Ako dete stalno hvalite postaće odrasli koji veruje da mu sve pripada: 14 pravila Marije Montesori koja grade genijalce

Zlatna pravila Marije Montesori koja treba da primeni svaki roditelj

Objavljeno: 10.08.2024. 15:51h 17:50h
Autor:
Foto: akg-images / akg-images / Profimedia

Obrazovanje nema jedinstvenu formu - ima na desetine načina da naučite decu svemu o svetu u kojem žive, a jedna od metoda je Montesori metoda i njenih 10 zlatnih pravila koja treba da primeni svaki roditelj.

Montesori metoda je prvi put opisana početkom 20. veka, kada je italijanska lekarka Marija Montesori posmatrala decu da bi videla kako uče o svetu oko sebe. Nastojala je da stvori obrazovanje koje se dopada deci umesto da ih tera da se ponašaju na određeni način.

Montesori metoda je sve popularnija, a postoji 10 osnovnih principa ili zlatnih pravila, koja vam mogu pomoći da odlučite da li je ova metoda najbolja za vašu decu.

Podsećamo, Marija Montesori je italijanska lekarka i pedagoškinja koja je u 20. veku pomogla napretku načina na koji razmišljamo o vaspitanju dece, a svoju teoriju je zasnovala na ideju da je okolina u kojoj dete odrasta u prve tri godine života presudna za njegov celokupni razvoj.

A 14 uspešnih, mudrih i lako pamtljivih pravila svakom roditelju mogu pomoći da podigne srećno i samopouzdano dete. Ne ograničavajte obrazovanje samo na učionicu već unestite 14 Montesori principa u svoj život.

Dajte detetu slobodu s granicama

Glavna stvar kod Montesori je sloboda. Sloboda istraživanja. Sloboda za sticanje nezavisnosti. Ali mnogi ljudi pogrešno tumače značenje slobode kao „puštanje deteta da radi šta god želi i kad god želi“. Ali posredi nije to.

Da bi deca želela da istražuju svet, moraju se osećati slobodno i poštovano. Ali morate takođe pružiti sigurne mogućnosti. Morate detetu biti uzor i stvarati granice u bezbednom okruženju.

Jednom kada vaše dete nauči da poštuje svoje okruženje, stvari i kako da kontroliše svoje impulse, njegovo okruženje može da se proširi.

Mlađoj deci potrebno je više ograničenja, kao što su bezbednosni predmeti da bi se sprečile povrede.

foto: Shutterstock

Montesori soba

Jedan od aspekata koji definišu Montesori principe u učionici i kod kuće jeste ideja o „pripremljenom okruženju“. U takvom okruženju deca uče kako da brinu o prostoru koji koriste. Prostor je organizovan efikasno, tako da deca mogu da istražuju sopstvenim tempom, vođena samo svojom radoznalošću.

„Pripremljena okruženja“ omogućavaju nezavisnost i slobodu u granicama, kao što je pomenuto. Montesori okruženje ohrabruje učenike da budu aktivni u sopstvenom obrazovanju.

Možete pripremiti okruženje tako što ćete organizovati prostor na takav način da deca imaju mogućnosti da se igraju i istražuju. Na primer, u pripremljenom prostoru treba da postoje otvorene police sa organizovanim igračkama i knjigama koje vaše dete može da bira.

Posmatrajte dete dok se igra

Montesori metoda je nastala posmatranjem dece u igri. Baš kao što Montesori instruktori posmatraju decu da vide kako se razvijaju, i vi, kao roditelj, možete otkriti mnogo o svom detetu. Jednostavnim posmatranjem primetićete njihova posebna interesovanja, koje veštine pokušavaju da nauče i još mnogo toga.

Ako želite da efikasnije koristite posmatranje, dođite na nivo svog deteta i sagledajte svet iz njegove perspektive. Možda ćete otkriti odgovore na pitanja poput zašto vaše dete pokušava da se popne na stolicu ili zašto je toliko zainteresovano za određeni predmet.

Prvo realnost, kasnije fantazija

Deca često žive u svetu mašte iako njihov um još nije sposoban za apstraktno razmišljanje. Montesori preporučuje da se fantazija uvede kasnije, nakon što deca steknu obrazovanje zasnovano na stvarnosti.

foto: Reuters

Iako je izbegavanje svake fantazije teško, učionice i domaćinstva koji koriste Montesori metod mogu se fokusirati na modeliranje svakodnevnog života – kuvanje, čišćenje, čitanje o svetu prirode i igranje napolju.

Razgovori o emocijama i odnosima

Ključni princip koji se ogleda u Montesori metodi širom sveta jeste mir. Sve o zajednici, i lokalnoj i globalnoj, uči se.

Montesori se fokusira na stvarni svet, upravljanje stresom i način za mirno rešavanje sukoba. Ovakva edukacija podrazumeva razgovor o društvenoj nepravdi, razgovor o pozitivnim i negativnim emocijama, toleranciji, empatiji i poštovanju.

foto: Shutterstock

Montesori igračke – što manje, to bolje

Mnogi roditelji žele da razmaze svoju decu, i to je razumljivo. Montesori nas uči da trošenje para na skupe igračke nije potrebno. Što manje igračaka dete ima, to više može da shvati svoj svet i pronađe red. Nasuprot tome, previše igračaka može biti neodoljivo. Dete će se boriti da napravi izbor, a to bi moglo da dovede do manje vremena provedenog u istraživanju sveta.

