Najjeziviju smrt u istoriji muzike doživeli su članovi ove grupe: Detalje brutalne nesreće ljudi nisu želeli ni da čuju

Pad aviona članova rok sastava Linird Skinird predstavlja jedan od najmračnijih dana u istoriji muzike

Lifestyle
Najjeziviju smrt u istoriji muzike doživeli su članovi ove grupe: Detalje brutalne nesreće ljudi nisu želeli ni da čuju
Foto: printscreen Youtube

Tri dana nakon što su objavili svoj peti album, Strit Survavers, rok bend Linird Skinird ukrcao se u avion za Baton Ruž-Luizijana. Međutim, postojao je jedan problem: avion nije imao dovoljno goriva da stigne tamo. Piloti su pokušali prinudno sleteti, ali su njihovi napori bili uzaludni. Zloglasna avionska nesreća Linird Skinird-a odnela je živote tri člana benda, pilota, kopilota i pomoćnika menadžera puta.

Članovi benda su bili glavni vokal Roni Van Zant, gitarista Stiv Gejns i njegova sestra, prateći vokal Kesi Gejns. Dvadeset drugih u avionu preživelo je nesreću, iako niko nije prošao nepovređen. A što se tiče benda, sa pola njegovih članova sada mrtvih, činilo se da je Linird Skinird stigao do kraja svog puta.

Deceniju kasnije, Džoni Van Zant, brat Ronija Van Zanta, reformisao je bend u znak sećanja, da bi na kraju objavio novu muziku pod imenom Linird Skinird. I dok je Linird Skinird nastavio da bude uspešan nakon nesreće, više nikada nije bio isti — a 20. oktobar 1977. i dalje se pamti kao jedan od najtragičnijih dana u istoriji rok muzike.

Linird Skinird
foto: Printscreen Youtube

Ko je bio Linird Skinird?

Linird Skinird, u svojoj prvoj inkarnaciji, formirali su u Džeksonvilu na Floridi vokal Roni Van Zant, gitarista Gari Rosington, gitarista Alen Kolins, basista Lari Džunstrom i bubnjar Bob Brns. Prvobitno poznat kao „Maj Bekjard“, bend je zajedno stvarao muziku pet godina pre nego što je promenio ime u „Linird Skinird“ 1969.

Između ’69. i 1977. godine, bend je napravio nekoliko promena u sastavu, uključujući dodavanje basiste Lunia Vilkesona, klavijaturiste Bilija Pauela i gitariste Eda Kinga. 1974. Bernsa je zamenio Artimus Pajl, a 1975. otišao je i King. Godinu dana kasnije, 1976, Stiv Gejns se pridružio bendu - iako će njegov mandat biti tragično kratkog veka.

Dok su Linird Skinird bili popularni u svom vrhuncu, danas su najpoznatiji po pesmama „Svit Home Alabama“ i „Fri Brd“. Iako bend postoji i danas, njegova postava je očigledno sasvim drugačija - i to uglavnom zbog avionske nesreće 1977.

Linird Skinird je objavio svoj peti studijski album Strit Survivors 17. oktobra 1977. Originalan omot albuma prikazivao je članove benda kako stoje na ulici, okruženi plamenom - slika koja je, gledajući unazad, uznemirujuće ironična. Kasnije je promenjen tako da samo prikazuje bend na crnoj pozadini.

Te godine, Linird Skinird je bio na turneji da promoviše novi album. Dva dana nakon objavljivanja, odsvirali su svirku u Grivil Memorial Auditoriumu u Grinvilu u Južnoj Karolini, a sledeća stanica na turneji je bila Državni univerzitet Luizijane u Baton Ružu.

U to vreme su leteli u starom, klimavom Convair CV-240. Avion je bio star skoro 30 godina, a plamen koji je izbio iz njegovog desnog motora kada su odleteli u Grinvil nije ulio poverenje među članove benda. Razumljivo, nekoliko članova je oklevalo da se približe toj stvari.

„Naše žene i svi smo se plašili da se ukrcamo u ovu stvar, ali mi nismo znali, niti imali ništa bolje“, priseća se Bili Pauel 1997. u intervjuu za VH1 „Iza muzike“, a prenosi Roling Ston.

Linird Skinird
foto: Printscreen Youtube

Kesi Gejns, rezervna pevačica i sestra gitariste Stiva Gejnsa, napomenula je da se plašila da se ukrca u avion. Alen Kolins se osećao na isti način. Činilo se da je jedina osoba kojoj je bilo udobno da se ukrca u avion bio Roni Van Zant i uspeo je da ubedi ostale da nastave put.

„Roni je rekao: „Hej, ako Gospod želi da umreš u ovom avionu, kad je tvoje vreme, tvoje je vreme. Idemo, čoveče. Moramo da uradimo svirku“, priseća se Geri Rosington u intervjuu za Orlando Sentinel 1988.

Kolins je ušao u avion, ali se nije osećao dobro zbog toga. Međutim, bend je odlučio da će, kada taj avion sleti u Baton Ruž, tražiti novi koji će ih prevesti dalje.

„Razgovarali smo o tome sat vremena pre nego što smo sišli“, rekao je Pajl. „Odlučili smo da nabavimo Learjet za bend, prelep autobus za ekipu. Za nas je bilo smešno da budemo u takvom starom avionu.”

Naravno, taj stari Konvair nikada nije sleteo u Baton Ruž, a Van Zantova primedba o smrti u avionu više je ličila na predosećanje nego na reči uveravanja.

Manje od tri sata nakon njihovog leta, stvari su počele da idu naopako. Upravo su prošli preko najbližeg aerodroma, ali su brzo sagorevali gorivo - i ponovo je desni motor bljuvao vatru.

„Znali smo nakon što je vatra izbila iz desnog motora da imamo problem“, prisetio se Pajl Forbsu u intervjuu 2021. „Ali smo mislili da će naši piloti sigurno sleteti na najbliži aerodrom i izvući nas iz aviona da napunimo gorivo. Ali nisu. Doneli su nekoliko fatalnih odluka. Nikada ih nisam mrzeo ili tako nešto, jer oni nisu hteli da umru, njihove porodice nisu htele da umru."

Posadi je postalo jasno da je potrebno prinudno sletanje. Rekli su 24 putnika da se vežu i spreme, nadajući se da će na kraju sleteti u blatnjavo polje. Deset minuta kasnije, avion se spustio daleko ispod oblaka i sekao drveće.

Linird Skinird
foto: printscreen Youtube

„Udar je bio poput hiljadu ljudi sa bejzbol palicama koje su više puta udarale o bočnu stranu trupa“, rekao je Pajl za Forbs. „Cela stvar je trajala oko 12 sekundi. To je dugo vremena za krah."

Oko 18:52, avion je konačno udario u zemlju nekoliko milja izvan Gilsburga, Misisipi. U padu aviona Linird Skajnird, poginula su oba pilota - jedan je obezglavljen, drugi je bio u komadima na drvetu - zajedno sa Ronijem Van Zantom, Kesi i Stivom Gejnsom i pomoćnikom upravnika puta Dinom Kilpatrikom. Kad se sve uzme u obzir, Pajl i Pauel su se dobro snašli - ali Rosington, Kolins i Vilkeson nisu bili te sreće, pretrpeli su teže povrede.

„Skočio sam i ljudi su vrištali“, rekao je Pauel. „Sećam se da sam čuo Leona [Vilkesona] kako viče: „Vadite me odavde.“ Ljudi koji su još bili u trupu bili su zarobljeni sedištima, krhotinama, metalom i sličnim stvarima. Samo sam hodao okolo pokušavajući da pomognem kome god sam mogao."

Pajl je u međuvremenu otrčao da pokuša da pronađe pomoć zajedno sa dva člana njihove ekipe na putu, Kenom Pedenom i Markom Frankom. Sa napuklim rebrima, Pajl se probio kroz močvaru i završio u dvorištu farmera po imenu Džoni Mot. Mot je uperio pištolj u Pajla sve dok roker nije pao na kolena i rekao: "Avionska nesreća."

„Kada smo prvi put stigli dole, mogli ste da ih čujete kako cvile“, rekao je Mot kasnije. „Neki od njih su plakali i vikali. ”

Udes je podstakao istragu Nacionalnog odbora za bezbednost u saobraćaju (NTSB), koji je na kraju otkrio da je nesreću verovatno izazvalo „iscrpljivanje goriva i potpuni gubitak snage oba motora zbog nepažnje posade na snabdevanje gorivom.“

Iako je avion uneo 400 galona goriva pre polja u Grinvil, pravi motor — onaj koji je bljuvao vatru — sagorevao je alarmantnom brzinom. Uz to, u izveštaju NTSB-a je navedeno da je posada bila „ili nemarna ili neupućena“ o brzom sagorevanju goriva jer ga nisu pravilno pratili na početku leta.

Da jesu, mogli su da preusmere putanju leta da se zaustave i dopune gorivo usput. Međutim, ako postoji neka sreća u nesreći, to je da je bilo premalo goriva da bi avion izbio u plamen kada se srušio, što je pomoglo da se spasi više života.

Preživeli članovi benda pokušavali su neko vreme da formiraju drugu grupu, ali lični problemi - i trajni bol zbog gubitka prijatelja u nesreći - zaustavili su to i pre početka.

Linird Skinird se na kraju ponovo okupio 1987. godine, sa Džonijem Van Zantom kao novim vokalom, na ponovnoj turneji. Nastavili su da puštaju muziku tokom još 40 godina, ali uticaj te avionske nesreće nikada nije izbledeo.

„Roni je znao svoju sudbinu“, rekao je Pajl. „Rekao mi je u Tokiju, u Japanu, da nikada neće doživeti 30 godina i da će izaći u čizmama. Tada sam mu samo rekao: 'O Roni, ne govori tako. Živećeš zauvek."

Bonus video:

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs