Iako se u modnoj istoriji najčešće kao najsmeliji trenutak princeze Dajane ističe čuvena osvetnička haljina, postoji jedna pre te čuvene, gotovo zaboravljena crna toaleta koja je već tada nagoveštavala njen modni potencijal, i duboku unutrašnju borbu.
U maju 1981. godine, svega nekoliko meseci pre kraljevskog venčanja, devetnaestogodišnja lejdi Dajana Spenser pojavila se na svom prvom zvaničnom događaju uz budućeg muža, tadašnjeg princa Čarlsa. Prisutni na humanitarnom koncertu u Goldsmit holu imali su priliku da prvi put vide Dajanu u ulozi buduće princeze od Velsa, odevenu u upadljivu crnu haljinu bez bretela od tafta, delo dizajnera Dejvida i Elizabet Emanuel, istih dizajnera koji će kasnije kreirati i njenu svadbenu haljinu.
Inspiracija je došla gotovo slučajno: Dajana je došla u njihov atelje tražeći "nešto otmeno" za večernju priliku. Kada je isprobala izloženi korset od crnog tafta, bilo je jasno da boja i kroj savršeno naglašavaju njene plave oči i zlatnu kosu. Ipak, kroj bez bretela delovao joj je previše smelo, zbog čega je Dejvid Emanuel dodao elegantan crni šal koji je trebalo da prikrije ramena, kako navodi "Dejli mejl".
Te večeri, Dajana je zablistala pred objektivima, ali iza osmeha krila se panika. Kasnije je priznala da je događaj doživela kao "užasan" i da je bila paralizovana strahom. U audio snimcima snimljenim za biografiju Endrjua Mortona "Dajana: Njena istinita priča – sopstvenim rečima", prisećala se: "Nisam znala da li treba ja da izađem prva. Nisam znala da li torbica ide u levu ili desnu ruku. Sećam se dobro te večeri. Bila sam toliko prestravljena- skoro bolesna."
Dajana se osećala sputano ne samo zbog neiskustva već i zbog same haljine: tvrdila je da je "dva broja manja" i da nije odgovarala ozbiljnosti prilike. Crna boja izazvala je i negodovanje princa Čarlsa, koji ju je podsetio da je u kraljevskim krugovima to boja žalosti.
Njenu nesigurnost primetila je i princeza Grejs od Monaka, koja ju je nežno odvela u ženski toalet kako bi razgovarale nasamo. Princeza Dajana joj se poverila u vezi sa osećajem usamljenosti i strahom od onoga što dolazi. Sa dozom gorke ironije, princeza Grejs joj je tada rekla: "Ne brini, biće još gore."
Taj susret dveju princeza, koje su kasnije obe tragično izgubile život u saobraćajnim nesrećama, ostaje potresan podsetnik na to koliko su i ikone krhke iznutra.
Dajana je kasnije postala globalna modna ikona i simbol humanitarnog angažovanja, ali iza glamura ostala je senka nesrećnog braka i borbe sa sopstvenim identitetom. Crna haljina iz 1981. godine, mnogo pre osvetničke haljine, bio je prvi znak da pred svet stupa žena čiji će stil, ali i ranjivost, ostaviti neizbrisiv trag.
U našoj galeriji pogledajte još fotografija ove predivne toalete koja je princezu Dajanu pretvorila u modnu ikonu: