Za ne daj bože

9 stvari koje svaka žena treba da zna sama da uradi na automobilu: Za ovo vam ne treba pomoć muškarca!

Saveti koji će vam pomoći da se same izvučete iz neprijatnih situacija sa kolima

Lifestyle
Autor:
9 stvari koje svaka žena treba da zna sama da uradi na automobilu: Za ovo vam ne treba pomoć muškarca!
Foto: Shutterstock

Danas viđamo mnogo više žena za volanom automobila nego što je to ikada bio slučaj, ali i dalje za baš sve što se desi s kolima, većina dama automatski okreće broj telefona supruga, oca, majstora...

U redu je potražiti pomoć nekoga ko se bolje razume u automobile od nas, ali to nije slučaj sa sledećih devet stvari - ovo možete i bez pomoći muškarca!

1. Provera i dodavanje ulja

Nivo ulja treba redovno proveravati, budući da je u pitanju tečnost bez koje motor ne može pravilno da radi. Neka vam u automobilu uvek bude pri ruci stara krpa ili papirni ubrus - izvadite "štap" za proveru ulja, obrišite o tkaninu ili papir, pa opet vratite nazad, a zatim pregledajte koliko se ulja zadržalo na kraju. Svaki merač na sebi ima obeležen minimum i maksimum ulja. Ako je potrebno, dodajte ulje - i njega uvek treba imati u gepeku.

2. Provera i dodavanje vode

Kao i bez ulja, motor ne može da radi dobro ni bez dovoljne količine vode koja služi da bi se sprečilo pregrevanje. Svaka posuda za rashladnu tečnost takođe ima obeležen minimum i maksimum, pa redovno pratite stanje vode u posudi. U ovu posudu dodaje se destilovana voda, nikako obična.

3. Antifriz

Tokom zime, umesto obične vode u posudu za rashladnu tečnost dodaje se antifriz, kako bi se sprečilo smrzavanje vode i omogućilo pravilno rashlađivanje motora. Pre svega, morate znati koji tip antifriza je pogodan za vaše vozilo. Ako je u pitanju nov auto, tu informaciju dobićete u papirima, ali ako je u pitanju polovno vozilo, trebalo bi pitati prethodnog vlasnika koji antifriz je već u automobilu (ne bi trebalo da se mešaju) ili potražite informaciju na sajtovima ovlašćenih servisa.

Oznake G11, G12, G12+ i G12++ su standardi marke Volkswagen, što znači da ih mogu koristiti vozila marke VW, Audi, Seat, Škoda, Porsche, ali su vremenom postali opšte prihvaćeni. Drugi proizvođači imaju sopstvene standarde, a postoje i nacionalni/međunarodni standardi.

Nikako ne treba sipati čist antifriz, već ga razblažiti destilovanom vodom, najčešće u razmeri 1:1. U svakom slučaju, obratite pažnju na uputstvo za upotrebu na kutiji, tu vam svakako sve piše.

4. Tečnost za vetrobran

Postoji letnja i zimska (protiv smrzavanja stakala), a ništa nije lakše nego dodati potrebnu količinu - jednostavno je treba sipati u odeljak za tečnost za vetrobran. U svakom automobilu na posudi za ovu tečnost nacrtani su staklo i brisači, te nikako ne možete da pogrešite.

5. Zamena gume

Možda zvuči kao nešto za šta treba muška snaga i škola za automehaničare, ali zapravo je izuzetno lako i jednostavno. Treba samo da imate pravi alat u gepeku, koji uvek treba da je u autu - dizalicu, ključ i rezervnu gumu. Dizalicu postavite ispod auta, blizu gume koja je pukla, kako bi odigla automobil od zemlje na mestu gde treba da zamenite gumu. Zatim postavite ključ na šrafove na felni, odvrnite i skinite gumu. Zamenite je drugom, zavrnite šrafove (da biste bili sigurni, najbolje je svaki šraf dodatno pritegnuti oslanjajući se nogom i svom težinom na ključ). Spustite auto, uklonite dizalicu i vozite dalje.

foto: Shutterstock

6. Poseta vulkanizeru

Nakon što ste zamenili gumu koja je pukla, staru odnesite vulkanizeru koji će moći da je zakrpi, ukoliko oštećenje nije preveliko. Zapamtite da vam se opet može desiti da vam pukne guma i da ni u kom slučaju ne treba da krećete, naročito na duži put, bez rezervne gume.

7. Provera pritiska i pumpanje guma

Svaki put pre nego što krenete nekuda autom, bacite pogled na gume. Ako kola dugo stoje, gume mogu da se ispumpaju. Tu će vam pomoći pumpa, koju takođe nije loše imati u gepeku ili garaži. Svako malo na pumpi proverite pritisak u gumama i dopumpajte ih; besplatno je, a može da vam uštedi puno truda.

8. Pokrenite prazan akumulator

Među korisne dodatke za automobil spada i punjač za akumulator. On vam može biti spas kada se akumulator isprazni (zbog dužeg stajanja ili istrošenosti), napuniće ga bar toliko da možete da se odvezete po novi akumulator ili gde god treba da odete. Za punjenje akumulatora važno je sledeće - svaki akumulator ima crvenu i crnu (ili obe crne, ali označene sa plus i minus) izbočinu na vrhu, koja služi za punjenje. Svaki punjač ima crvenu i crnu (plus i minus) štipaljku. Pravilno ih povežite (plus na plus, minus na minus), pa tek onda uključite u struju, nikako obrnuto. Ako imate vremena, ostavite da se akumulator puni 24 sata.

9. Start na kablove

Još jedna spasonosna tehnika koja će pokrenuti "mrtav" akumulator, a u kojoj će vam pomoći drugi vozač dobre volje (ili vi njemu).

Evo šta treba znati o paljenju akumulatora na kablove:

  • Oba akumulatora moraju da budu istog napona (kod većine vozila 12 V);
  • Pre spajanja kablova, kada motori kod oba vozila ne rade, treba pogasiti sve nepotrebne električne potrošače kao što su radio, grejanje stakala, sedišta ili ventilacija, da bi na raspolaganju bila sva dostupna snaga koja je potrebna motoru za paljenje. Ovi uređaji mou ostati uključeni kod vozila sa ispravnim akumulatorom;
  • Kačenje kablova mora se obaviti po tačno određenom redosledu: prvo zakačite crvenu štipaljku za pozitivan pol ispražnjenog akumulatora, a zatim drugi kraj (drugu crvenu štipaljku) za pozitivan pol akumulatora "donora". Zatim zakačite štipaljku na negativni pol donora, pa drugi kraj na negativni pol ispražnjenog akumulatora.
  • Zatim se startuje vozilo donora, koje bi trebalo nekoliko minuta da radi, a zatim možete pokušati paljenje auta sa ispražnjenim akumulatorom. Držite kvačilo pritisnuto, radi smanjenja opterećenja;
  • Uklonite kablove suprotnim redosledom od onog koji ste primenili kad ste ih priključivali;
  • Nemojte gasiti automobil pre nego što pređete određenu razdaljinu - najbolje je izvesti auto iz grada i voziti, kako bi se akumulator dopunio iz alternatora.

Imajte u vidu da je najčešći razlog otkazivanja akumulatora dotrajalost (najčešće posle 5 godina) i da ga tada treba zameniti novim.

(Stil.kurir.rs)

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs