Obukla venčanicu, popela se na lomaču, naslonila glavu na mrtvog muža i čekala da je živu spale: Neverovatna sudbina
Devojku (18) su spalili na lomači njenog supruga, rulja je klicala, ona se nemoćno opirala
Autor:
Rup Kanvar imala je 18 godina kada je živa spaljena na pogrebnoj lomači svog supruga Maala Singha. Bili su u braku samo sedam meseci pre nego što je Singh preminuo, a mladu udovicu su prisilili da umre u velikom javnom spektaklu u selu Divrala u Indiji, 4. septembra 1987.
U knjizi "Devojka, supruga, udovica, prostitutka," američko-slovenačka autorka Erika Džonson Debeljak detaljno opisuje da je Rup Kanvar provela jedva nekoliko dana sa svojim mladim suprugom, kada ju je njegova porodica prisilila na smrt na pogrebnoj lomači - kako ne bi morali da vrate bogat miraz. Spaljivanje udovica zajedno sa preminulim suprugom, poznato kao sati, neki u Indiji smatraju povratkom tradicionalnim vrednostima.
Slučaj indijske tinejdžerke od pre skoro četrdeset godina ponovo je izazvao pažnju nakon što je 9. oktobra sud u Džajpuru oslobodio osmoro muškaraca optuženih za veličanje njene smrti. Hinduistički običaj spaljivanja udovica, sati, zabranila je britanska kolonijalna vlast još 1829. godine, navodi BBC, ali se praksa nastavila i nakon što je Indija postala nezavisna 1947. godine. Smatra se da je Kanvar bila 29. žrtva satija od tada, piše "Indian Times."
"Odata joj je počast"
Spaljivanju 18-godišnje udovice aplaudiralo je hiljade stanovnika Divrale i okolnih sela. Slučaj Rup Kanvar privukao je mnoštvo pristalica satija da joj odaju počast, uzdižući je do statusa božanstva, piše "Indian Express," ali je istovremeno zgrozio mnoge druge. Aktivisti su zahtevali prestanak njenog veličanja kako druge udovice ne bi bile podstaknute da je slede.
Slučaj Rup Kanvar vodi se kao poslednji poznati sati u Indiji. Zbog talasa ogorčenja i međunarodne osude, indijska vlada je bila prinuđena da 1987. donese novi zakon, kojim je zabranila veličanje satija. Zakon predviđa smrtnu kaznu ili doživotnu zatvorsku kaznu za one koji učestvuju u ovom činu ili ga podstiču. Međutim, sudovi su u proteklim godinama oslobodili sve koji su bili optuženi za smrt 18-godišnje Indijke zajedno sa telom njenog mrtvog supruga, kojeg je jedva poznavala. Oslobođeni su i svi oni koji su veličali ovaj okrutni čin.
Prošlonedeljna odluka suda o oslobađanju osmoro optuženih izazvala je gnev. Četrnaest ženskih organizacija iz Radžastana napisalo je pismo premijeru Bhajanu Lalu, zahtevajući od vlade da uloži žalbu na sudsku odluku i učini sve kako bi sprečila veličanje satija. Radžastanska vlada još nije odlučila da li će podneti žalbu, prenosi BBC. Ranije je za ubistvo Rup Kanvar bilo optuženo 32 osobe, uključujući njenog svekra i devera, koji su uhapšeni zbog pomaganja i podsticanja na čin. Oslobođeni su 1996. godine.
"Ona je sama izabrala"
Porodica njenog muža i drugi iz sela tvrde da je Rup Kanvar sama izabrala smrt, u skladu sa tradicijom. Prema njihovim rečima, obukla je svoju svadbenu odeću i predvodila povorku kroz ulice sela ka pogrebnoj lomači svog supruga Maala Singha. Popela se na složenu hrpu drva, stavila glavu svog mrtvog supruga u krilo i pevala religiozne pesme dok joj je vatra zahvatala telo, prema verziji njene porodice i onih koji je podržavaju iz viših hinduističkih kasta Radžastana. Međutim, novinari, advokati i aktivisti za ženska prava tvrde drugačije.
Roditelji Rup Kanvar nisu znali šta se dešava, iako su živeli samo dva sata udaljeni, u glavnom gradu Džajpuru. Tek su sledećeg dana iz novina saznali da im je zet preminuo, a da im je ćerka živa spaljena. Prvo su se pobunili, ali su kasnije prihvatili verziju da je njihova 18-godišnja ćerka dobrovoljno otišla u smrt sa mladićem sa kojim praktično nije ni živela. Aktivisti tvrde da su promenili stav pod pritiskom moćnih političara, navodi BBC. Par je proveo zajedno samo nekoliko dana pre nego što je 25-godišnji Maal Singh Šekavat podlegao bolesti.
Nakon smrti Roop Kanvar, protesti su održani sa obe strane. Uprkos sudskoj zabrani, 200.000 ljudi je prisustvovalo ceremoniji 13 dana nakon njene smrti, a u selu su se prodavale njene uokvirene fotografije i posteri, pretvarajući Divralu u profitabilno mesto za hodočašće.
Dve odvojene istrage zaključile su da su meštani prisilili Roop Kanvar da počini sati i da njeno spaljivanje nije bilo "dobrovoljno," podseća BBC. Pripreme za sati su počele čim je telo Maala Singha doneto u selo iz bolnice. Roop Kanvar je naslutila šta joj se sprema, pa je pobegla iz kuće i sakrila se u štali. Pronašli su je, obukli i prisilili da ide u pogrebnu povorku. Očevici tvrde da su videli kako joj izlazi pena na usta, što bi moglo značiti da je bila drogirana. "Kada su zapalili lomaču, pokušavala je da se oslobodi, ali su je mladići sa mačetama gurnuli nazad na vatru. Očevici su prijavili policiji da su je čuli kako viče i doziva upomoć," dodaje se u izveštaju.
Užasno ubistvo To nije bilo ništa drugo do užasno ubistvo, ističe novinarka Gita Sešu, koja je tri nedelje kasnije posetila selo kao deo tima koji je prikupljao svedočenja. Roditelji i braća Roop Kanvar tada su bili besni i spremni na borbu, ali su kasnije promenili stav pod pritiskom vođa zajednice, navodi novinarka. Plan je bio da se izgradi hram u čast Roop Kanvar i njenog žrtvovanja, te da se zaradi od hodočasnika. Međutim, novi zakon je zabranio veličanje satija, pa je time onemogućio izgradnju hramova ili prikupljanje novca.
Ponovno otvaranje slučaja izazvano je suđenjem osmorici muškaraca optuženih da su 1988. godine, godinu dana nakon spaljivanja mlade žene, na godišnjicu njene smrti, učestvovali u veličanju satija u grupi od 45 ljudi. Pretilo im je do sedam godina zatvora, kao i novčana kazna do 30.000 rupija, navodi "Indian Express." Ipak, oslobođeni su jer sud nije smatrao da je dokazano da je sati uopšte počinjen. Od 45 optuženih u ovom postupku, 25 ih je 2004. godine oslobođeno zbog nedostatka dokaza, osmoro je oslobođeno prošle srede, četvoro je u bekstvu, a osam je preminulo.