Živeo kao siromah, kupovao sve na pijaci, ali stvorio imperiju: Deci ostavio milijarde, a 3 sina uradila neviđenu stvar

"Štedljivost na svakom koraku", bila je viziji čuvenog Ingara Kamprada koji ga je dovela do uspeha kojem se danas divi ceo svet.

Celebrities
11:17h
Živeo kao siromah, kupovao sve na pijaci, ali stvorio imperiju: Deci ostavio milijarde, a 3 sina uradila neviđenu stvar
Foto: Profimedia

Ingar Kamprad, osnivač čuvenog lanca prodavnica "Ikea" potekao je iz dobrostojeće porodice, ali je od nule krenuo da stvara sopstveni brend. Već kao petogodišnjak je bio veoma preduzimljiv, već sa 17. počeo je da ostvaruje svoju viziju, a njegove ideje, zbog kojih su ga svi prvo ismevali, promenilo su potpuno način trgovine. Iamo je milijarde u džepu do smrti, a ni tada se nije razbacivao. Pratio ga je oduvek glas da je "škrtica", a zapravo na najvažnijim stvarima nikad nikada nije štedeo. Najbogatiji Šveđanin i jedan od najmoćnijih ljudi na svetu do poslednjeg dana je mislio za sebe da je samo običan čovek koji se odvažio da ostvari svoje snove.

Ingvar Kamprad bio je sin Feodora Kamprada i Berte, a seosko imanje Ingvarovih roditelja bilo je najveće u mestu Elmtarid u Smolandu. Obuhvatalo je 450 hektara uglavnom šumskog zemljišta, dok mu jepradedabio bogati stanodavac u Tiringiji. Iako je mogao da živi na račun svojih predaka i uživa u luksuzu, izabrao je da sam sebi stvorio imperiju.

Ime kao simbol

Verovao je u svoje vizije, iako je sve što je radio u tom vremenu ljudima bilo gotovo neshvatljivo. Međutim, ubrzo su počeli svi da mu se dive. Na tržište je uveo potpuno drugačiji način kupovine i poslovanja koji do danas traje. I ne samo to, razvije se još više svake godine, te se mnogi čude kako su trojica njegovih naslednika još više razradili sve zamisli osnivača Ikee i podigli ih na mnogo viši nivo, prateći sve moderne trendove, ali na svoj inovativan način, ne odstupajući od glavne filozofije.

Već u svojoj petoj godini razmišljao je o poslovima koje bi mogao sam da pokrene, i nije časio časa - došao je do genijalne ideje!

Naime, u ranoj mladosti shvatio je da može da kupi šibice na veliko u Stokholmu i proda ih po fer ceni na malo, uz dobar profit. Reinvestirao je tadašnji profit i proširio svoj asortiman na ribu, seme, ukrase za jelku, hemijske i obične olovke.

Sa druge strane, ni školu nije zapostavljao, te mu je otac poklonio određenu svotu novca za odličan upeh. Tada je imao 17. godina i da li možete da pretpostavite na šta ih je potrošio?

Sve što je dobio, uložio je u posao. Osnovao je firmu za prodaju sitnica putem kataloga, dok je za dostavu koristio seoski kombi za razvoženje mleka.

Kao ime firme smislio je reč koja se sastojala od sledećih slova: početna slova njegovog imena i prezimena, zatim prvo slovo naziva farme na kojoj je odrastao i sela u kojem je odrastao: IKEA.

Ingarova idea pokorila brojne uspešne brendove

Kamprad je 1947. godine uveo nameštaj u proizvodnu liniju. Korišćenje lokalnih proizvođača mu je dozvolio da snizi svoje troškove. Kako je potražnja za nameštajem bila sve veća, osnivač Ikea brenda odlučio je da prekine sa svom ostalom linijom proizvoda i fokusira se samo na to. Godine 1953. otvoren je prvi Ikea salon i to najviše zbog pritiska konkurencije. Izložbeni prostor je omogućavao ljudima da vide nameštaj, dodirnu ga, osete ga i da budu sigurni u kvalitet pre kupovine.

Ikea je sada postala poznata širom sveta, zbog svog inovativnog i modernog dizajna.Skoro svi proizvodi su dizajnirani tako da mogu biti spakovani u tzv. ravno pakovanje, što smanjuje troškove isporuke, mogućnost oštećenja u transportu svodi na minimum, povećava kapacitet inventara prodavnice i olakšava korisnicima da sami nose nameštaj kući, bez potrebne isporuke. Ali glavni razlog za to je bio pritisak konkurencije prema dobavljačima, koji su, u stvari, bojkotovali IKEA-u, što je primoralo Ikea-u da radi sve sama. Što se ispostavilo kao ključni momenat. Kampradova vizija je, zapravo, bila pokretačka snaga koja je stajala iza neverovatnog uspeha.

Verovao je da kompanija postoji ne samo da poboljša živote ljudi, već da poboljša i same ljude. Samoposluživanje u prodavnici i lakoća sklapanja nameštaja nisu samo kontrola troškova, već i prilika za osećaj samozadovoljstva.

Ingvar Kamprad
foto: Profimedia

Nosio polovnu garderobu

Uvek je isticao da nije bio toliko štedljiv, da ne veruje da bi uspeo da izgradi od nule tako veliku kompaniju koja decenijama uspešno posluje i ne gubi na popularnosti.

- Mislim da je sve ovo što nosim od garderobe kupljeno na buvljaku, odnosno "second-hand" - rekao je svojevremno u intervjuu koji se emitovao TV4 kanal švedske televizije.

Štedljivi preduzetnik leteo je uvek ekonomskom klasom, posećivao jeftine restorane i opremao svoj dom, uglavnom, IKEA proizvodima. Išao je metroom na posao, a kaada bi vozio kola, njegov izbor je bio stari Volvo.

Dva braka i razvod bez skandala

Između 1950. i 1961. bio je oženjen sekretaricom Kerstinom Vadlings kojom je usvojio devojčicu Aniku Kihlbom. Međutim, ta ljubav je brzo doživela krah.

Već 1963. godine izgovorio je sudbonosno "da" sa učiteljicom Margaretom Stenert. U braku su dobili tri Petra, Jonasa i Matijasa, koji su izrasli, takođe, u vredne muškarce koji slede očeve vizije i danas.

Za humanost mu ništa nije bilo teško

Švedske novine "Dagens niheter" objavile su svojevremno fotografiju Kampradovog rukom pisanog testamenta u kome piše da polovinu ličnog bogatstva ostavlja svojoj deci. Druga polovina je namenjena porodičnoj fondaciji kako bi se podržao ekonomski razvoj regiona severne Švedske.

Kako su se na njegovom bankovnom računu nalazile desetine miliona dolara, nikada nije odbio nijednu humanu akcija, štaviše, mnoge je i sam inicirao.

Kampradov testament se inače bavi samo privatnim sredstvima osnivača. Sa druge strane, imovina kompanije Ikea u vreme njegove smrti 2018. godine iznosila je neverovatnih 61 milijardu evra.

Ingvar Kamprad
foto: Profimedia

Ingvar Kamprad je umro 27. januara 2018. godine nakon kratke bolesti. Danas su na čelu kompanije njegovi sinovi Petar, Jonas i Matijas, koji ne žive poput oca, ali nikada nisu bili deo skandala.

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs