Boginji francuske kinematografije i italijanskom fatalnom zavodniku bilo je suđeno da svetu podare jednu od najlepših i najživopisnijih ljubavnih priča. Ali stvari su se ispostavile mnogo komplikovanije: uprkos međusobnim osećanjima i rođenju ćerke, Denev je dva puta odbila Mastrojanijevu prosidbu. A onda je izjavila da moraju da raskinu. Zašto je donela tu odluku?
Eksperiment ih spojio
Ako se suprotnosti zaista privlače, onda je romansa između Katrin Denev i Marčela Mastrojanija bila neizbežna. Ona je bila talentovana francuska glumica, ćutljiva lepotica rezervisanog temperamenta koja je mogla da slomi muška srca jednim usputnim pogledom. On je bio italijanska filmska ikona, elokventni i emotivni ženskaroš u koga je bilo zaljubljeno pola Evrope. A zajedno su se, činilo se, savršeno dopunjavali. Uklapali su se kao dva dela slagalice. Briljantni, lepi i zaljubljeni, postali su jedan od najupečatljivijih parova 20. veka. Ali njihova sreća, nažalost, bila je kratkog veka.
Katarina i Marčelo su se upoznali 1970. godine na setu filma Nadin Trentinjan „To se dešava samo drugima“ i odmah su se zaneli jedno prema drugom. „Profesionalna lepotica“, zaključio je Marčelo razočarano, jedva pogledavši Francuskinju. Sa 46 godina, sreo je bezbroj takvih mladih i šarmantnih žena, željnih slave, ali koje svetu nisu mogle da ponude ništa osim svog izgleda. Katarina tišina i emocionalna distanca samo su ubedile Italijana da je doneo ispravan zaključak. Ni Francuskinja nije bila željna da uspostavi prijateljski odnos sa kolegom: upravo je raskinula sa rediteljem Fransoa Trifoom i generalno je bila prezadovoljna muškarcima. Nova romansa na setu definitivno nije bila u njenim planovima.
Rediteljka Nadin Trentinjan nije planirala da glumci igraju bračni par koji će se tiho mrzeti. Zato je predložila psihološki eksperiment: ostaviti Katrin Denev i Marčela Mastrojanija u sobi nekoliko dana, bez knjiga, televizije ili bilo kakvih sredstava komunikacije sa spoljnim svetom. Na iznenađenje cele ekipe, Francuskinja i Italijan su se složili. Kako su tačno provodili vreme „u zatvoreniku“, niko se ne može pogađati. Međutim, kada su Katrin i Marčelo konačno izašli iz sobe, promena u njihovom odnosu bila je očigledna.
Imao brojne afere, a jedino zbog Katarine hteo da ostavi ženu
Međutim, dok je Katarina bila sama, Marčelo je dugo bio oženjen Italijankom, Florom Karabelom, i sa njom je odgajao njihovu ćerku Barbaru. Flora je bila veoma inteligentna i svestrana žena koja je uspela da postane ne samo najbolji prijatelj svog muža već i pouzdan sistem podrške. Marčelo se iskreno divio svojoj ženi, praktično je idolizujući. Iako je strast odavno izbledela, njihov brak je imao nešto mnogo vrednije: poverenje, međusobno razumevanje i podršku.
Što se tiče Marčelovih neverstava, Flora se navikla da zatvara oči pred njima. „Ne drži se za Italijana; pusti ga da ode, i on će ti se uskoro vratiti“, mudro je rezonovala. I njena strategija je izuzetno dobro funkcionisala dugi niz godina. Koliko god da je Marčelo varao, nikada nije razmišljao o razvodu od svoje žene. U stvari, kada je njegova najnovija ljubav, glumica Fej Danavej, počela da insistira na braku, Italijan je odmah raskinuo sa njom. Ne bi menjao svoju ženu ni za jednu drugu ženu na svetu. Barem je Marčelo bio uveren u to dok nije upoznao Katarinu.
Nakon završetka snimanja, Marčelo se vratio u Rim, a Katarina u Pariz. Međutim, Italijan nije mogao da prestane da misli na mladu Francuskinju: stalno ju je zvao, a posle joj je uvek kupovao cveće, kao tinejdžer, pitajući se da li ga voli. A ako ga voli, zašto nije došao u Rim? Zašto se ponašao kao da je nije briga? Bio je navikao da je svaka žena spremna da ostavi sve za njega, do kraja sveta, za jedan poljubac. Ali ne i Katarina. Možda je zato izgubio glavu zbog ove „hladne“ Francuskinje. Marčelo je već znao da ona nije „profesionalna lepotica“, kako je pomislio pri njihovom prvom susretu, već dublja, živahnija žena od svih njegovih prethodnih ljubavnica. I bio je odlučan da osvoji njeno srce, bez obzira na cenu.
Njegova privlačnost prema Katarini bila je neodoljiva. Toliko neodoljiva da je prvi put u životu došao kod svoje žene i molio za razvod. Vrištao je o svojoj ludoj ljubavi prema Francuskinji i zaista je izgledao kao ludak. Flora je u početku bila zatečena, pokušavajući da smiri muža i ubedi ga da ne bi trebalo da čini tako nepromišljene postupke u ime prolazne strasti. Ali Marčelo nije hteo da sluša.
