PEDIJATAR UPOZORAVA DA SVE VIŠE DECE BOLUJE OD DEPRESIJE: Ako primetite ove simptome obavezno reagujte na vreme
Studije su pokazale da sve više dece boluje od depresije, a pedijatar objašnjava kako da roditelji prepoznaju ovo stanje.
Autor:
Depresija kod dece uveliko se razlikuje od klasičnog lošeg raspoloženja ili tuge. Kako objašnjava pedijatar Dan Brenan, samo zato što nam dete izgleda tužno ne znači nužno da boluje od depresije.
Međutim, ako loše raspoloženje potraje, ne prolazi ili ometa njegove normalne društvene aktivnosti, interese, školske obaveze ili funkcionisanje u porodici, to može da bude znak da dete ima depresiju. Isto tako, pedijatar upozorava da iako je depresija ozbiljno stanje, može da se izleči ako se prepozna na vreme i pravilno tretira.
Kako prepoznati depresiju kod dece?
Simptomi depresije kod dece su različiti. Stanje se često ne dijagnostikuje i ne leči jer se simptomi pogrešno interpretiraju kao normalne emocionalne ili psihološke promene uzrokovane vanjskim uticajem, poput preseljenja, razvoda roditelja i slično.
Rane medicinske studije bile su usredsređene na "maskiranu" depresiju, u kojoj je detetovo depresivno raspoloženje bilo smatrano glumom ili lošim ponašanjem, objašnjava Brenan. Iako se to povremeno zaista događa, naročito kod mlađe dece, mnoga deca pokazuju tugu ili loše raspoloženje slično odraslima koji pate od depresije.
Simptomi depresije u kod dece uključuju:
- mrzovolju ili ljutnju
- stalan osećaj tuge i beznađa
- odbijanje druženja s prijateljima ili porodicom
- promene apetita
- promene u spavanju (nesanica ili prekomerno spavanje)
- česti ispaie besa ili plakanja
- probleme s koncentracijom
- nedostatak energije
- telesne tegobe (bolovi u sromaku ili glavobolje) koje ne reaguju na lečenje
- probleme u školi
- nezainteresiranost za hobije
- razmišljanje o smrti ili samoubistvu.
Pedijatar Brenan naglašava da nemaju sva deca sve navedene simptome; većina će pokazivati različite simptome u različito vreme i u različitim okruženjima.
Na primer, neka deca mogu i dalje da budu nepromenjenog ponašanja u strukturiranom okruženju, dok će pritom doći do primetnih promena u njihovim vannastavnim aktivnostima, gubitka interesa za školu kao i konstantno dobijanje loših ocena.