ĐINA ROLANDS I DŽON KASAVESTES
O NJIHOVOJ LJUBAVI I DANAS SVI PRIČAJU: Život prelepe glumice koju smo svi još više zavoleli u filmu "Beležnica"
Životna priča jedne od najvećih glumica...
Autor:
Na početku njihovog 35-godišnjeg braka, Džon Kasavetes je naučio Đinu Rovlands da govori grčki. Ako se njih dvoje ikada nađu mrzovoljni u gomili, Rovlands bi mogla da koristiti određene reči ili fraze kao privatan signal za njih da napuste mesto na kojem više nisu želeli da ostanu.
Simpatična anegdota, da, ali i ključ za razumevanje načina na koji je njihov univerzum funkcionisao kao režisera i glumice, kao muža i žene - pridržavajući se specifičnog i izolovanog koda koji su cenili kao istinu i koju niko drugi nije mogao da razume.
„Nastavljamo da učimo kako da igramo zajedno“, rekao je Kasavetes u intervjuu za Plejboj 1971. godine, „tako da ja mogu nežno da stanem na njene prste, a ona na moje."
Đina Rolands je upoznala Džona Kasavetesa dok je studirala dramu na Američkoj akademiji dramskih umetnosti, oboje kao glumci koji su se borili na početku svoje karijere, da bi se ok kasnije preusmerio na režiju.
Bila je blistavo lepa, osetljiva, inteligentna, umetničog duha i podjednako nezavisna koliko i talentovana. On je bio zgodan, neženja vrele krvi sa strašću koja se graničila sa ludilom i sjajem koji je vrebao ispod površine samo čekajući svoj izlaz.
Ali, baš kao i duboki, ali naporni odnosi koji bi postali deo svih njegovih filmova, njihov odnos nije uvek bio lak. Kasavetes je bio katastrofalno ljubomoran i posesivan. Za ceo njihov život u ljubavi i poslu, jedina konstanta koja je ostala između njih bila je koliko su različiti, njihovi ideali životnog stila i ukusa suprotstavljeni u skoro svakom pogledu. Ipak, bez obzira na razlike među njima, ono što su mislili ili osećali i ono što ih je spojilo i učinilo njihovu vezu tako fascinantnom je bio način da izraze ta osećanja i njihov ogroman kapacitet da to učine zajedno.
Filmska saradnja Džona i Đine započela je 1968. i trajala je do 1984. godine.
Njegov prvi film o raspadu braka "Faces", predstavio je Rovlands u ulozi mlade prostitutke - odluka je doneta nakon što je izrazila da radije glumi nezavisniju ženu nego očajnu domaćicu. Uprkos tome, njihova najcenjenija saradnja došla je 1974. sa Đinom u ulozi Mabel Longeti, domaćice koja se našla usred nervnog sloma, u filmu "Žena pod uticajem", snimljenog pre više od pedeset godina.
„Zbog veoma lične prirode načina na koji radim, režirati moju ženu je verovatno lakše nego režirati ženu koju ne poznajem“, rekao je Kasavetes za Plejboj.
Iako je nastavio da pravi film "Big Trouble" 1986. godine, "Love Streams" je univerzalno prozvan poslednjih remek delom Džona Kasavetesa.
Film okupan teksturama i bojama koje više ne postoje, "Love Streams" je imao nadrealizam i veličinu koju reditelj ranije nije prenosio na bioskopsko platno.
To je takođe označilo poslednji put kada su on i Rolands zajedno delili ekran.
Ali možda najbolji sažetak njihove ljubavi i izvesne žile ljubavi koju je Kasavetes iskazao u svojim filmovima može se naći u ovom odgovoru koji je dao Plejboju na pitanje da li se on i Đina svađaju.
„Verujem da bi bilo koje dvoje ljudi koji se ne slažu zaista trebalo da idu što dalje mogu, i mislim da radimo: vrištanje, vikanje, sitni akti neprijateljstva i okrutnosti – ali sve je to besmisleno“, rekao je on. „Besmisleno je ako postoji ta suštinska ljubav. Poput gumene trake koju rastežete, koliko god da je povučete – pa čak i ako vas ubode vraćajući se nazad – ona se vraća, ljubav se ponovo pojavljuje.”
Džon Kasavesetes, koji je bio težak alkoličar, je preminuo 1989. godine od ciroze jetre u 59. godini života.
U braku su dobili troje dece i svo troje danas rade u filmskoj industriji. Na poziv svog sina, Đina se pojavila možda u svojoj najpopularnijoj ulozi u svojoj karijeri, a to je ona u filmu "Beležnica" koju je režirao upravo njen rođeni sin.
Đina Rolands se 2012. godine udala za penzionisanog biznismena Roberta Foresta i ima 93. godine.