Vojislav Bubiša Simić, velikan srpskog džeza i jedan od najznačajnijih umetnika beogradske muzičke scene, preminuo je nedavno u 101. godini života. Bio je kompozitor, aranžer, dirigent i publicista, čovek čiji je duh decenijama davao sjaj prestonici i koji je iza sebe ostavio stvaralačko bogatstvo retko i u svetskim okvirima.

Govorio je da dugovečnost i bistrinu uma duguje improvizaciji – istoj onoj koja je bila temelj džeza, ali i njegovog životnog stava. „Ništa ne bih menjao u svom životu. Ceo vek sam radio ono što najviše volim – džez – i imao sreću da sarađujem sa najboljim orkestrima. Ni sto godina nije dovoljno za takvu radost“, znao je da istakne.

snimak-ekrana-2003.jpg
Foto: preentscreen/Youtube

Bubiša je do 75. godine skijao, kaže da mu je prijalo što je radio sa mladim ljudima koji su podmađivali i njegov duh. Kretao se i veoma bistro govorio do 90. godine.

Rođen je u Beogradu 1924. godine, u vreme Kraljevine SHS, i poticao je iz ugledne građanske porodice. Još kao gimnazijalac okupio je mali džez sastav, a prvu gramofonsku ploču dobio je od oca 1939. godine. Rat mu je doneo prekid u muzici i čak kratki boravak u istražnom zatvoru Ozne, ali ga nije odvojio od umetnosti. Upisao je istovremeno Pravni fakultet i Muzičku akademiju, a 1946. osnovao „Dinamo“, prvi amaterski džez orkestar u Srbiji.

Od 1953. pa više od tri decenije bio je dirigent Džez orkestra Radio-televizije Beograd, sa kojim je osvajao nagrade na prestižnim festivalima širom sveta. U Francuskoj je 1960. dobio prvu nagradu sa kompozicijom „Pozdrav Kauntu Bejziju“, a 1965. u Italiji drugu. Sa svojim orkestrom nastupao je na najznačajnijim evropskim scenama, a u zemlji je ostavio neizbrisiv trag kao pionir i zaštitni znak džeza.

snimak-ekrana-1999.jpg
Foto: preentscreen/Youtube

Bio je i gost dirigent Pozorišta na Terazijama više od 40 godina, komponovao je muziku za televizijske serije, igrane i dokumentarne filmove, pozorišne predstave, a smatra se i začetnikom etno-džeza na ovim prostorima. U poznim godinama pisao je publicističke tekstove i knjige, sabirajući jedno stoleće bogatog iskustva u delima „Susreti i sećanja“, „Sentimentalno putovanje“, „Zvuci vremena“, „Neispričane priče“ i „Srećno putovanje“.

Bubiša Simić bio je i umetnik koji je, u vremenu kada je džez smatran simbolom buržoaske dekadencije, uspeo da ubedi Josipa Broza Tita da ta muzika zaslužuje pažnju. Tito ga je, prema sećanjima, visoko poštovao i smatrao velikim umom.

Do poslednjih dana ostao je veran svom optimističnom stavu: „Živite, uživajte u onome što radite i budite živahni.“ Njegov život, muzika i duh ostali su trajno svedočanstvo o jednom veku Beograda i Srbije.