Dr Ranko Rajović objašnjava šta ne treba forsirati prvačiće da rade: Nezreli su, loša im je motorika, gledaju u ekrane

Deci je sve lošija motorika, kasnije progovaraju, radije provode vreme pred ekranom nego u prirodi, emocionalno su nezreli...

Objavljeno: 27.08.2024. 10:56h 11:09h
Autor:
Foto: Youtube Printscreen / linkTV – internet televizija

Profesor Ranko Rajović, tvorac programa za celovit razvoj deteta pod nazivom "Nikola Tesla Centar" (NTC), ističe da deca ne bi trebalo da uče radi ocena, već da stiču trajno i praktično znanje koje će im koristiti u životu. Prema njegovim rečima, svaka ozbiljna država mora se fokusirati na funkcionalno znanje, jer od toga zavisi njena budućnost.

"Učenje napamet nema smisla, jer guši kreativnost. Decu moramo podstaći da razmišljaju", izjavio je Rajović na predavanju "Škola budućnosti", prenosi Yumama.

foto: Printscreen/youtube/ NTC sistem ucenja

On je naglasio da je neophodno menjati obrazovne metode, jer se vreme promenilo, a stare metode više ne donose rezultate. Potrebno je da se prilagode novim uslovima, a nastavnici i učitelji moraju to prihvatiti.

"Okruženje se promenilo, ali metode su ostale iste. Ključ je u uvođenju metoda koje podsećaju na igru. Potrebne su korenite promene kako u vrtićima, tako i u školama. Učenje napamet bih potpuno eliminisao. Trebaju nam deca koja će sutra biti produktivna i spremna da rešavaju probleme", naglasio je Rajović.

Takođe, napomenuo je da nije dobro da deca polaze u školu sa šest godina, jer to nije donelo bolji uspeh. Svaka nova generacija pokazuje slabije rezultate, kako u motoričkom, tako i u intelektualnom razvoju.

"Već deset godina primećujemo da deca postaju slabija u pažnji, koncentraciji, vokabularu, pa čak i empatiji. Neophodne su promene", zaključuje Rajović, dodajući da je škola budućnosti zasnovana na empatiji, igri, smehu, timskom radu i učenju kroz igru.

foto: Shutterstock

Rajović ističe da su deca danas preopterećena video igrama, što utiče na smanjenje empatije i povećanje frustracije. On apeluje na roditelje da preuzmu odgovornost i postave jasne granice u korišćenju tehnologije, kako bi deca rasla sa samopouzdanjem, ali bez stresa i pritiska.

"Naše generacije su sve sebičnije, prag tolerancije ne postoji. Roditelji moraju biti svjesni da mnogo toga zavisi od njih", napominje Rajović.

foto: Printscreen/youtube/ 4U pharma

Rajović je istakao da se protiv novih tehnologija ne može voditi borba, ali se one mogu iskoristiti na pozitivan način, pod uslovom da se postave jasne granice.

"Važno je postaviti jasne granice, a te granice ne sme da određuje dete. Roditelji i učitelji su ti koji ih postavljaju. Mnogo toga zavisi od roditelja. Ne možemo se suprotstaviti tehnologiji, ali možemo usmeriti decu i biti uključeni u ono što rade", naglasio je Rajović, ističući da je samo mali procenat informacija u virtuelnom svetu zaista koristan, svega 10 do 20 odsto. "Dete ne sme izgubiti samopouzdanje. Sram je jedna od najštetnijih emocija kod mališana", upozorio je Rajović.