Onda je počela da se apeluje na njegovu savest, jecajući, pa čak i preteći - sve bezuspešno. I konačno, sa mukom da povrati samokontrolu i poslednje ostatke ponosa, Flora je shvatila da će morati da pusti muža. Izgubila je ovu bitku, ali negde duboko u sebi je i dalje gajila nadu da još uvek može da dobije rat.
Marčelo je požurio u Pariz da bude sa svojom voljenom Katarinom
I nepristupačna Francuskinja je cenila njegov očajnički impuls - njeno ledeno srce je počelo da se topi. Šetali su ugodnim ulicama prestonice, delili romantične večere i ljubili se u javnosti, ne stideći se prolaznika, pa čak ni paparaca.
Preplavljen ljubavlju, Marčelo je Katarini poklonio kuću u Nici. Zauzvrat, ona mu je dala ključeve od potpuno novog crvenog Jaguara, automobila o kome je dugo sanjao. To je bila poslednja kap koja je prelila čašu za strastvenog Italijana: odlučio je da je došlo vreme da zaprosi svoju voljenu. Kupivši luksuzni prsten, dve kutije šampanjca i napunivši Jaguar do vrha buketima cveća, stigao je kod Katarine, kleknuo i zaprosio je. Ona je mirno saslušala Marčelov strastveni govor, zastala na trenutak, a zatim odgovorila: „Ne.“
Italijan je bio slomljen, srce mu je bilo slomljeno. Nije mogao da shvati zašto ga je Katarina odbila. Da bi zalečio rane, Marčelo je otišao kod svoje žene, a svepraštajuća Flora ga je dočekala raširenih ruku. Ali je i dalje žudeo za Parizom. I nekoliko meseci kasnije, vratio se Katarini. Francuskinja je odmah saopštila vest: bila je trudna. Marčelo je bio presrećan: verovao je da će sada kada imaju dete, Katarina pristati da se uda za njega.
Godine 1972, rođena je beba Kjara
Presrećan, Marčelo je kupio gajbu šampanjca, izašao na ulicu i pozvao sve koje je sreo da proslave srećan događaj. „Dobio sam ćerku!“, vikao je preko ulice, prasnuvši u smeh. Ta godina je označila kulminaciju romanse Katarine i Marčela — bili su zaista srećni, živeli su zajedno i čuvali Kjaru. Samo jedna okolnost je pokvarila ovu idilu: Francuskinja je i dalje odbijala da se uda za oca svoje ćerke.
Telefronski poziv koji je promenio sve
Jednog dana, Katarina je slučajno čula telefonski razgovor između Marčela i Flore, i taj događaj ju je konačno ubedio da se nikada neće udati. Verujući da je njegov ljubavnik u drugoj sobi i van domašaja sluha, Italijan se svađao sa svojom ženom, zahtevajući da potpiše papire za razvod. Flora je glasno protestovala, proklinjući svog nevernog muža i njegovu francusku razaračicu. A pošto Marčelo nije hteo da odustane, odlučila je da odigra svoj adut. „Neću ti dozvoliti da vidiš svoju ćerku!“, kategorično je izjavila Flora. Ova pretnja je užasnula Katarinu. Odjednom je shvatila da se istorija ponavlja.
„Život me iskušava iznova i iznova“, kasnije je rekla Ketrin. „Ljubav... Ponekad izgleda kao samo bol. Nikada me ne iznenadi, ali me uvek zadivi.“
Istorija se ponovila
Devet godina ranije, 1963. godine, Katarina je rodila sina sa rediteljem i scenaristom Rožerom Vadimom. Kao i Marčelo Mastrojani, ovaj čovek je odmah zaprosio. I ona je - kako je sam Rožer tvrdio - prihvatila. Otputovali su na Tahiti na venčanje na plaži, usput odsevši u jednom njujorškom hotelu.
Te večeri je zazvonio telefon. Bila je to bivša žena Rožera Vadima. Bila je besna i rekla je da ako se usudi da se oženi „prokletom Francuskinjom“, lišiće ga starateljstva nad njihovom ćerkom. Katarina je videla kakav efekat su ove reči imale na njenog verenika i odmah je donela odluku. „Ne želim da budem uzrok ničijeg bola“, rekla je isprekidanim glasom, spakovala stvari i zauvek napustila Rožera, odlučivši da bude sama sa novorođenim detetom u 20. godini.
Nikada nije htela da se uda za njega
Uprkos spoljašnjoj rezervisanosti, Katarina je celog života bila empatija — neko ko je izuzetno osetljiv na emocionalna stanja drugih i doživljava njihovu patnju kroz sebe. Zato je odbila Rožera Vadima. Zato Marčelo Mastrojani nikada nije uspeo da dobije željeno „da“ od nje. Nakon razgovora Italijana sa suprugom, Katarina je izgovorila frazu koju je on razumeo tek mnogo godina kasnije:
„Oduvek sam se plašila i još uvek se plašim veza koje prete komplikacijama, jer je toliko drugih ljudi na svetu povezano sa svakom od njih. A to neizbežno dovodi do gubitka i patnje.“
Marčelo i Katarina su se sve češće svađali, a na setu njihovog poslednjeg zajedničkog filma „Ne diraj belu ženu“, između njih su sevale varnice. Kada je Kjara napunila godinu dana, glumica je odlučila da okonča svađu.
„Naša veza je gotova. Moramo da raskinemo“, rekla je Marčelu. I bez reči više, Katarina ga je ostavila.
