Vesna je jedina preživela pad avio sa 10.000 metara, spasla je naša ishrana i srpski inat: Pa tužno skončala u 66-oj

Vesna je četiri sata bila mrtva, a onda je oživela na dan Svetog Save, i danas ljudi ostanu nemi pred njenom sudbinom.

Lifestyle
11:13h
Vesna je jedina preživela pad avio sa 10.000 metara, spasla je naša ishrana i srpski inat: Pa tužno skončala u 66-oj
Foto: Printscreen Youtube - Retro Hitovi

Stjuardesa Vesna Vulović čuvene kompanije Jugoslovenski aerotransport (JAT), koja više ne postoji, postala je heroina našeg naroda, a njeno ime simbol sreće. Naime, tog 26. janura 1972. godine, po planu, Vesna nije uopšte trebalo da bude u avionu, zamenila se koleginicom istog imena. Naime, sa 23 putnika i još četiri članova posade poletela je iz Stokholma za Beograd, preko Kopenhagena i Zagreba. Međutim, na odredište nikada nisu stigli. Do danas nije otkriveno da koje podmetnuo bombu u letelicu koja je eksplodirala iznad tadašnje Čehoslovačke, dok su bili na visini od 10.000 metara. Vesna je jedina od svih preživela, a u tom momentu imala je svega 20 godina.

„I dalje je ta činjenica neverovatna. Bilo je slučajeva ljudi koji su preživeli padove sa velikih visina, recimo sovjetski i britanski avijatičari tokom Drugog svetskog rata, ali da neko preživi pad sa 10.000 metara…", govorio je Ilija Kukobat, istoričar vazduhoplovstva i saradnik Instituta za savremenu istoriju, za BBC na srpskom.

Vesna Vulović
foto: Wikipedia / Vesna_Vulović

Ko je kriv za pad aviona?

Istraga, vođena u tadašnjoj Čehoslovačkoj, pokazala je da je eksplozija bombe uzrok pada aviona. Kao mogući uzročnici navode se ustaški atentat na Džemala Bjedića, mina u teretnom delu aviona, čehoslovačka PVO koja je greškom ispalila raketu. Ali tačan krivac nikada nije utvrđen.

„Jugoslovenski istražitelji su pozvani da učestvuju u čehoslovačkoj istrazi. U kratkom rezimeu izveštaja, koji je objavila naša Savezna uprava za civilnu vazdušnu plovidbu, u redovnom godišnjem biltenu o redovnim avionskim udesima, pisalo je da je u pitanju bila bomba", objašnjava Kukobat.

Do pada aviona došlo je usred eksplozije kofera koji se nalazio prislonjen uz pregradni zid prvog prtljažnika, ispričao je Zlatko Vereš, tadašnji načelnik jugoslovenske Kontrole letenja i stručnjak za avionske nesreće, za Politiku pre 13 godina.

Ispredane su različite teorije , jer rukovodstvo SFRJ nikada nije želelo da objavi ime čoveka koji je uneo bombu u avion, iako je nepobitno utvrđeno da je reč o pripadniku hrvatske ekstremne emigracije", ispričao je Vereš.

Vesna Vulović
foto: Printscreen Youtube/Viral Stories

Kako je Vesna preživela?

Vesnu Vulović je spasilo to što je ostala u zadnjem delu aviona koji je ostao relativno čitav, pa su se repne upravljačke površine ponašale kao krilo i ublažile pad. Jatov avion DC-9 pao je u atar sela Srpska Kamenica, danas u Češkoj.

Vesnu je pronašao tamošnji šumar Bruno Henke.

„Cepao sam drva u šumi kada sam čuo eksploziju. Istrčao sam napolje i video kako ljudi lete kroz vazduh", izjavio je koju godinu posle nesreće.

U vojsci je, kaže, naučio koliko je značajna prva pomoć, pa je pomogao u previjanju 22-godišnje Vesne.

„Kada su stigla bolnička kola položili smo devojku na nosila i predali je lekarima", dodao je.

Henkeu se ubrzo posle toga rodila unuka - dobila je ime Vesna.

Vest da je Vulović preživela pad sa 10.000 metara „zbunila je vrhunske medicinske stručnjake i šokirala svet, čudo nije bila prava reč, trebalo je smisliti novu"", piše RTV revija u tekstu iz 1979.

Vesna Vulović
foto: Kurir / Marina Lopičić

Boban Mitrović, stjuard u penziji, tih dana je očekivao prvi raspored letenja po završetku napornog šestomesečnog kursa za avionsko osoblje.

JAT je tih godina bio omiljeni poslodavac među mladima, zbog mogućnosti da se proputuje svet, a i pristojno zaradi, i konkurencija za prijem na obuku je bila ogromna, kaže on.

„Kao da mi je život stao kada sam čuo vest o ovoj tragediji. Nije mi bilo svejedno kada sam video da mesec dana kasnije, treba da budem u posadi leta za Prag", seća se Mitrović.

Ipak nije odustao i dve godine posle tragedije, upoznao je Vesnu Vulović, koja je posle dugog oporavka, počela da radi kao takozvana zemaljska stjuardesa, sve do penzije.

Zbog svega toga njen slučaj je decenijama izazivao veliku pažnju medija širom sveta. Čak su i čuveni Mitbastersi (Razbijači mitova/predrasuda) sa kanala Diskaveri, snimili epizodu o njoj i proverili kako je moguće da je preživela.

„Na 10.000 metara nema života, plus dekompresija radi svašta, može da napravi veliku štetu... samo to da je preživela je čudo, a kamoli pad", kaže Kukobat.

Ni Luka Popović, stručnjak za avio-saobraćaj, ni danas ne može da objasni kako je Vulović, za koju su mediji tada pisali da je „sedam puta izbegla smrt", preživela pad sa 10.000 metara.

„Bomba je bila postavljena u delu gde je prtljag. Pored toga što se desila eksplozija, Vesna Vulović je preživela i pad", kaže Popović.

Vulović je ispričala da je bila vezana za sedište u zadnjem delu aviona koji je, posle eksplozije, ostao spojen za toalete i pao na snegom pokrivenu planinu.

Prema jednom njenom svedočenju, Vesna Vulović je u Koppenhagenu, kada je ulazila u avion, primetila da joj je jedan putnik čudan.

Navodno se taj muškarac nije vratio u avion i smatrala je da on postavio bombu, ali ni to nije dokazano, kaže Kukobat.

1 / 4 Foto: Kurir / Marina Lopičić

„Dala sam na stotine intervjua, uvek ponavljala istu priču. I to da me je, posle nesreće, pronašao šumar Bruno Henke, bivši vojnik Rajha, koji je sa grupom seljana baterijskim lampama pretraživao prostor gde je pao avion. Da je Henkeova ćerka posle pet meseci dobila devojčicu i dala joj moje ime. A, na mestu tragedije podignut je veliki spomenik. Više o svemu - ni reč", rekla je svojevremno Vesna.

Posle nesreće, Vulović je nekoliko dana bila u komi.

Imala je frakturu lobanje, a kasnije i intracerebralno krvarenje. Slomila je obe noge, nekoliko rebara, tri kičmena pršljena i frakturu karlice.

Zbog ovih povreda ostala je paralizovana od struka nadole. Zahvaljujući češkim lekarima, posebno doktoru Ivi Fuseku, koji je operisao u Pragu, Vesna Vulović je deset meseci posle pada ponovo prohodala. Oporavak je pripisala „srpskoj tvrdoglavosti" i ishrani u detinjstvu - čokoladi, spanaću i ribljem ulju.

"Ova devojka sa neba tačno zna ko je, odakle je, seća se, rekao bih, čitavog svog predživota. Ali nema pojma o tome da je bila u avionu, ne zna što se dogodilo s avionom niti zna kako je povređena. Tu vrstu amnezije lekari nazivaju parcijalno retrogradnom i prava je sreća da se to dogodilo Vesni. Zapravo, ta parcijalna amnezija, nastala svakako od izvesne kontuzije mozga (amnezija će s vremenom iščeznuti), pravi je lik za Vesnu. Pomoću nje Vesna je iz mozga izbrisala trenutke stravičnog događaja, amnezija je, kao neka vrsta odbrambenog delovanja organizma, uništila tragove drame u Vesninoj psihi koji bi, da su prisutni, izazvali grčeve, bol, plač. Zato lekari i ovu amneziju upisuju u jedno od čuda koja su spasla život devojci koja je pala sa 10.000 metara visine", pisao je novinar Yugopapira koji je prvi intervjuisao Vesnu posle pada aviona.

Postala je počasna građanka Srpske Kamenice, a predsednik Jugoslavije Josip Broz Tito joj je uručio odlikovanje narodnog heroja. A Miroslav Ilić, legenda narodne muzike, posvetio joj je pesmu „Vesna stjuardesa".

Umrla zaboravljena od svih u 66. godini

Iako je preživela nemoguće, Vesnino srce nije moglo, čini se, da izdrži zaborav. Naime, kako su godine prolazile, zvanični su se sve manje osvrtali, a nekadašnja stjuardesa jedva je sklapala kralj sa krajem sa penzijom koja je iznosila 30.000 dinara. Pričako se i da je svoj stan zamenila sa manjim, kako bi se izborila sa finansijskim problemima.

I sve to niste mogli da čujete od nje, jer se ponosno borila, već su tužne činjenice ispričale komšije tek nakon njene smrti, te su otkrili da nije imala dovoljno novca ni za račune i da je teško živela.

"Mnogo je lakše umreti. Mnogo mi je teže bilo da preživim, nego onima koji su umrli. Ne razmišljam o nesreći svaki dan. Ali politika u ovoj zemlji me zamara. Moje srce ne može više da podnese. Dosta mi je", izjavila je bila za Dansku televiziju DR.

Prijateljima se danima nije javljala, pa su oni kontaktirali policiju. Kada su ušli u stan, zatekli su njeno beživotno telo u stanu. Uvrđeno je da je preminula nekoliko dana pre toga.

"Još sam u šoku, danas su mi javili da su pronašli Vesnu. Još čekam da odnesu telo, nisam u stanju da razgovoram o detaljima", rekao je tada za medije njen brat.

Pedeset tri godine kasnije, na zvaničnom sajtu Ginisove knjige rekorda i dalje piše njeno ime - preživela je pad sa najveće visine u istoriji.

Bonus video: Da li su ovo vremena podela?

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs