Kilijan Marfi nam je već podario mnogo divnih filmskih likova, a sada nam je dao i jednu od najvažnijih životnih lekcija! Donedavno, strah od propuštanja (FOMO) izgledao je gotovo norma. Živeli smo u stalnom stanju poređenja – proždirajući tuđe priče o uspehu, listajući društvene mreže i plašeći se da ćemo biti izostavljeni iz nečega važnog i da ćemo zaostati.
Ali danas, sve više ljudi oseća suprotno: olakšanje od propuštenih stvari. Slobodu da ne budu svuda, da ne budu uključeni u sve i, što je najvažnije, da ne osećaju krivicu zbog svog mira. Ovaj novi osećaj je već dobio ime: ROMO (olakšanje od propuštenih stvari) .
Termin je ušao u opštu upotrebu zahvaljujući Kilijanu Merfiju. Kada su glumca pitali da li pati od FOMO-a — na kraju krajeva, Kristofer Nolan, njegov dugogodišnji saradnik, snimao je grandioznu Odiseju sa celom galaksijom zvezda, a on sam nije bio u njoj — Merfi je mirno odgovorio: „Veća je verovatnoća da ću doživeti ROMO.“
Jedna kratka fraza savršeno je uhvatila raspoloženje cele generacije, umorne od životne prezasićenosti vestima, premijerama i „obaveznim“ događajima. Pa možda, ako je sam Kilijan Merfi pronašao radost u tome da ne učestvuje, možda i mi konačno možemo?
Fomo vs. Romo
FOMO (strah od propuštanja) je strah od propuštanja nečega zanimljivog, dok je ROMO (olakšanje od propuštanja) osećaj olakšanja kada se odlučimo da ne učestvujemo u nečemu. ROMO je, u suštini, suprotnost FOMO-u, a predstavlja prihvatanje i radost zbog odluke da se ne uključimo u sve što se dešava, kako bismo se fokusirali na sebe i svoje blagostanje.
Zašto ROMO tako snažno odjekuje u modernom društvu?
Glavni razlog je umor . Živimo u svetu gde svako obaveštenje zahteva odgovor, a svako „ne“ se oseća gotovo kao pobuna. Strah od propuštanja, nemogućnosti (FOMO) nas drži u stalnom stanju anksioznosti: šta ako propustim šansu, iskustvo, priliku. Ali postepeno shvatamo: u ovoj stalnoj žurbi da „držimo korak“ gubimo sebe.
ROMO postaje blagi protest. Prilika da se zaustavi život bez osećaja krivice što se jednostavno opuštate.
ROMO takođe pomera fokus: sa spoljašnjeg pritiska na unutrašnji izbor. Nametnuto „mora se stvari obaviti/učestvovati/ići na događaj“ ustupa mesto iskrenom pitanju koje postavljamo sebi: „ Da li zaista želim ovo sada?“ U svetu u kome se previše toga dešava, sposobnost da se kaže „Dosta mi je“ postaje novi oblik zrelosti.
Od anksioznosti do svesti
Ako je FOMO (strah od propuštanja, odgovora i slobode) podstakao anksioznost i poređenje, ROMO (strah od propuštenog, odgovornog i slobodnog) nudi nešto drugačije: smirenost, unutrašnju ravnotežu i iskren pristup sopstvenim željama. Ne idite na zabavu zato što ne želite. Ne listajte svoj fid iz navike. Recite „ne“ bez krivice. Ne odgovarajte odmah. Prihvatite da su tišina i pauza normalne ako je to ono što zaista želite.
Kada svi oko vas projektuju „savršen život“, ROMO vam omogućava da priznate: „Da, propuštam prilike jer trenutno imam druge prioritete – i to je u redu.“ Ovo nije odbacivanje sveta. To je izbor u korist sebe.
Istraživanja potvrđuju da stalno upoređivanje sebe sa drugima povećava anksioznost i smanjuje zadovoljstvo životom. Dozvoljavajući sebi da „ne bude svuda“, osoba obnavlja ravnotežu i postaje emocionalno otpornija. I samim tim, brine o svom mentalnom zdravlju.
Kilijan Marfi kao simbol svesnog odbijanja
Kada svetski poznati glumac otvoreno kaže:
„Drago mi je što nisam uključen u sve“, on normalizuje odbijanje.
Njegove reči ne prenose ravnodušnost – one prenose zrelost i granice. Nije svaka prilika vredna vaše energije. Merfi je postao simbol generacije koja bira da neguje sebe umesto da se beskrajno dokazuje bilo kome.
ROMO kao marker društvene zrelosti i spremnosti za novu kulturnu promenu
Prelazak sa FOMO na ROMO nije samo igra reči. To je obeležje nove faze zrelosti u društvu umornom od života u ritmu obaveštenja i hitnih rokova. Počinjemo da shvatamo da stalno prisustvo u svemu ne znači ispunjen život. „Propuštanje“ više nije poraz. Umesto toga, to postaje čin unutrašnje slobode.
Ako je pre deset godina ideal bio „uraditi sve“ – izgraditi uspešnu karijeru, putovati svetom, osnovati srećnu porodicu, a sve to uz kontinuirani lični razvoj i ostati društveno aktivan – danas se moda menja. Pojavljuje se vrednost polakog kretanja stvarima.
Sve više biramo „spori uspeh“ umesto trenutne slave, pravu intimnost umesto onlajn lajkova i usamljenost ne kao izolaciju, već kao način oporavka.
Ova promena se već ogleda u kulturi i poslovanju. Mediji sve više promovišu teme održivosti, digitalne detoksikacije i svesne potrošnje. Globalni brendovi preispituju svoje marketinške kampanje: dok su se ranije oslanjali na strah od propuštanja ( „baš danas“, „poslednja šansa“ ), sada uče da komuniciraju smirenost, ravnotežu i lični ritam. Spora moda, svesni turizam, minimalizam – sve su to manifestacije novog kulturnog jezika ROMO dijete.
ROMO vraća kontrolu nad pažnjom ljudima
Počinjemo da cenimo ne ono što je najglasnije, već ono što nam je zaista blizu. I to je prava zrelost ere: sposobnost da donosimo odluke ne iz straha, već iz unutrašnjeg mira i svesti.
Како нас је Килијан Мерфи натерао да се осећамо растерећено због пропуштених прилика
Килијан Мерфи нам је већ дао много дивних филмских ликова, а сада нам је дао и нову животну филозофију (обожавамо је!).
Килијан Мерфи, 16. септембар 2025.
Донедавно, страх од пропуштања (FOMO) изгледао је готово норма. Живели смо у сталном стању поређења – прождирајући туђе приче о успеху, листајући друштвене мреже и плашећи се да ћемо бити изостављени из нечега важног и да ћемо заостати.
Али данас, све више људи осећа супротно: олакшање од пропуштених ствари . Слободу да не буду свуда, да не буду укључени у све и, што је најважније, да не осећају кривицу због свог мира. Овај нови осећај је већ добио име: РОМО (олакшање од пропуштених ствари) .
Како је Килијан Мерфи пропустио један од највећих филмских пројеката нашег времена — и био је веома срећан због тога.
Термин је ушао у општу употребу захваљујући Килијану Мерфију. Када су глумца питали да ли пати од FOMO-а — на крају крајева, Кристофер Нолан, његов дугогодишњи сарадник, снимао је грандиозну Одисеју са целом галаксијом звезда, а он сам није био у њој — Мерфи је мирно одговорио: „Већа је вероватноћа да ћу доживети ROMO.“
Једна кратка фраза савршено је ухватила расположење целе генерације, уморне од животне презасићености вестима, премијерама и „обавезним“ догађајима. Па можда, ако је сам Килијан Мерфи пронашао радост у томе да не учествује, можда и ми коначно можемо? ( Види такође: „За људе који мисле: 5 мало познатих, али важних филмова који ће вам отворити очи за свет“ )
Кристофер Нолан (редитељ), Леонардо Дикаприо и Килијан Мерфи на сету филма „Почетак“
Зашто РОМО тако снажно одјекује у модерном друштву
Главни разлог је умор . Живимо у свету где свако обавештење захтева одговор, а свако „не“ се осећа готово као побуна. Страх од пропуштања, немогућности (FOMO) нас држи у сталном стању анксиозности: шта ако пропустим шансу, искуство, прилику. Али постепено схватамо: у овој сталној журби да „држимо корак“ губимо себе.
