Oko Isusove glave crtao leteće balvane i užarene lopte: Izložbe mu zabranjivali, slikar iz kuće nije izlazio bez plašta
Kažu da je bio najkotraverzniji slikar koga smo imali, a evo šta je govorio o Srbima
Izvor: Milica Krajnović
Milić od Mačve je zbog svog umetničkog stvaralaštva, tako i ideoloških i političkih opredeljenja i stavova, bio jedna od najkontroverznijih ličnosti 20 veka.
Rođen je u Belotiću 1934. kao Milić Stanković. Nakon završene Gimnazije u Šapcu,upisao je najpre Arhitektonski, a potom Fakultet likovnih umetnosti u Beogradu, gde je diplomirao 1959.
Njegovo slikarstvo istoričari umetnposti opisuju kao kombinaciju figurativnog nadrealizma i naivne umetnosti. Na njegovim slikama dominiraju leteći balvani po kojima je naročito poznat, kao i sante leda i užarene lopte koje su neizostavni deo svake njegove slike.
Zbog svojih ideoloških i političkih stavova, Milića su mnogi opisivali kao kontroverznu ličnost, posebno što je bio jedan od najglasnijih zagovornika priča o tome da su Srbi najstariji narod na svetu, čija je teritorija "pupak Evrope".
Devedesetih godina 20. veka istupao je u javnosti kao zastupnik Srpske autohtonističke škole, koja smatra da su Srbi, Sloveni i Indoevropljani autohtoni na Balkanskom poluostrvu od praistorije. Bio je protivnik Srpske akademije nauka i umetnosti i predlagao da se nekim akademicima oduzmu doktorske titule.
U svom rodnom mestu, selu Belotiću, podigao je Radovan-kulu i osnovao Mačvansku slikarsku i pesničku školu.
Imao je specifičan stil odevanja: crni plašt sličaj mantiji, crnu beretku i štap nalik na vladičanski.
Milić je jednu svoju izložbu slika 1962, koja je tada bila zabranjena, posvetio Savi Šumanoviću, "od ustaškog zverinja umornog" kako on tada reče, zeto što je bio Srbin i što je svoje slike popisivao ćirilicom, koju su ustaške vlasti zabranile 1941. godine.
Jedno od najvećih dela Milića od Mačve svakako je unutrašnjost Crkve Svetog cara Konstantina i carice Jelene koja se nalazi na Voždovcu.
Istoričari umetnosti kažu da je Milić u svom radu u crkvi u potpunosti negirao tradicionalni ikonopis, opisujući ga kao uvod u renesansu. Freskama sa likovima svetaca takođe dominiraju njegovi čuveni leteći balvani i užarene lopte, zbog čega ja unutrašnjost ove crkve jedno od najvećih remek dela.
Poznato je i da crkvene glavešine, među kojima je bio i patrijarh German, u početku nisu bili zadovljni neklasičnom predstavom fresaka i letećim balvanima oko predstave Isusa, ali da su mišljenje ipak ubrzo promenili shvativši da je Milić bio vesnik jedne nove renesanse u ikonopisu.
Stil / Telegraf / Kurir
Bonus video: