Treba osmisliti priču, postaviti je i na kraju sve realizovati na velikom ili malom ekranu. Ideje mogu doći nakon gledanja raznih ostvarenja, ali i čitanja raznih knjiga, jer su reditelji uglavnom strastveni čitaoci. A koje knjige kao omiljene izdvajaju neki poznati reditelji i rediteljke, saznajte u nastavku.

Džordž Kluni – Rat i mir (Lav Tolstoj)

profimedia0022670523.jpg
Foto: Profimedia

On je neko ko ima puno iskustva sa obe strane kamere i uvek sprema neki naredni projekat. Kada su ga pitali koju knjigu bi poneo na pusto ostrvo, izdvojio je čuveni roman Lava Tolstoja, i to ne samo zato „što ima puno strana, a na pustom ostrvu baš i nema vc papira“. Kaže da je ova knjiga uticala i na njegovo viđenje Kvake 22, koju je obradio u serijskom formatu pre dve godine.

Džodi Foster – Pisma mladom pesniku (Rajner Marija Rilke)

profimedia0094488162.jpg
Foto: Profimedia

Kada se neko prebaci iz sveta glume u rediteljsku stolicu, to uvek privlači puno pažnje i neretko donosi pogrdne komentare i nepotrebne kritike. Tada je važno pronaći reči ohrabrenja i utehe, a Džodi Foster je to učinila čitanjem ovog Rilkeovog dela. U pitanju je kolekcija pisama koje je Rilke pisao jednom mladom umetniku koji je tražio njegov savet, kako bi ga ohrabrio. Foster se često vraća ovom delu i poklanja ga mnogim rediteljima kao podršku u turbulentnim periodima.

Sofija Kopola – Prolećni sneg (Jukio Mišima)

profimedia0620074487.jpg
Foto: Profimedia

Sam život ovog japanskog autora previše je nadrealan za senzibilitet poznate rediteljke, ali ona obožava njegovu prozu. Ovaj roman, koji je prvi deo četvorodelne sage, opisuje Japan u periodu prelaska u 20. vek i detaljno prati sukob stare japanske aristokratije i nove klase bogataša. Kopola voli efektnost njegovog pisanja i naročito pojedine romantične scene.

Greta Gervig – Ka svetioniku (Virdžinija Vulf)

profimedia0497727473.jpg
Foto: Profimedia

Jedan od poznatijih citata Virdžinije Vulf je „ne možete pronaći mir izbegavanjem života“, što se provlači i kroz filmove Grete Gervig, koja je poznata po tome da traži smisao i u naizgled nebitnim i malim stvarima. Kaže da su dela Virdžinije Vulf bila presudna za uspostavljanje njenog rediteljskog stila i da je njen um počeo prvi put da spoznaje pojedine filozofske koncepte nakon što ih je pročitala.

Dejvid Linč – Metamorfoza (Franc Kafka)

profimedia0577996691.jpg
Foto: Profimedia

Poznati reditelj opsednut je ovim književnim delom i voleo bi da režira njegovu filmsku adaptaciju, ali se na to još nije usudio jer veruje da ne bi bilo dostojno originala. Čak je napisao i scenario, ali to verovatno nikad neće preneti na veliki ekran. Ne sumnjamo da je ovo delo umnogome uticalo na njegov vizuelni stil i prepoznatljive psihodelične i snolike deonice.

Inspiracija dolazi sa raznih strana, što reditelji i filmofili dobro znaju.