Da nam je na kraju bilo koje druge godine uputio ove reči sigurno bismo se uvredili, ali na kraju 2020…. da li je posle svih stresova to definitivno bila najbolja preporuka za doček 2021?
Baš tako smo se osećali kada nam je te želje tokom svoje priče uputila Marijan Salzman, najpoznatija "trendspoterka", najnagrađivanija dama u PR profesiji i jedna od top 5 u svetu u uočavanju trendova i diktiranju stilova u komunikacijama.
Dani na Zoomu
Marijan Salzman, koja je poslednjih godina na poziciji potpredsednice globalnih komunikacija u kompaniji Philip Morris International, trendove za 2021. je predstavila pod kapom „predviđanja tokom dana na Zoomu“. I zaista, ako ste bili među mnogima koji pre korone nisu čuli za Zoom niti ih je to interesovalo, u prethodnoj godinu ste sigurno sate i dane proveli na ovoj aplikaciji.
„Tehnologija je tokom pandemije omogućila desetinama miliona ljudi da nastave sa nečim što je normalno ili barem poput uobičajenog života. Dozvolila je da radite od kuće, da učite od kuće, kupujete od kuće, čak i da se okupljate sa prijateljima i porodicom kako biste se družili, uprkos fizičkoj distanci. Sve je to sada deo svakodnevice“, poručila je autorka.
Čemu nas je naučila 2020. godina?
U ovoj godini dočekao nas je „lockdown“, realnost i reč godine prema Kolinsovom rečniku. Marijan ističe da nas je to „zaključavanje“ podstaklo da više razmišljamo, da sagledamo šta smo imali i navelo nas je da se zapitamo da li želimo da zadržimo trenutni pravac ili želimo da ga promenimo.
“Nadam se da će ova velika pauza koju smo doživeli izazvati jedno veliko resetovanje i novu šansu da se promeni smer u kojem se kreće celokupno društvo, jer se moramo suočiti sa tim da postoji mnogo toga što treba popraviti. Usled svih pojedinačnih i kolektivnih patnji, ipak vidim razlog da se nadamo nečemu boljem od pandemije, socijalnih nemira i ekonomskog kraha“, optimistično situaciju sagledava Slazman.
Spremite se za revoluciju u radnom vremenu
Ona prognozira da će poslovni svet i dalje imati isto radno vreme, ali da će se standardnih „od 9 do 5“ sada prilagođavati ličnom i profesionalnom životu zaposlenih. Očekuje i da mnogi čak pređu na četvorodnevnu radnu nedelju. Tradicionalno radno vreme će se po svoj prilici završiti u 2021. godini, predviđa u svom izveštaju.
„Već vidimo ozbiljniju raspravu o ovakvom novom pristupu. Eksperiment Microsofta u Japanu sa četvorodnevnim radnim nedeljama, ranije ove godine, rezultirao je rastom produktivnosti radnika za 40 procenata. Kakva bi revolucija bila kad bi se ispostavilo da je rad sa manje, ali bolje iskorišćenih sati produktivniji“, istakla je Marijan i navela istraživanje kompanije Huawei koje je sprovedeno na 2.000 zaposlenih. Troje od petoro ispitanika je reklo da su srećniji što rade od kuće, a više od polovine se izjasnilo da je mogućnost izbora odakle će raditi pozitivno uticala na njihovo mentalno zdravlje.
Nagomilavanje zaliha „za svaki slučaj“
Kada govori o navikama potrošača za narednu godinu, Marijan Salzman pominje „mentalitet bunkera“. Ovim pojmom se bavila i ranije, a sada ga vidi kao trend koji će biti dominantan kod velikog broja potrošača. On podrazumeva nagomilavanje zaliha „za svaki slučaj“.
“Nepotrebno nagomilavanje zaliha postaće rutina među potrošačima. Čak će i trgovci početi da imaju prostore u radnjama koji su posebno prilagođeni ovakvim potrebama. Sa druge strane, velika većina se konačno upustila u kupovina preko interneta, pa i oni najtvrđi koji su morali uvek da vide i osete šta kupuju, te su se i mnogo biznisi okrenuli ovom polju”, napominje Marijan.
Osnovne veštine i prave vrednosti
Uticaj pandemije na „običnog“ čoveka Marijan Salzman vidi u njihovom pravom pogledu na okolinu i preispitivanju odnosa koje imaju sa ljudima.
“Posledica socijalnog distanciranja je to da smo odjednom očajnički željni da budemo zajedno. Digitalni način života nam smanjuje pažnju i empatiju. Mnogo smo se oslonili na aplikacije, za sve pa i najobičnije stvari poput toga šta ćemo da jedemo. Zato verujem da ćemo početi da se vraćamo analognim stvarima. Počećemo da učimo neke osnovne veštine, npr. kućne poslove kako bismo mogli i sami da popravimo nešto, da napravimo nešto.“ Marijan Salzman je u predviđanju trendova za 2021. zaključila i da će narednu godinu obeležiti vraćanje pravim vrednostima - krugu porodice i prirodi.