Kroz vekove, društvene norme i očekivanja oblikovala su svakodnevni život naših predaka. Mnoge prakse koje danas smatramo šokantnim ili duboko invazivnim, nekada su bile obavezan deo porodičnog i zajedničkog života, posebno u manjim sredinama gde se tradicija prenosila kroz generacije. Među njima, najviše pažnje izazivaju običaji vezani za brak i ulazak žene u novu porodicu, jer su se smatrali temeljem časti, poštovanja i društvene stabilnosti.
Iako se svet promenio do neprepoznatljivosti, pojedine stare priče, ali i retke preživele prakse, i dalje svedoče o tome koliko je tradicija imala uticaja na intimnost, privatnost i sudbinu mladih ljudi, naročito u ruralnim krajevima Balkana i Kavkaza.
Stari rituali kao sredstvo kontrole
Mnoge zajednice negovale su običaj takozvane "provere čestitosti" – prakse prema kojoj se na posteljini nakon prve bračne noći morao videti trag krvi, kao dokaz nevinosti mlade.Uloga žene u porodici procenjivala se upravo kroz prizmu ovog trenutka, a izostanak "dokaza" neretko je vodio osudi, izolaciji, pa čak i ponižavanju.
Dodatan pritisak predstavljalo je prisustvo starijih žena koje bi dežurale ispred bračne sobe, slušale svaki zvuk i čekale ishod noći koja je, umesto romantičnog početka zajedničkog života, postajala pozornica za ocenu moralne podobnosti mlade.
Iskustvo Elmine prve bračne noći
Elmira (ime promenjeno) imala je 27 godina, završen fakultet i stabilan posao. Uprkos tome, njen brak nije bio rezultat ljubavi — roditelji su joj izabrali muža, komšiju za kog je, kako su tvrdili, "dobra prilika". Iako je više puta pokušavala da majci objasni da nije spremna za brak, rodbina je pritiskala, smatrajući da krije "nešto", odnosno da možda nije devica.
Tokom prve bračne noći, dok je Elmira prvi put imala intimni odnos, njen suprug potpuno je zanemario njena osećanja i strahove. U trenucima bola i nelagode, iz susedne sobe čule su se opomene žena koje su dežurale ispred vrata — njena majka, tetke, svekrva i rođaka, odlučne da potvrde da je "bračna obaveza" ispunjena.
Uloga "engija" – žene koja čuva porodičnu čast
Dalja rođaka koja je prisustvovala događaju bila je "engi" – tradicionalno zadužena da prati mladu i „bdi“ nad njenom prvom bračnom noći. Engi nije samo slušala, već je imala i druge obaveze:
- savetovanje neiskusne neveste
- intervencija ukoliko "ne ide kako treba"
- preuzimanje čaršava nakon noći
- prenošenje "dokaza" okupljenoj rodbini
Prisustvo krvi na posteljini smatralo se dokazom časti, pa se porodica okupljala da čestita mladencima tek nakon ovog rituala. Ako krvi nije bilo, mlada je mogla biti vraćena roditeljima kao "neprikladna", obeležena i često izložena psihičkom, pa i fizičkom zlostavljanju.
Psihološke posledice tradicije
Psihološkinja Elada Gorina objašnjava da je ovakav običaj izuzetno traumatičan za žene, posebno danas, kada većina mladih stupa u brak zrelija, obrazovanija i s drugačijim pogledom na intimnost.
Za mnoge, prisustvo engi i rigidna očekivanja porodice predstavljaju ozbiljno narušavanje privatnosti i telesnog integriteta. Gorina navodi i primere kada je zbog izostanka krvi porodica mladoženje usred noći odvodila neveste lekarima da „dokažu nevinost“, što ostavlja dugotrajne psihičke posledice.
Sudar tradicije i savremenog društva
U modernom dobu, gde pojedinac ima veću slobodu da bira partnera i način života, ovakvi običaji deluju kao ostaci nekog zaboravljenog vremena. Ipak, u pojedinim sredinama i dalje opstaju, stvarajući dubok jaz između generacija — jedni ih smatraju čuvanjem tradicije, drugi čistim nasiljem.
Za neke žene, ovo je tek neugodno iskustvo. Za druge — trauma koju nose kroz ceo život, često ne shvatajući da nisu uspele da zadovolje pravila koja nikada nisu ni bila pravedna.
(Stil/ BBC)