РОМО постаје благи протест. Прилика да се заустави живот без осећаја кривице што се једноставно опуштате.
РОМО такође помера фокус: са спољашњег притиска на унутрашњи избор. Наметнуто „мора се ствари обавити/учествовати/ићи на догађај“ уступа место искреном питању које постављамо себи: „ Да ли заиста желим ово сада?“ У свету у коме се превише тога дешава, способност да се каже „Доста ми је“ постаје нови облик зрелости.
Од анксиозности до свести
Ако је FOMO (страх од пропуштања, одговора и слободе) подстакао анксиозност и поређење, ROMO (страх од пропуштеног, одговорног и слободног) нуди нешто другачије: смиреност, унутрашњу равнотежу и искрен приступ сопственим жељама. Не идите на забаву зато што не желите. Не листајте свој фид из навике. Реците „не“ без кривице. Не одговарајте одмах. Прихватите да су тишина и пауза нормалне ако је то оно што заиста желите.
Кристофер Нолан и Килијан Мерфи на сету филма „Опенхајмер“
Када сви око вас пројектују „савршен живот“, РОМО вам омогућава да признате: „Да, пропуштам прилике јер тренутно имам друге приоритете – и то је у реду.“ Ово није одбацивање света. То је избор у корист себе.
Истраживања потврђују да стално упоређивање себе са другима повећава анксиозност и смањује задовољство животом. Дозвољавајући себи да „не буде свуда“, особа обнавља равнотежу и постаје емоционално отпорнија. И самим тим, брине о свом менталном здрављу.
Килијан Мерфи као симбол свесног одбијања
Када светски познати глумац отворено каже: „Драго ми је што нисам укључен у све“, он нормализује одбијање. Његове речи не преносе равнодушност – оне преносе зрелост и границе. Није свака прилика вредна ваше енергије. Мерфи је постао симбол генерације која бира да негује себе уместо да се бескрајно доказује било коме.
РОМО као маркер друштвене зрелости и спремности за нову културну промену
Прелазак са FOMO на ROMO није само игра речи. То је обележје нове фазе зрелости у друштву уморном од живота у ритму обавештења и хитних рокова. Почињемо да схватамо да стално присуство у свему не значи испуњен живот. „Пропуштање“ више није пораз. Уместо тога, то постаје чин унутрашње слободе.
Килијан Мерфи, 5. септембар 2025.
Ако је пре десет година идеал био „урадити све“ – изградити успешну каријеру, путовати светом, основати срећну породицу, а све то уз континуирани лични развој и остати друштвено активан – данас се мода мења. Појављује се вредност полаког кретања стварима.
Све више бирамо „спори успех“ уместо тренутне славе, праву интимност уместо онлајн лајкова и усамљеност не као изолацију, већ као начин опоравка.
Ова промена се већ огледа у култури и пословању. Медији све више промовишу теме одрживости, дигиталне детоксикације и свесне потрошње. Глобални брендови преиспитују своје маркетиншке кампање: док су се раније ослањали на страх од пропуштања ( „баш данас“, „последња шанса“ ), сада уче да комуницирају смиреност, равнотежу и лични ритам. Спора мода, свесни туризам, минимализам – све су то манифестације новог културног језика РОМО дијете ( прочитајте такође: „Спора путовања и дијета плавих зона: 10 трендова животног стила за којима су сви луди“ ).
РОМО враћа контролу над пажњом људима. Почињемо да ценимо не оно што је најгласније, већ оно што нам је заиста близу. И то је права зрелост ере: способност да доносимо одлуке не из страха, већ из унутрашњег мира и свести.