Srbija je juče dobila tačno 51.256 novih stabala, koliko ih je zasađeno u prvoj masovnoj akciji pošumljavanja u nas, i to u okviru projekta „Zasad drvo“, koji su pokrenuli „Adrija medija grupa“ i „Dm drogerie markt“, zajedno sa institucionalnim partnerima - Ministarstvom poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede - Uprava za šume, JP „Srbijašume“, JP „Vojvodinašume“ , Pokretom gorana Srbije, Privrednom komorom Srbije i Botaničkom baštom „Jevremovac“.
Na 34 lokacije širom Srbije menadžment i zaposleni „Adrija medija grupe“ i „dm drogerie markta“, kao i više hiljada građana volontera iz cele zemlje, dosad neviđenom radnom akcijom na ovim prostorima postavili su svojevrsni rekord i zasadili više od 50.000 sadnica hrasta, jasena, graba, smrče, javora... Za protekla četiri meseca, koliko je trajala kampanja, uspeli smo da podignemo svest građana o značaju šuma koje nam život daju, jer čovek za prosečan životni vek potroši onoliko kiseonika koliko ga proizvedu tri drveta, i koje su zalog zdrave budućnosti i za generacije koje dolaze. Najbolji dokaz je jučerašnja akcija. Ali tu ne stajemo. Ovo je samo početak...
Mediji značajni
U Boljevcima, gde je juče zasađeno 4.500 sadnica poljskog jasena, među brojnim volonterima zajedno su bili i Igor Žeželj, predsednik „Adrija medija grupe“ (AMG), Ana Aleksić CTO AMG, i Predrag Petrović, član uprave „dm drogerie markt Srbija“, koji su istakli da je timski rad najbitniji.
- Prvi put sam ovde, ali imamo dobro prolazno vreme i sve smo brži i bolji u ovom poslu. Nije lako i jednostavno, ali je inspirativno. Za samo 15-ak minuta zasadili smo četiri-pet stabala. Bićemo još bolji i brži, nećemo stati - rekao je Žeželj na početku sadnje, dok je Petrović dodao da su AMG i „dm Srbija“ prvi sproveli ovakvu ideju u Srbiji i da su optimisti kada je ovaj projekat u pitanju.
- Neizmerno me raduje što smo u kontaktu s prirodom i što radimo nešto dobro za ovu zajednicu. Vrlo je bitno da moramo zajedno da radimo - naveo je Petrović.
Pre nego što su i na delu pokazali koliko je važno pošumljavati Srbiju, Žeželj je, tokom emisije „Zasadi drvo“, koja je emitovana uživo na Kurir TV, podsetio je da se AMG već dve godine koncentrisano bavi održivim razvojem kao temom.
- Shvatili smo da ima mnogo prostora da se nešto dodatno učini i da pokrenemo inicijativu kao medij. Tako smo u ovoj godini pokrenuli platformu Održiva budućnost, gde nam je cilj da što veći broj građana i društvenih subjekata, kompanija, državnih institucija, nevladinog sektora, animiramo i podržimo u borbi za održivu budućnost - rekao je Žeželj.
Prvi čovek AMG objasnio je da je u svetu pošumljenost u proseku oko 30 odsto, kao i da je u tom domenu Srbija baš u svetskom proseku - oko 30 odsto zemlje je pod šumama.
- Ovde imamo jasan cilj - imamo 30 odsto pošumljenosti, to je prosek na svetskom nivou, što nije dovoljno. Naš cilj kao zemlje je 41 odsto, što je evropski prosek, i dotad nećemo stati s ovom akcijom. Dvaput godišnje, jednom na leto, jednom na jesen, okupljamo ljude da sadimo. Dotad pomažemo da se taj put prođe što pre - naglasio je Žeželj.
Da je i uloga medija u ovakvim akcijama značajna, podsetio je predsednik AMG.
- Pretenciozno bi bilo reći da smo mi ti koji edukujemo građane, ali možemo mnogo da pomognemo u edukaciji, da budemo megafon onima koji edukuju i da ukazujemo na dobre i loše stvari koje se dešavaju. Mediji su dosad samo izveštavali, a mi smo danas ušli u novu fazu - pokretačku. Mediji su idealan subjekt koji može nepristrasno da bude moderator ovakve teme. Za pošumljavanje je potreban širi društveni konsenzus. Postoje realni životni interesi, zapošljavanje, da fabrike rade, pa je teško da se vidi šira slika. Mi, kao medij, nemamo direktne političke, ekonomske i finansijske interese i pogodni smo da takvu stvar moderiramo. S druge strane, i da je čuvamo i permanentno držimo upaljeno svetlo nad ovako važnom temom - rekao je Žeželj i dodao: - Ovo što sada radimo je put koji treba da pređemo i da uključimo što veći broj građana, privrednih subjekata i ostalih društvenih činilaca ka cilju pošumljavanja, a u globalu ka budućnosti države.
Predrag Petrović naveo je da je zadovoljan što „dm“ ima mogućnost da sa ozbiljnim partnerom, kakav je AMG, podrži ovakav projekat.
Zahvalnost zajednici
- U identitetu „dm“ je društvena i ekološka odgovornost. Svesni smo toga šta se dešava u celom svetu, počev od masovnih požara letos i inicijative jedne devojčice Grete Tunberg, koja je zapalila ceo svet i tinejdžere, svi su oni postavili jasno pitanje šta je naša budućnost na ovoj planeti i šta je budućnost budućih generacija. Ovakva inicijativa u vreme kada slavimo 15 godina rada u Srbiji je došla kao mogućnost da zahvalimo zajednici, da svim partnerima u projektu omogućimo sadnju preko 50.000 stabala drveća, da damo doprinos našoj zajednici i proslavimo jubilej - naveo je Petrović i dodao da je „dm“ u Nemačkoj dobio sertifikat „Green Brands Award“, koji se daje najboljim ekološko odgovornim kompanijama, dok asortiman u Srbiji ima 80.000 proizvoda koji predstavljaju ekološku alternativu.
Branislav Nedimović, ministar poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede
IMPOZANTNO
Branislav Nedimović, ministar poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, istakao je u studiju AMG da je fasciniran akcijom „Zasadi drvo“. - Ovo je impozantno, više od 50.000 novih stabala na 34 lokacije širom Srbije - svaka čast!
Ministar je naglasio i da nam potrebno što više parkova po urbanim sredinama, kao i vetrozaštita uz puteve, naročito na prostoru Vojvodine. Upitan kako kolege iz Vlade Srbije gledaju na akcije poput naše „Zasadi drvo“, Nedimović je rekao:
- Sećam se jedne sednice Vlade na kojoj je premijerka Ana Brnabić pozvala sve da učestvuju u ovakvim akcijama koje se tiču, da tako kažem, zelene Srbije.
Saša Stamatović, v. d. direktora Uprave za šume VEOMA SMO ZADOVOLJNI
Veoma smo zadovoljni ovom akcijom, ovo je promocija sektora šumarstva. Osim što smo sadili drveće, obučili smo i nekoliko stotina ljudi koji mogu da obučavaju druge kako da zasade drvo.
Ljiljana Sovilj, Uprava za šume MEDIJSKO OSVEŠĆIVANJE
Plodovi ovog rada videće se nakon desetina godina. Zato je bitno uvek odvojiti sredstva za sadnju. Medijska promocija je važna jer osvešćuje ljude. Važno je i pošumiti, ali treba obratiti pažnju i kako, gde i čime se to obavlja.
Miroslav Mihajlović, Pokret gorana Srbije NEGUJMO ZASAĐENO
Pokret gorana Srbije se izmenio zbog toga što smo prvih 40 godina radili na pošumljavanju, a danas moramo da negujemo to što smo zasadili.
Siniša Mitrović, PKS KLIMATSKE PROMENE
Akcija je vrlo dobra sinergija koja dokazuje da možemo uticati na klimatske promene. Dokazuje se i da utičemo na privredne grane koje su profitabilne.
Marko Marinković, izvršni direktor JP „Vojvodinašume“ NIVELISANJE
Mi samo nastavljamo svakodnevni posao. Ipak, pomoć je dobrodošla. Glavna prepreka pošumljavanju je raspoloživost područja. Vojvodina je poljoprivredno područje, pa treba iznivelisati između tih površina i onih koje mogu da se pošume.
Svetlana Jovanović Mitić, marketing menadžer dm CELA PORODICA
Tu sam sa decom i suprugom, mi prvi treba da podstičemo ozelenjavanje Srbije, čišćenje Srbije, a onda možemo da uživamo. Svaka kompanija bi trebalo da bude društveno odgovorna.
Boris Ivanović, JP „Srbijašume“ ZAPANJUJUĆA ENERGIJA
Mora se voditi računa o svakoj sadnici, jer drvo treba da nastavi da živi. Energija i voljni momenat volontera su zapanjujući, tu su i deca s roditeljima.
Mira Fiškalović, Botanička bašta „Jevremovac“ EDUKACIJA VRLO VAŽNA
Shvatiti šta priroda daje ljudima i zato je edukacija važna. Drago nam je što u baštu dolaze deca.