Takođe, previše izbora smanjuje vrednost svake stavke. Kada deca ne poštuju svoje igračke, polomiće ih ili će reći da im je dosadno i zahtevaće još više. Dakle, smanjite broj dečijih igračaka na minimum i rotirajte ih.

foto: Profimedia

Kazna i nagrada

Marija Montesori je zapazila da ni kazna ni nagrada nisu efikasno sredstvo za disciplinovanje dece. Ono što je smatrala efikasnim naziva se „unutrašnja disciplina“, koju donosi osećaj odgovornosti deteta.

Jedna stvar koju možete primetiti u vezi sa svim Montesori principima jeste potreba za uzajamnim poštovanjem. Deca moraju da osećaju da su poštovana, kada osete iskrenu vezu s roditeljima, kada znaju da doprinose, radiće marljivo. Zbog toga se javlja manje ispada u ponašanju.

Naravno, roditelji moraju da ukažu i na prirodne posledice za nepoželjno ponašanje. Deca će prirodno naučiti šta se dešava kada se ponašaju nasilno ili kada svesno uništavaju svoje stvari.

Takođe, ne morate da hvalite svoje dete svaki put kada nešto uradi. Deca prirodno žele da uče, nisu im potrebne nagrade koje bi podstakle učenje. Ako ih neprestano hvalite, postaće odrasli koji veruju da imaju pravo na nagradu.

A ukoliko se, s druge strane, dete često kritikuje, ono zapravo uči kako da osuđuje druge. Ako dete često dobija pohvale, dete se zapravo uči kako da procenjuje druge

Pristup nagrađivanju i pohvalama Marija Montesori svrstava u domen detetovog rada i bavljenja nečim i njegovim uspešnim završetkom. Samo detetovo zadovoljstvo obavljenim nagrada je za to dete i nisu mu potrebne dodatne pohvale. Poštujte dete i kada pogreši, na taj način će greške brže ispraviti. Poštovanje koje svi koji smo uključeni u detetovo vaspitanje izražavamo prema njemu, osnova je odnosa koji će rezultirati stavom prema okolini u budućnosti.

Pomozite mu da izoštri svoja prirodna čula

Od trenutka kada dete udahne prvi put, ono koristi sva svoja čula. Neka od tih čula su jača od drugih i vremenom će se još razviti. Međutim, dete uzrasta od 0 do 6 godina je mnogo bolje prilagođeno dodiru, ukusu, mirisu, vidu i sluhu od odraslih.

foto: Shutterstock

Bebe, na primer, poznaju svoje roditelje samo po mirisu. Da bi istražili svet, stavljaju stvari u usta.

Zato Montesori principi naglašavaju neophodnost prirodnih materijala. Drvo, pamučna tkanina i drugi prirodni materijali poželjniji su od plastike, koja nema ukus ili teksturu. Montesori učionice pune su prirodnih predmeta sa širokim spektrom boja i tekstura za usavršavanje čula.

Deca uče iz onoga što ih okružuje. Okolina u kojoj dete odrasta u prve tri godine života presudne su za njegov celokupni razvoj. Dete „upija“ neselektovane nadražaje iz okoline i uči o svemu što ga okružuje.

Montesori škole

Autentične Montesori škole svoje časove u učionici organizuju oko dužih perioda za rad i fokus.

U zavisnosti od uzrasta dece, period rada često treba da traje dva-tri sata. Umesto da se period rada deli na kraće delove, kada duže traje čas, deca imaju mogućnost da se koncentrišu na jednu temu. Na taj način se deca mogu fokusirati na ono što uče i potpunije uživati u tome. Tokom tih perioda deca mogu da rade sopstvenim tempom.

Kada vidite da dete nešto radi, pokušava, da se igra, ne požurujte ga. Pustite ga da upravlja svojim vrmenom.

foto: Shutterstock

Prepoznajte osetljive faze

Tokom razvoja deteta, postoje trenuci kada se sposobnost pojedinca da prikupi i zadrži informacije ili da ovlada nekom veštinom dramatično raste.

Kao roditelj, možete primetiti da vaša deca postaju sve zainteresovanija za jezik – ma prime, počinju da repliciraju vaše govorne obrasce kako bi razvili sopstveni glas. Naučivši kako da prepoznate ove osetljive periode, možete pomoći u razvoju vašeg deteta.

Naučite dete da razvije sluh, vid i osećaj

Mi ne možemo da učimo dete kako da bude umetnik, ali mu možemo pomoći da samo razvije: oko koje vidi; ruku koja sluša, dušu koja oseća, pišu detinjarije.com.

Utičite na njegov duševni razvoj, a ne na ocene

U središtu vaspitanja treba da bude sam čovek. Uvek treba imati na umu to, da se čovek ne razvija na fakultetu, nego da njegov duševni razvoj počinje čim se rodi i da je najjači u prve tri godine života.

Ne ignorišite dete

Uvek slušajte i odgovarajte na dečja pitanja i molbe – tako će znati da ste uvek tu za njega.