TAJNA ŠANELA 5

Tajna mirisne note koja je napravila revoluciju: Priča koja se krije iza najpoznatijeg parfema na svetu!

Promućurna francuska poslovna žena i lepotica s elitne pariske scene stvorila je 1921. godine miris koji je napravio revoluciju u načinu na koji mirišu žene.

Objavljeno: 26.01.2021. 16:55h
Autor:
Foto: Shutterstock

Devedeset godina kasnije, Šanel 5 je verovatno i dalje najprepoznatljiviji i najprodavaniji parfem na svetu.

Sa izdašnim nepoštovanjem prema socijalnoj etikeciji i svitom prijateljica i poštovateljki među gradskim "raskalašnim" ženama, modna kreatorka Koko Šanel hodala je po ivici između titule "dame" i "ljubavnice".

Ali početkom dvadesetih, Šanel je već bila fenomen u francuskim modnim krugovima.

U Pariz je doputovala kao ljubavnica tekstilnog industrijalca Etjena Balsana i 1909. godine je otvorila butik šešira ispod Balsanovog stana.

Godine 1921. već je imala niz uspešnih butika u Parizu, Dovilu i Bijaricu, bila je vlasnica vile na jugu Francuske i vozikala se okolo u vlastitom plavom rols-rojsu.

Sada je želela da stvori miris koji bi mogao da opiše novu, modernu ženu kakvu je ona predstavljala. Ali Šanel je imala i buran i složen pedigre, što je, takođe, uspelo da se uvuče i u njen prepoznatljivi miris.

Bila je ćerka pijačnog prodavca i pralje u ruralnoj Francuskoj, ali kad joj je umrla majka, poslata je u cistercijanski manastir u Obazenu, gde je provela tinejdžerske godine.

Čistoća

Miris sapuna i sveže oprane kože ostao je sa njom još godinama.

Bila je besprekorno čista i kasnije, dok se kretala među ljubavnicama bogataša, i žalila se na to kako one mirišu, smrdeći na mošus i zadah tela.

Kad je odlučila da naruči izradu parfema za najbolje klijentkinje – novi trend među modnim kućama – bilo joj je važno da on bude prožet svežinom.

Ali imala je problema da nađe parfimera koji može to da postigne.

"Nedostižni gral u parfimeriji oduvek je bio da se stvore veoma sveži mirisi koji traju", kaže Frederik Mal, urednik za parfeme i profesionalni "nos".

"Tih dana jedini način da se stvore sveži mirisi bio je da se koriste citrusna voća kao što su limun, bergamot i pomorandža. Te stvari su veoma sveže i veoma šarmantne, ali se one ne zadržavaju dugo na koži."

U to vreme su hemičari već uspeli da izoluju hemikalije po imenu aldehidi koje mogu veštački da dočaraju te mirise. Ali oni su bili izuzetno jaki, pa su parfimeri oklevali da ih koriste. Tokom poznog leta 1920. godine, Šanel je otišla na odmor na Azurnu obalu sa ljubavnikom velikim knezom Dmitrijem Pavlovičem. Tamo je čula za jednog parfimera, sofisticiranog i načitanog lika po imenu Ernest Bo, koji je radio za rusku kraljevsku porodicu i živeo blizu Grasa, centra parfemske industrije. Bo je bio radoznao i odvažni zanatlija i on se poduhvatio izazova koji je dobio od Koko Šanel.

Rezultat greške?

Trebalo mu je nekoliko meseci da usavrši novi miris, ali je na kraju izradio deset uzoraka i predstavio ih Šanel.

Imali su brojeve od jedan do pet i od 20 do 24. Ona je izabrala broj pet.

Glasine kažu da je ta smeša zapravo rezultat laboratorijske greške. Boov asistent je dodao dozu aldehida u količini koja nikad nije korišćena ranije.

Tilar Maceo, autor knjige "Tajna Šanela broj 5", rekao je za BBC zašto je taj miris opčinio Šanel.

"Zanimljiva stvar u vezi sa aldehidima je da jedan od njih miriše kao sapun."

"I tako je ona u svojoj glavi mogla da pomiri vlastito detinjstvo provedeno u manastiru sa luksuznim životom jedne ljubavnice."

Šanel je kasnije rekla: "To je bilo ono što sam čekala. Parfem kakvog nema. Ženski parfem, koji miriše na ženu."

Miris, koji sadrži jasmin, ružu, sandalovinu i vaniliju, bio je momentalni uspeh, delimično zbog genijalnih marketinških štosova same Koko Šanel.

Ona je pozvala Boa i prijatelje u luksuzni restoran na Rivijeri kako bi proslavila uspeh i odlučila da prostor oko stola isprska parfemom.

Svaka žena koja bi prošla zaustavila bi se da pita koji je to miris i odakle potiče.

"Za Šanel je to bio trenutak koji joj je potvrdio da će to biti revolucionaran parfem", kaže Maceo.

"To je bio prvi trenutak da je bilo ko u javnosti namirisao Šanel broj 5 i bukvalno ga je zaustavio u pola koraka. Tog trenutka su potrošači namirisali nešto što nisu namirisali nikad pre, bila je to prekretnica u istoriji parfema."

(Stil.kurir.rs/BBC)