Dokumentarac "Bez seksa molim, mi smo Japanci" (No sex please, we're Japanese) novinarke Ebigejl Hejvort istražuje zanimljiv fenomen celibata koji sve više zahvata Japan, a prema nekim pokazateljima širi se i u ostatku razvijenog sveta.
Film prikazuje mlade Japance koji su sve manje zainteresovani za seks, a tek trećina parova vodi ljubav najmanje jednom nedeljno, dok ostali to čine još ređe. Prema istraživanju iz 2011. godine sve manje Japanaca želi brak, a u periodu od 18. do 34. godine oko 61 odsto muškaraca i 49 odsto žena nikad nisu bili u ljubavnoj vezi.
Iako u toj ekonomski i tehnološki naprednoj zemlji već dugo postoji pragmatično razdvajanje ljubavi i seksa i u društvu ne postoji strogi verski moral, čini se da naciju pogađa fenomen aseksualnosti.
Averzija prema seksu
Čak ni u adolescentskim godinama za koje je karakteristično veliko zanimanje za seks situacija nije ništa bolja. Tako 45 odsto žena u dobu od 16. do 24. godina seks uopšte ne privlači, a neke čak i preziru samu ideju seksa. Isto se oseća i četvrtina muškaraca, pokazala je studija japanskog Udruženja za planiranje porodice. Stručnjaci tvrde da su za aseksualnost zaslužne nove kulturne vrednosti, napredak tehnologije i usmerenje ljudi na karijeru.
Zabrinjavajući pad nataliteta
U glavnom gradu Tokiju živi 35 miliona ljudi, ali rodi se tek 250.000 dece godišnje, što je šokantno nisko u poređenju sa drugim delovima sveta. Na primer, u Londonu u kojem živi osam miliona ljudi, godišnje se rodi 135.000 dece. Predviđa se da će ukupan broj ljudi u Japanu da se smanji za trećinu do 2060. godine.
Brak im je neprivlačna institucija
Muškarci nisu razvili svoju nezavisnost, dok žene to sve češće čine, objašnjava Hejvort. Budući da su Japanke danas usmerene na karijeru, brak postaje neprivlačan, jer ne mogu da kombinuju oboje. Svetski ekonomski forum redovno svrstava Japan na prvo mesto najgorih zemalja po polnoj jednakosti na poslu, a oko 70 posto Japanki u potpunosti napušta posao ako rode dete.
Čim se žena veri ili uda, sve njene šanse za napredovanje propadaju. Šef pretpostavlja da će uskoro da zatrudni i da neće moći da radi prekovremeno kao pre. To stvara pritisak na žene, pa one na kraju daju otkaz odmah nakon rođenja deteta. Brak je grob za žene, kaže stara japanska poslovica koja se danas odnosi na gubitak autonomije, radnih prava i samoostvarenja žene, u šta veruje sve više Japanki.
Novi životni stil i drugačije vrednosti
Muškarci i žene u Japanu se sve više udaljavaju, tvrde stručnjaci. Ljubavne veze su često zamršene i komplikovane, a za mnoge je lakše da "naruče" virtuelnog partnera. Tako je među kompjuterskim gikovima koji se u Japanu nazivaju otaku popularno naručivanje "devojaka u kutiji" koje su deo Nintendo virtuelne igre "Ljubav +".
Osim toga, u Japanu kao da vrede druga pravila nego u ostatku sveta, a popularni animirani filmovi poput Hello Kitty i Manga promovišu sladak, aseksualan i nevin ljudski lik. Koliko se virtuelno prepliće sa stvarnim dokazuje činjenica da mnogi veruju da mogu da budu u stvarnoj vezi sa animiranim likovima, do te mere da ih stvarni ljudi u ljubavnom smislu ne zanimaju, objašnjava Hejvort.