promišljeno gladovanje

Kanadski nefrolog leči dijabetes, holesterol, krvni pritisak bez tableta: Svet je zanemeo!

Ako prepuštanje ukusima hrane donosi osećanje zadovoljstva, da li uzdržavanje stvara suprotan efekat? Uglavnom naglašavamo značaj kvalitetne ishrane, ali i povremeno gladovanje ima svoje dobre strane.

Saveti stručnjaka 31.01.2018. - 09:12h Autor: zdravaishrana.org
Dr Jung, Foto: Printscreen Youtube / Diet Doctor

Gladovanje je verovatno najstarija intervencija u oblasti ishrane. Post je prisutan u mnogim religijama i duhovnim praksama i ima svoj duboki duhovni smisao, ali isto tako i fiziološko opravdanje. Dosta vremena unazad o gladovanju se uglavnom pričalo u alternativnim krugovima, ali poslednjih godina gladovanje, i to ono povremeno ili naizmenično (intermittent fasting – IF) je sve popularnija praksa. Definiše se kao šema ishrane u kojoj se smenjuju unapred određeni periodi tokom kojih se jede i gladuje. Razlika između opcija IF-a je u dužini perioda sa hranom i bez nje.

 

Jedan od napoznatijih zagovornika IF-a je kanadski nefrolog, dr Jason Fung koji ovu metodu uspešno primenjuje na svojim pacijentima. Osim što tekstove o IF-u objavljuje na svom blogu, napisao je i dve knjige: “The Obesity Code” i “The Complete Guide to Fasting” koji je friško izašao iz štampe u oktobru. 

 

Možda prva misao koja se javi kada spomenemo gladovanje jeste nepodnošljivi osećaj gladi koji preti pri takvoj jednoj prilici i opasnost koja može da se javi za organizam ako ne unosimo hranu. Ima li opravdanja za ovakav stav?

 

Jedna od najbitnijih razlika između posta gladovanjem i gladovanja kao nemogućnosti da dođemo do hrane jeste čin dobrovoljnosti. Prilikom posta (bez obzira da li su u pitanju duhovni, zdravstveni ili neki drugi razlozi), mi se doborovljno odričemo hrane i taj čin možemo prekinuti kada god to želimo. Ukoliko gladujemo zato što nemamo hranu, mi ne znamo kada će nam hrana sledeći put biti dostupna i naša fiziologija tada teče u drugom pravcu.

Veoma je zanimljiva razlika između izgladnjivanja karakterističnog za drastične kalorijske restrikcije (pa čak i ako nisu tako drastične) i za potpuno uzdržavanje od hrane na određeni period. Dok se kod kalorijske restrikcije pojačava apetit, a usporava metabolizam, kod posta se dešava suprotno. Kako vreme odmiče glad se smanjuje, a metabolizam ubrzava. U kojoj meri će se ovo dešavati zavisi od dužine samog posta.

 

Među najznačajnijim razlozima zbog kojih je ova tema postala aktuelna jeste mogućnost da se skinu kilogrami i stabilizuje nivo insulina u krvi kod dijabetičara. To je u prvoj liniji i bio razlog zbog koga se dr Fung počeo baviti postom kao nefrolog. Dolazili su mu gojazni pacijenti sa oštećenjima bubrega kao posledicom dijabetesa. Umesto da leči posledicu baveći se isključivo bubrezima, dr Fung je počeo da traga za uzrokom i shvatio da onog momenta kada se insulin stavi pod kontrolu, a kilogrami skinu, tada se i ostali parametri zdravlja značajno poboljšavaju. Prvo je počeo da savetuje pacijentima LCHF ishranu, ali kada je video da je interpretacija tog načina ishrane veoma raznolika kod ljudi, počeo je da razmatra šta bi se desilo ukoliko bi se ljudi povremeno potpuno uzdržavali od hrane. Kada je tu strategiju počeo da koristi, vrlo brzo su se pokazali odlični rezultati.

 

 Benefiti posta:

 

  • Bolje mentalne sposobnosti i koncentracija
  • Mršavljenje i gubitak telesnih masti
  • Niži nivo insulina i šećera u krvi
  • Reverzija dijabetesa tipa 2
  • Povećana energija
  • Lakše sagorevanje masti
  • Snižavanje krvnog pritiska
  • Povećana produkcija hormona rasta
  • Niži nivo holesterola u krvi
  • Moguća prevencija Alchajmerove bolesti
  • Podstiče čišćenje organizma putem autofagije
  • Podstiče neurogenezu-stvaranje neurona i veza između njih
  • Smanjuje inflamaciju

 

Jedna od najinteresantnijih prednosti posta tj. gladovanja jeste ta što uopšte ne morate da mislite o hrani, da je spremate, nosite na posao, da se mislite koliko masti, a koliko ugljenih hidrata. Osim toga, ne postoji intervencija u ishrani koja je jeftinija od ove. I nema moćnije metode za mršavljenje i snižavanje insulina u krvi.

 

Nastavak pročitajte na sledećoj strani!

 

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs

Razmena sadržaja

Inicijalizacija u toku...