna forma njegovog dela, a krajem četrdesetih godina piše trilogiju "Maloa", "Malone umire" i "Neimenljivi". Uspeh postiže 1953. godine, posle susreta sa rediteljem Rožeom Blenom, koji je postavio njegov kultni komad "Čekajući Godoa". Taj komad su pre toga odbili svi pozorišni direktori u Parizu.

Poslednjih godina života Beket je živeo u potpunoj osami, međutim danas je jedan od najprevođenijih francuskih pisaca u svetu, ali i dramaturg čija su dela predmet najvećeg broja komentara.

Poslednje dane života je zbog svojih uverenja proveo potpuno sam, a danas popularni komad "Čekajući Godoa" svojevremeno nijedno pozorište nije želelo da prihvati