Od muzike za sva vremena do najlepših žena

Boemski život Serža Gejnsburga

On je jedna od najznačajnijih figura moderne Francuske kulture. Njegove melodije, filmovi, pesme, ali i čitav njegov život, stvorili su kultnu figuru koja ne bledi ni više od dve decenije nakon njegove smrti
Vip priča
07:12h
Boemski život Serža Gejnsburga

Nesposoban sam da budem prosečan

Gejnsburg (Serge Gainsbourg) je svoje demone, frustracije, ali i radosti pretapao u muziku i tekstove sa lakoćom koja se običnom čoveku čini nemogućim. Iako je studirao slikarstvo, od oca je nasledio neosporan muzički talenat, te je studije plaćao svirajući džez po klubovima. Njegova najveća trauma potiče još iz detinjstva, kada je okupirana Fransuska, a njegovo jevrejsko poreklo je zahtevalo da nosi žutu pločicu na kojoj je pisalo Jevrejin. Iako je cela porodica preživela nacističku okupaciju, do kraja života Serž će se osećati drugačijim, marginalizovanim, što je samo dodatno razbuđivalo umetnika u njemu.

Ružnoća je superiorna u odnosu na lepotu jer je neprolazna

http://www.youtube.com/watch?v=dY9PY4r83p8

Osim nepravdenog detinjstva, Serž je sa sobom nosio još jedan, potpuno ircionalan teret, koji se ticao njegovog fizičkog izgleda. Njegove velike uši i nepravilan nos prikazivale su njegovu ranjivost, a dramatičnost, u kojoj je uživao, samo je dodatno podgrevala njegovo osećanje različitosti. Pa, ipak, među ženama koje su pale na njegov šarm i boemski duh nalaze se neke od najpoželjnijih žena svih vremena. Njegova kratka, ali burna romansa sa Brižit Bardo (Brigitte Bardot) uzdrmala je svet, a veza sa Džejn Birkin (Jane Birkin), sa kojom je proveo 14 godina sada je stvar legende. Iako ga je Džejn ostavila jer nije mogla da podnese Seržova stalna pijanstva, ostali su prijatelji sve do njegove smrti, 1991. godine. Njihova ćerka, Šarlot (Charlotte Gainsbourg) jedna je od vodećih dama francuske kinematografije, a svoju muzičku karijeru je započela još kao dete, naravno, uz pomoć slavnog oca.

Lepota je jedina ženska osveta

Serž je rušio tabue, koristeći igre reči, prezirući malograđanštinu i konzervatizam. Najveći komercijalni uspeh je svakako pesma Je T'aime,...Moi Non Plus ..., koju je napisao za Brižit, ali je obeležila njegovu vezu sa Birkinovom. Za razliku od fatalne Brižit, Birkinova, koju je upoznao samo nekoliko meseci nakon raskida koji mu je potresao svet, bila je pravo osveženje u Seržovom životu. Mlada Britanka, koju je upoznao na snimanju filma, oslobodila je Serža Bardoove i postala ne samo ljubavnica i muza, već i njegov najbolji prijatelj.

http://www.youtube.com/watch?v=GlpDf6XX_j0

Nekoliko godina pre čuvene pesme Je T'aime,...Moi Non Plus .... koju je Vatikan osudio, a BBC zabranio zbog eksplicitnih reči i uzdisaja, Serž je pobedio na Evroviziji, sa pesmom Poupée de cire, poupée de son (Lutka od voska, lutka koja peva), koju je izvodila Frans Gal (France Gall). Naivna tinejdžerka i njen otac – menadžer, nisu shvatili dvosmislenost teksta pesme, a Galova je snimila još jednu, možda i provokativniju pesmu Les Sucettes (Lizalice), koja osim o slatkišima govori i o oralnom seksu. Koncept Gejnsburovog albuma iz 1971. godine, Histoire de Melody Nelson, koji je inspirisao bendove poput Pulp-a, Portishead-a, Air-a izvođača Beka (Beck), zasnovan je na priči o srednjovečnom čoveku koji sreće tinejdž ninfu i započinje igru zavođenja. 1984. godine Serž sa ćerkom Šarlot izdaje singl Lemon Incest, još jednom izazivajući skandalozne reakcije. Pa, ipak, ova pesma postaje hit, a Serž još jednom pobeđuje u borbi sa konzervatizmom, pozivajući se na slobodu interpretacije, ali i umetničku slobodu.

Imao sam strčani udar. To dokazuje da imam srce

Seržov način života je bio nezamisliv bez cigareta i alkohola. Nakon prvog srčanog udara sazvao je konferenciju za štampu u bolnici, okružen opušcima i flašama. Čini se da je u nekom trenutku stvorio predstavu o sebi, a sa pozornice nije želeo da siđe ni u trenucima kada mu je život ugrožen. Kao što je ismevao pomodarstvo koje su Francuzi često “skupljali” od Britanaca, tako je ismevao i sopstveni život.

Bolje je plakati nego se svemu smejati

Genijalnost Serža Gejnsburga se ne ogleda u skandalima i poigravanju sa medijima. Njegova širina se ogleda u mnogobrojnim žanrovima, koje je koristio u stvaranju pesama, kako za sebe, tako i za druge. Svirao je klarinet, klavire, harmoniku, gitaru, režirao je filmove, glumio, a među nekim od najpoznatijih poduhvata su rege verzija francuske himne, koju je snimio na Jamajki, krajem 70-ih, kao i album Initials B.B, posvećen Bardoovoj, na kom se izvdvajaju pesme Bonnie and Clyde i Initials B.B. u kojoj je iskoristio deo Dvoržakove (Antonín Dvorák) IX simfonije. Kada je Serž zauvek sklopio oči, cela nacija je plakala, a tadašnji predsednik Fransoa Miteran (François Mitterrand) uporedio ga je sa Bodlerom (Charles Baudelaire). Serž živi, kroz mnogobrojne obrade njegovih hitova, kroz Džejn Birkin i Šarlot Gejnsburg, a 2010. godine je snimljen i film Gainsbourg (Vie héroïque) u kom možete zaviriti u čudesan i opojan svet muzike, lepih žena i života ovog vanserijski talentovanog boema.

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs