Kad je supruga Mira sahranila Pavla Vuisića otišla je 7 dana na more: Na sahrani ni pop nije znao koga sahranjuje, a čitulje su bile bez ožalošćenih

Pavle Vuisić bio je glumac koji je nadilazio glumu, čovek koji je s prezirom gledao na sopstvenu profesiju, a ipak postao njen najsjajniji predstavnik
Foto: preentscreen/Youtube

Pavle Vuisić, jedan od najupečatljivijih glumaca jugoslovenskog filma, bio je čovek suprotnosti: umetnik koji nije voleo umetnost kojoj je pripadao, glumac koji nije želeo da glumi, legenda koja je prezirala slavu.

Svoju najupečatljiviju anegdotu imao je u filmu Otac na službenom putu, ali ga nisu svi pamtili samo po humoru. Mnogi su za Pavla znali da kažu da je prek čovek.

Foto: preentscreen/Youtube

 Njegov odnos prema glumi bio je surov, ogoljen i potpuno lišen iluzije – smatrao ju je zanatom dostupnim svakome ko je imalo iznad proseka, pa čak i nečim što ne zaslužuje status umetnosti.

Ipak, upravo ta njegova iskrenost, netipičan pogled na profesiju i skromnost koja je graničila sa potpunim povlačenjem iz sveta medijske pažnje, učinili su ga jednim od najvećih ikada kad je u pitanju domaća kinematografija.

Rade Šerbedžija je, prisećajući se trenutaka provedenih s Vuisićem i rediteljem Živoradom Pavlovićem, preneo gotovo poetsku definiciju njegove veličine. „Znaš li zašto je Vuisić najbolji?“ pitao je Žika. „Zato što ne glumi.“ U totalu – običan čovek. U krupnom kadru – svemir. Bez reči, bez pokreta, s pogledom u daljinu koji stane vreme. To je bila njegova umetnost: da ne radi ništa, a da izazove sve.

Foto: Printscreen Youtube / MojFilmSRB

 Vuisić je glumu posmatrao kao posao u kojem prepoznaje apsurd, ali i odgovornost. Bio je ogorčen zbog licemerja sveta u kojem je živeo i glumio, često razočaran sistemom, ljudima i pravilima. Bio je pesnik zatvoren u telu glumca, ali bez potrebe da svoju poeziju ikada pretoči u stihove – izražavao ju je tišinom, pogledom, odsustvom svega suvišnog.

Kao i ceo svoj život, i smrt je želeo da zadrži samo za sebe. Kada se razboleo, nestao je. O njemu je znala samo njegova supruga Mirjana. Nije želeo sažaljenje, nije želeo pompu, a najmanje komemoracije s govorima i pogrebnim protokolima. I sam je rekao: „Nemoj slučajno da mi organizuješ ovo“, aludirajući na komemoraciju svog kolege Bate Janićijevića.

Foto: preentscreen/Youtube

Njegova sahrana prošla je tiho, bez čitulja, bez prisustva javnosti, bez pompe. Samo Mirjana i sveštenici. Pop nije znao koga sahranjuje. Ljuba Tadić je tek slučajno saznao, danima kasnije. I dok su telefoni u Udruženju glumaca neprestano zvonili, Vuisić je već bio tamo gde se ne glumi, gde se ćuti – zauvek.

Do kraja je ostao dosledan sebi. Čovek koji je znao sve, zasitio se sveta i odlazio tiho, kao što je i živeo – bez pozdrava, bez aplauza, bez poslednje scene. Njegova Mirjana, koja ga je volela i razumela, ispoštovala je svaku njegovu želju. A zatim, samo sedam dana nakon sahrane – otputovala na more. Možda da ćuti pored mora, kao što je on ćutao pored Save, uz rakiju, uz svoje najbliže.

Jer za neke veličine, tišina je najdostojniji aplauz.