Pedagog otkriva zašto deca ne bi trebalo da idu u vrtić pre 3.godine: Jedna stvar je tada ključna za njihov razvoj
Prve tri godine dete je dominantno vođeno primarnim, odnosno biološkim potrebama, a evo šta to znači
Izvor: Milica Krajnović
Roditeljstvo je težak posao i mnogi roditelji imaju mnoštvo pitanja, kao na primer:
- Kada je idealno vreme za vrtić?
- Da li će detetu faliti socijalizacija ako ne krene do 3.godine?
- Koje su prednosti vrtića, a koje da dete ostane kod kuće sa nekom odraslom osobom?
- Kako mame da se nose sa grižom savesti ako ipak ne mogu da odlože vrtić do 3.godine, po preporukama stručnjaka?
- Da li da se toliko trudimo da obezbedimo deci najbolje uslove ili da ih već u ranom uzrastu “bacimo u vatru” da osete realan svet?
foto: Shutterstock
Kada govorimo o tome šta bi bilo dobro za dete, onda, ukoliko za to imamo uslove, idealno bi bilo da u vrtić ne krene pre 3 godine - tvrde stručnjaci.
Međutim, opšte je poznata fraza da je za odgajanje dece potrebno čitavo selo, a u današnje vreme ono nekadašnje “selo” koje je odgajalo decu više nemamo u toj formi, već se najčešće oslanjamo na pomoć vrtića i dadilja. Stoga je sasvim u redu da nemamo uslove da dete ostane kod kuće do 3 godine i niko nije loš roditelj ukoliko pošalje svoje dete u jasle.
Ali evo zašto stručnjaci kažu da je najbolje da se u vrtić krene sa navršene 3 godine:
Pedagog Sanja Ristić Popić za profimama.rs objašnjava zašto se obično kaže - ne vrtić pre 3. godine.
Zato što su prve tri godine dominantno vođene primarnim detetovim potrebama, biološkim potrebama.
I sa druge strane zato što postoje određeni senzitivni periodi u razvoju mozga, koji su upravo u te prve tri godine najintenzivniji. Znači oni su najosetljiviji u tom periodu na uticaje iz okruženja.
Tako da u tom periodu od prve tri godine dete ima potrebu za nepodeljenom pažnjom i ima prirodnu potrebu da bude privrženo dominantno odraslima.
Za taj neki uzrast takođe imamo pitanje zdravstvenog stanja. Recimo još uvek nije imunitet dovoljno razvijen, još uvek traje razvoj govora, Dakle govorno-jezički razvoj je tek u povoju. Dete još uvek nije samostalno u mnogim radnjama, odnosno potrebno mu je vreme da ih savlada.
A u emocionalnom smislu tek se razvija kontrola impulsa, dakle emocionalni razvoj je taj neki kontakt sa stresnim situacijama, odnosno sa odvajanjem.
Dakle vidimo da su te prve tri godine zaista neki osetljiv period odnosno uzrast i tada je zaista dominantno prisustvo odrasle osobe koja je izvor podrške za dete u tom periodu.
Zato se preporučuje da se sačeka, ako se naravno može sa polaskom u vrtić, da dete dovoljno sazri, da može da samostalno kaže, pokaže šta mi je potrebno i da već ima dovoljno dobro razvijenu komunikaciju i da prođe period nošenja pelena.
Bonus video: