Italijanski dizajner  Đorđo Armani, koji ostavio je iza sebe jedno od najjačih modnih carstava na svetu, ali ne i direktne potomke, juče je sahranjen na intimnoj ceremniji u krugu dvadesetak najbližih ljudi. Tokom života više puta naglašavao da mu je porodica bila oslonac i najveća vrednost, iako je on sam odabrao da nikada ne zasnuje svoju. U intervjuima je govorio da je porodicu doživljavao kao središte sigurnosti, poverenja i ljubavi, i da bez nje ne bi mogao da izdrži pritisak koji nosi modni svet.

Često je isticao da su mu brat Serđo i sestra Rosana bili najbliži ljudi, a naročito je bio vezan za brata, sa kojim je dugo zajedno gradio posao. Nakon Serđove smrti 1980-ih, Armani je govorio da je to bio jedan od najtežih trenutaka u njegovom životu, ali da mu je preostala porodica pomogla da pronađe snagu da nastavi.

U više navrata je rekao da je, iako je poznat širom sveta, uvek ostajao „čovek iz Pjaćence“ – italijanskog gradića gde je odrastao, jer ga je porodično vaspitanje naučilo skromnosti, disciplini i posvećenosti radu.

Rosana Armani

Giorgiova mlađa sestra dugo je bila prisutna u porodičnom krugu i poznata je kao osoba koja je uticala na njegov ulazak u svet mode. Nakon Armaniovih reči i poteza u poslednjim godinama, Rosana i dalje ima simboličku i upravljačku ulogu u krugu naslednika enormnog Armanijevog bogatstva.

Za razliku od Armanija, uvek je bila daleko od javnosti i retko se pojavljivala u medijima, ali je imala važnu ulogu u njegovom životu i karijeri.

Rosana-armani.jpg
Rosana Armani Foto: Piero CRUCIATTI / AFP / Profimedia

Silvana Armani

Jedna od njegovih nećaka, koja je bila i ostala uposlenica u dizajnerskom timu i u prošlosti je imala važnu ulogu u ženskim linijama (npr. Emporio Armani). U izveštajima je predstavljena kao dama koja poznaje estetske kodove brenda i koja zauzima mesto na upravljačkim telima.

Silvana-Armani.jpg
Silvana Armani Foto: Piaggesi/Fotogramma / Zuma Press / Profimedia

Roberta Armani

Druga nećaka (ćerka njegovog pokojnog brata), dobro poznata javnosti: radila je kao direktor odnosa s javnošću i VIP-ambasador brenda, često se pojavljujući na događajima i predstavljajući vezu Armanija s holivudskim i svetskim zvezdama. Roberta je decenijama bila “lice” nekih PR-aktivnosti kuće.

Roberta-Armani.jpg
Roberta Armani Foto: Agenzia Fotogramma/IPA / Sipa Press / Profimedia

Andrea Camerana

Nećak koji je ranije obavljao i izvršne funkcije u grupi (bio je i group managing director pre nego što se povukao 2014. iz te operativne pozicije). Prema poslednjim izveštajima, Andrea će zadržati porodičnu ulogu u budućem upravljanju (npr. članstvo u odboru Fondacije) i doprineti kontinuitetu porodične kontrole.

Ovo su najistaknutiji članovi porodice koji se pominju u objavama — njihova uloga u budućnosti biće formalizovana statutima i odredbama koje je Armani postavio pre smrti.)

Andrea-Camerana.jpg
Andrea Camerana Foto: Francesco Enriquez / ipa-agency.net / PA Images / Profimedia

Ko su ključni naslednici van porodičnog kruga i zašto su važni?

Pored rodbine, Armani je godinama oslanjao brend na pažljivo izgrađen tim. Nekolicina dugogodišnjih saradnika već se pominje kao nosioci kreativne i menadžerske kontinuiteta:

Pantaleo “Leo” Dell’Orco — Armani­jev dugoletni desni čovek i šef muške stilske kancelarije (head of men’s style). Dell’Orco radi sa Armanijem decenijama (od kraja 1970-ih), bio je prisutan na revijama, često ga je menjao u javnim nastupima i smatra se glavnim kandidatom za preuzimanje kreativne odgovornosti, posebno u muškim kolekcijama. Njegova dugogodišnja bliska saradnja i poverenje čine ga centralnom figurom u pogledu „kreativne kontrole“.

Menadžerski i nadzorni igrači — medijske analize izlistavaju imena rukovodilaca i stručnjaka koji su već blisko radili s Armani Grupom i koje kompanija vidi kao spremne figure za izvršne uloge: Giuseppe Marsocci, Daniele Ballestrazzi i finansijski savetnik/partneri kao što je Irving Bellotti (Rothschild), ili nezavisni članovi kao Federico Marchetti (osnivač Yoox Net-A-Porter) — svi oni su spominjani kao deo upravljačke „mreže“ koja bi garantovala stabilnost i nezavisnost kompanije.

Leo Delorko na reviji
Leo i Armani Foto: MIGUEL MEDINA / AFP / Profimedia

Plan koji je Armani pripremio: fondacija, statuti i „kolektivno nasleđe“

Ključni element Armanijeve strategije nasledstva bila je osnivačka i pravna arhitektura:

Giorgio Armani Foundation (osnovana 2016. godine) — Armani je pre više godina formirao fondaciju s jasnim ciljem da sačuva nezavisnost Grupe i da zaštiti „duh“ brenda od neprihvatljivih preuzimanja ili prodaja. Fondacija i novi statuti (bylaws) koje je postavio trebalo bi da aktiviraju mehanizme koji garantuju upravljanje kroz kombinaciju porodične prisutnosti, bliskih saradnika i nezavisnih direktiva.

Pravila koja se aktiviraju nakon smrti osnivača — medijski izveštaji navode da postoje interni propisi i podele vlasništva koji predviđaju da kontrola Grupe ostaje u rukama onih koje je Armani izričito odabrao. To znači da neće postojati „jedan naslednik“ u klasičnom smislu, već kolektivna upravljačka struktura koja štiti nezavisnost brenda i sprečava brzi ulazak investitora ili velike akvizicije.

Sahrana Đorđa Armanija Foto: Emanuele de Carli / ipa-agency.net / IPA / Profimedia

Ko će imati glavnu reč — šta trenutno izgleda najverovatnije?

Na osnovu dostupnih informacija i izjava iz medija, najverovatniji „glavni akteri“ u narednoj fazi su:

Leo (Pantaleo) Dell’Orco — kao prvo ime za kreativnu kontinuitet i vodeću figuru u dizajnu, naročito muške linije; dugu karijeru i poverenje Armanija stavljaju ga u središte buduće kreativne kontrole.
Vogue Business

Porodična trojka (Rosanna, Silvana, Roberta / Andrea Camerana) — porodica će imati značajan glas u upravljanju, posebno kroz mesta u odborima i u Fondaciji; njihova uloga biće jednako važna da bi se osigurala „porodična“ koordinacija i vrednosna kontinuitet.

Menadžersko-finansijski tim (Marsocci, Ballestrazzi, Bellotti, Marchetti i dr.) — praktični izvršni zadaci (CEO, finansije, međunarodna strategija) verovatno će preuzeti iskusni menadžeri i savetnici koje je Armani dugo okupljao. To će omogućiti da brend nastavi da posluje samostalno i profesionalno bez naglog preokreta.

Važno je napomenuti da su mnoge tehničke odluke (tačni procenti udela, formalan raspored uloga i detalji oporuke) podložni čitanju testamenta i formalnim korporativnim procedurama — detalji će biti potvrđeni u zvaničnim dokumentima kompanije i u postupcima Fondacije.

Više od 16.000 ljudi se odalo poslednju počast Armaniju tokom vikenda Foto: Stefano RELLANDINI / AFP / Profimedia, Marco Ottico/LaPresse / Shutterstock Editorial / Profimedia

Šta to znači za budućnost brenda?

Armani je godinama insistirao na nezavisnosti svoje kuće, odbijajući ponude konglomerata. Njegov plan nasledstva i postojanje Fondacije znače da će Grupa najverovatnije ostati samostalna i vođena vrednostima koje je kreirao – čista estetika, kontrola kvaliteta i diskretna poslovna politika. U praksi to znači: kolektivno upravljanje (porodica + dugogodišnji saradnici + profesionalni menadžment) sa fokusom na očuvanje brenda, a ne na brzo finansijsko eksploatisanje.

Đorđo Armani nije ostavio biološke potomke, ali je pažljivo oblikovao krug ljudi — porodicu i nekoliko ključnih saradnika — koji će čuvati njegovo modno nasleđe. Umesto jednog naslednika, očekujte kolektivnu strukturu: Leo Dell’Orco kao stub kreativnosti, rodbina kao glas tradicije i iskusni menadžeri/savetnici kao garancija profesionalnog upravljanja. Sve to će formalno potvrditi statut fondacije i oporuka koja bude pročitana nakon zvaničnih procedura.