MIŠEL LAMI
ZOVU JE IKONOM ALI I VEŠTICOM: Ko je žena MORBIDNOG izgleda o kojoj ceo svet bruji?
Ona je najčudnija ikona modne industrije koja ne prestaje da zadviljuje ali i čudi već decenijama.
Autor:
Mišel Lami se pojavila na crvenom tepihu na festivalu u Veneciji na premijeri filma Ferari
Priča o Mišel Lemi je mogla da počne od kraja i ne bismo pogrešili ukoliko bismo je predstavili kao muzu i ženu Rika Ovensa, međutim izostavili bismo neke daleko važnije stvari zbog kojih je ona toliko posebna.
Njen lik je dovoljno upečatljiv i prepoznatljiv da ako ste je jednom videli, nećete je nikada pobrkati sa nekom drugom ženom.
Na čelu ima prepoznatljivu vertikalnu crnu liniju koja kreće od korena kose, preplanuo ten, na zubima često nosi zlatne navlake, a njeni prsti su tetovirani i oplemenjeni velikom količinom prstenja, dok su vrhovi prstiju uvek mat crni zahvaljujući prirodnoj boji japanske biljke slične kani, piše Plezir magazin.
Odeća koju nosi je avangardna pa njena pojava izgleda kao deo performansa. Uvek u rukama drži cigaretu, kaže to je navika na kojoj može da se zahvali Godaru i njegovim filmovima.
„Na prstima uvek nosim sedam, ponekad i osam prstenova. Osmi je ogroman kristal koji nosim na desnom palcu ali kada je tu ne mogu da kucam tako da ga nosim samo u specijalnim prilikama. Prstenje je prva stvar koju stavljam na sebe čim se probudim, čak pre nego što napravim jutarnji čaj.“ objasnila je jednom prilikom u intervjuu za Another magazin. I pojasnila zbog čega prste boji u crno „jednom prilikom sam shvatila da farbom za kosu mogu da obojim svoje nokte u crno. Oduvek sam mrzela lak za nokte ali volim svoje crne nokte“.
Ko je Mišel Lemi, žena koja čim se pojavi aparati počinju da škljocaju, a iza njenih leđa šapatom odzvanja: „čarobnica“, „veštica“… ?
Mišel je poreklom alžirka. Rodila se 1944. godine i odrasla u Francuskoj, u vreme Drugog svetskog rata. Potekla je iz imućne umetničke porodice i od detinjstva bila okružena interesantnim ljudima i umetnošću, antikvitetima i restauratorima. Primera radi, Mišelin deda je svojevremeno izrađivao modne detalje za Pola Poarea. Detalji iz njene prošlosti su prilično kontradiktorni i nejasni budući da Mišel radije govori o stvarima koje su aktuelne, a u intervjuima često daje neodređene odgovore vezano za njenu prošlost. U toku života je promenila mnogo zanimanja i proživela doslovno nekoliko života.
Nakon studija Prava, šezdesete i sedamdesete godine prošlog veka provodi kao branilac okrivljenih u krivičnom postupku. Međutim, njen nemirni nomadski duh nije bio spreman da miruje. U to vreme sa prijateljicom nastupa po pozorištima i bavi se striptizom. Mogli bismo reći da je buntovna Mišel rođena za performera. Krajem sedamdesetih odlučuje da napusti dotadašnji život i seli se u Los Anđeles. U Americi se posvećuje modnoj karijeri i osniva vlastiti brend „Lamy“. Njen modni stil je uvek bio drugačiji. Estetika pomenutog francuskog režisera novog talasa ju je inspirisala. Kako kaže i kao dete se često oblačila neobično i roditelji bi je prilikom izlaska iz kuće upitali „Gde si takva pošla?“.
Mišel za sebe kaže da je njena duhovna sestra Šeherezada sa kojom se identifikuje ne samo po arapskim korenima već i zbog načina kako je pričajući svoje priče iz noći u noć otkupljivala svoj život. Ona podjednako uživa u pripovedanju i veruje da kada bi joj ponestalo priča i kada bi prestala da priča, sigurno bi i sama nestala. Iz potrebe da pripoveda proistekla je i potreba da sebe iznova „izmišlja“.
Inspiracija za pokretanje vlastitog brenda bila je nužda. Francuski način oblačenja (iako masovno hvaljen kao najbolji), bio joj je jednostavno dosadan, predvidljiv i običan. Amerikanke su se s druge strane previše doterivale. Njena hipi priroda, nemiran duh i ljubav prema afričkim plemenima, egipatskoj civilizaciji i Bliskom istoku, čine spoj koji određuje i njen modni i životni stil.
U jednom od retkih osvrta na svoju prošlost ispričala je deo biografije „Bila sam učesnica studentskih protesta u Parizu ’68. godine, a ranih sedamdesetih sam želela da budem Bob Dilan. Svoje tridesete sam provela živeći Kalifornijski san okružena umetnicima, kada sam rodila ćerku Skarlet Ruž. Moje četrdesete su bile preduzetnička era u Los Anđelesu kada upoznajem mog dragog, Rika Ovensa, sa kojim ću provesti svoje pedesete uživajući u zajedničkom životu.“
San da postane Bob D~ilan se možda nije ostvarila ali pevačka karijera nije ostala samo san budući da Mišel ima više izleta u muzičke vode. Poslednjih godina je snimila duete sa Zebrom Katzom, sa Tangiers, sa FKA twigs i Bobi Vudsom, a krajem septembra je na Red Bull Music Academy Paris festivalu predstavljena njena izložba i muzički projekat „Montage of a dream deferred”. Njena muzika je neobična, gotovo koliko i njen način odevanja i definitivno nije nešto što će se svideti većini. U ovom projektu je pored drugih umetnika učestvovala i njena ćerka Skarlet, koja, kako kaže, peva glasom ptice koja ne postoji, dok se u pozadini čuje Mišel kako udara u boks vreću, smeje se, recituje i govori.
Paralelno sa radom na vlastitom modnom brendu, koji se vremenom razvio pa je otvorila i fabriku u LA, razvija još jedan unosan posao. Devedesetih godina je vodila dva kultna restorana koja je pokrenula u svojim preduzetničkim danima.
U dokumentarcu "Rick, Michele, and Scarlett" koji je snimio njen prijatelj Jan Šarp možemo upoznati Mišel iz perioda kada je vodila restoran „Les Deux Cafes“. Pre nego što je restoran otvoren na tom mestu je bio običan parking, jedna od najcrnjih tačaka losanđeleskog podzemlja i poprište mafijaških obračuna. Ipak, njena odlučnost i upornost u potpunosti su transformisali ovo mesto. Nakon što je kupila kuću sagrađenu početkom dvadesetog veka i uz pomoć šlepera je prenela na pomenuti parking, uspela je da od lokacije koje su se ljudi klonili napravi mesto u kome se okupljala elita. Šarenolika plejada likova počinje da doživljava Mišelin restoran kao svoju kuću. Mesto je odisalo mediteranskim šmekom i poput magneta privlačilo najrazličitije umetnike, performere i intelektualce. Mišel bi povremeno nastupala i izvodila neke od svojih pesama. U pomenutom dokumentarcu se mogu čuti izjave gostiju koji su ujedno i Mišelini prijatelji, a koji su govorili o tome koliko je za njih to mesto posebno. Međutim, već tada se videlo da se Mišel zasitila i ovog poziva. Kako njena ćerka Skarlet u filmu navodi, Mišel je neko ko stalno teži novim izazovima. Ona je neko ko voli da stvara i uživa u novim stvarima. Tako je i kultni restoran 2003. zatvoren, a Mišel se 2009. seli u francusku prestonicu. Naravno sa Rikom Ovensom.
Ova ljubavno-poslovna veza traje više od dvadeset godina. Mišel upoznaje Rika kada je on došao na razgovor za posao u okviru njenog modnog brenda. Rik je tada bio mladi dizajner sa aspiracijom ka dizajnerskoj karijeri, tih godina se bavio izradom dezena. Neobično prijateljstvo je posle nekoliko godina preraslo u ljubavnu vezu, a zatim i u brak. Rik i Mišel su, iako neobičan, po mnogo čemu idealan spoj – kako u poslu tako i u životu. Njihov zajednički intervju uvršten je u nedavno objavljenoj knjizi: Fashion Together: Fashion’s Most Extraordinary Duos on the Art of Collaboration. Par je govorio o tome kako funkcionišu kao kreativni duo, ali i kao partneri u životu i poslu. Jedan od dobrih primera za takvu saradnju je linija nameštaja pod Rikovim imenom. Sve je počelo tako što im je nakon preseljenja bio potreban nameštaj.
Kada su se 2009. uselili u bivše kancelarije nekadašnjeg francuskog predsednika Fransoa Miterana, u dvadeset godina napuštenom prostoru nisu pronašli mnogo upotrebljivih komada. Kako oboje imaju veoma sličan ukus i sklonost ka gotovo skulpturalnim komadima najbolje rešenje je bilo da sami naprave nameštaj. Ovaj projekat oboje doživljavaju kao zajedničko dete. Krenuvši da stvaraju komad po komad, stvorili su popriličnu količinu ekstravagantnog nameštaja pa je par odlučio da prilikom predstavljanja Rikove modne kolekcije u prostoru izlože i nameštaj. Verovali su da će ti komadi nameštaja biti upotrebljeni samo za tu priliku kao deo scenografije, međutim nakon što su ljudi videli pomenute komade ispostavilo se da za njih postoji veliko interesovanje. Mišel je u ovome pronašla svoju strast i novi projekat koji gotovo u potpunosti ona vodi, pronalazi neobične, retke materijale i zanatlije iz čitavog sveta koji će njihove zamisli sprovoditi u delo. Ona u potpunosti učestvuje u kreativnom procesu, kako u odabiru i nabavci materijala i nadgledanju izvođenja radova, tako i pri organizaciji izložbi, promocija, muzejskih postavki.
Mišel je i kolekcionarka vudu lutaka, neobičnih predmeta i umetnosti, a ukoliko želite da zavirite u njen svet i vidite pomenuti stan u kome živi sa Rikom, pogledajte ovaj video. Čini se da je njen talenat za pronalaženje neobičnog, retkog i unikatnog ovom saradnjom još jednom uspešno kanalisan.
Pored muzike i plesa, organizovanja različitih umetničkih performansa, sklonosti ka dizajnu i umetnosti, Mišel ima još jednu veliku pasiju. Verovali ili ne, neumorna Mišel je strastvena ljubiteljka boksa. O ljubavi prema boksu i tome kako da zadate pravi udarac govorila je u video intervjuu za Njujork Tajms.
U vremenu kada mnoge žene pokušavaju da dostignu nametnuti ideal lepote, sakriju bore i svoje godine, a neke druge se trude da budu „drugačije“ ali sve na isti način, Mišel je izmislila sebe. Ona je sebe stvorila i pustila da je vreme oblikuje. I ne obazire se na šaputanja iza leđa.