Danas viđamo mnogo više žena za volanom automobila nego što je to ikada bio slučaj, ali i dalje za baš sve što se desi s kolima, većina dama automatski okreće broj telefona supruga, oca, majstora...
U redu je potražiti pomoć nekoga ko se bolje razume u automobile od nas, ali to nije slučaj sa sledećih devet stvari - ovo možete i bez pomoći muškarca!
1. Provera i dodavanje ulja
Nivo ulja treba redovno proveravati, budući da je u pitanju tečnost bez koje motor ne može pravilno da radi. Neka vam u automobilu uvek bude pri ruci stara krpa ili papirni ubrus - izvadite "štap" za proveru ulja, obrišite o tkaninu ili papir, pa opet vratite nazad, a zatim pregledajte koliko se ulja zadržalo na kraju. Svaki merač na sebi ima obeležen minimum i maksimum ulja. Ako je potrebno, dodajte ulje - i njega uvek treba imati u gepeku.
2. Provera i dodavanje vode
Kao i bez ulja, motor ne može da radi dobro ni bez dovoljne količine vode koja služi da bi se sprečilo pregrevanje. Svaka posuda za rashladnu tečnost takođe ima obeležen minimum i maksimum, pa redovno pratite stanje vode u posudi. U ovu posudu dodaje se destilovana voda, nikako obična.
3. Antifriz
Tokom zime, umesto obične vode u posudu za rashladnu tečnost dodaje se antifriz, kako bi se sprečilo smrzavanje vode i omogućilo pravilno rashlađivanje motora. Pre svega, morate znati koji tip antifriza je pogodan za vaše vozilo. Ako je u pitanju nov auto, tu informaciju dobićete u papirima, ali ako je u pitanju polovno vozilo, trebalo bi pitati prethodnog vlasnika koji antifriz je već u automobilu (ne bi trebalo da se mešaju) ili potražite informaciju na sajtovima ovlašćenih servisa.
Oznake G11, G12, G12+ i G12++ su standardi marke Volkswagen, što znači da ih mogu koristiti vozila marke VW, Audi, Seat, Škoda, Porsche, ali su vremenom postali opšte prihvaćeni. Drugi proizvođači imaju sopstvene standarde, a postoje i nacionalni/međunarodni standardi.
Nikako ne treba sipati čist antifriz, već ga razblažiti destilovanom vodom, najčešće u razmeri 1:1. U svakom slučaju, obratite pažnju na uputstvo za upotrebu na kutiji, tu vam svakako sve piše.
9. Start na kablove
Još jedna spasonosna tehnika koja će pokrenuti "mrtav" akumulator, a u kojoj će vam pomoći drugi vozač dobre volje (ili vi njemu).
Evo šta treba znati o paljenju akumulatora na kablove:
- Oba akumulatora moraju da budu istog napona (kod većine vozila 12 V);
- Pre spajanja kablova, kada motori kod oba vozila ne rade, treba pogasiti sve nepotrebne električne potrošače kao što su radio, grejanje stakala, sedišta ili ventilacija, da bi na raspolaganju bila sva dostupna snaga koja je potrebna motoru za paljenje. Ovi uređaji mou ostati uključeni kod vozila sa ispravnim akumulatorom;
- Kačenje kablova mora se obaviti po tačno određenom redosledu: prvo zakačite crvenu štipaljku za pozitivan pol ispražnjenog akumulatora, a zatim drugi kraj (drugu crvenu štipaljku) za pozitivan pol akumulatora "donora". Zatim zakačite štipaljku na negativni pol donora, pa drugi kraj na negativni pol ispražnjenog akumulatora.
- Zatim se startuje vozilo donora, koje bi trebalo nekoliko minuta da radi, a zatim možete pokušati paljenje auta sa ispražnjenim akumulatorom. Držite kvačilo pritisnuto, radi smanjenja opterećenja;
- Uklonite kablove suprotnim redosledom od onog koji ste primenili kad ste ih priključivali;
- Nemojte gasiti automobil pre nego što pređete određenu razdaljinu - najbolje je izvesti auto iz grada i voziti, kako bi se akumulator dopunio iz alternatora.
Imajte u vidu da je najčešći razlog otkazivanja akumulatora dotrajalost (najčešće posle 5 godina) i da ga tada treba zameniti novim.
Saveti koji će vam pomoći da se same izvučete iz neprijatnih situacija sa kolima